IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Експерт: Електромобилите имат да извървят дълъг път

Продажбите им за 2022 г. са едва 8% от общите, като в Европа техният дял дори е по-малък

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене към напълно електрически е дълга история, която започна преди 15 години и е предназначена да продължи поне още 15 години. Това е не само огромна инвестиция от производители и правителства по целия свят, но и социално и културно предизвикателство за шофьорите и потребителите.


електромобили


Въпреки положените усилия и добрия напредък до момента, реалността показва, че секторът все още е далеч от пълната си електрификация, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics. И допълва, че случващото се на пазара е много далеч от плановете за постигане на нулеви вредни емисии.

Според официалните резултати на най-важните производители на автомобили по света, изцяло електрическите превозни средства представляват 8,8% от общо 71,3 милиона продадени коли в световен мащаб през 2022 г. (данните не включват някои второстепенни производители в Европа и Китай). Този пазарен дял е по-висок от отчетения година по-рано, но е малък в сравнение със следващите цели и показва голяма разлика между автомобилните производители в Китай, Европа, САЩ, Япония и Корея.

Не е изненадващо, че китайските производители са напред по отношение на електрификацията. Десетте производителя, включени в анализа на Муньос, са продали 2,83 млн електрически превозни средства през 2022 г., което представлява 23% от техните глобални продажби. С други думи, 23% от продажбите на превозни средства на китайските производители съответстват на изцяло електрически автомобили.

Това е много добър резултат, като вземете предвид времето, което производителите на автомобили имат, за да спрат да продават бензинови и дизелови автомобили. С тези резултати е възможно те да се постигнат целите за 12 години, но нова не се отнася за останалия свят.

В случая на американските автомобилни производители (Stellantis е включен сред европейските), продажбите на електрически превозни средства представляват 13,1% от общите продажби на тези компании през 2022 г. Двуцифреният дял се обяснява с влиянието на Tesla, чиито автомобили представляват за 87% от общия брой. Без Tesla дялът на продажбите на електромобили на GM и Ford е 1,9%.

В същото време петте големи европейски производители са продали 20,8 млн автомобила миналата година, но само 1,39 млн са били напълно електрически. Това се равнява на 6,7% от общия брой. Въз основа на тези резултати достигането на квотата от 100% през 2035 г. изглежда трудно. Европейските автомобилни производители обаче са в по-добра позиция от колегите си в Япония, Корея и Индия.

Случаят с Япония е доста тревожен. Данните показват, че единствените 4 японски автомобилни производители, които са предлагали изцяло електрическо превозно средство в своите линии за 2022 г. (Toyota, Nissan, Honda и Mazda), са продали само 168 000 бройки от общо 18,9 млн. Така електрическите превозни средства представляват само 0,9% от японските производители на автомобили (процентът би бил много по-нисък, ако се включат Suzuki, Subaru и Mitsubishi).

Муньос посочва, че ако западната автомобилна индустрия иска да намали емисиите навреме, ще се нуждае от повече инвестиции и правителствена подкрепа. Въпросът е дали тези усилия ще включват съкращаване на работни места, затваряне на фабрики и изоставяне на основните автомобилни сегменти.


0 от 500
  • #38
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Но как. Аз си мислех, че вече никой не купува подобни коли? А като извадим Норвегия т списъка, защото просто там са такива условията, че трябва да си много загубен, да си купиш друга кола, ккво ли се случва?
  • #37
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    До 36.Пълен *** поне да си беше проверил данните. ))1. Тесла не се продава в българия защо изобщо коментираш цени на нещо, което не се продава в българия.2. На тесла ирландия ясно се вижда че базовият модел с двоен мотор е 53 000 евро, без боя, без автопилот без нищо.***. И това е по-скъпо от най-скъпия тигуан
  • #36
    2 rate up comment 2 rate down comment
    до #14 ( преди 1 година )
    На мен пък не ми върши работа Камик. А ако сравня Тигуан с най-мощния двигател и повече екстри, излиза по-скъпо, и то с доста, от Model Y. И това е преди да започнем да смятаме разходите за експлоатация и поддръжка. Сега разбиращ ли защо Тесла продава все повече и повече?
  • #35
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Факт ( преди 1 година )
    Не знам ама Рам с пускането на пик ъп със 230квтч батерия обезвмислиха двг.230квтч батврия ознячава над 1000км пробег с едно зареждане бяй бай двг
  • #34
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 33 ( преди 1 година )
    В момента има наплив от антиелектрици, защото се преместиха от един друг сайт, в който спрях да пиша. Незнайно защо си мислят че ако пишат глупости против електромобилите и възобновяемите източници, някак си ще спрат тяхното навлизане. Също така незнайно защо, си мислят че електромобилите и възобновяемите източници ще бъдат наложени с щракане на пръст и някой ще ги принуди да ги ползват, въпреки че дори аз оптимиста, не предвиждам чак такава масовост преди 2050. Дай им да плюят и мразят.
  • #33
    5 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Нямало интерес към електричките , ама под една статия за ел коли има повече коментари, отколкото всички други статии взети заедно :) . Що тъй дрОгаре антиелектрици ?
  • #32
    3 rate up comment 1 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Отново почнаха сметките на Гошетата. Абе кой ще ви продава 15 годишни дизели и бензинки след 10 години бе. И на каква цена. Щото инфлацията си върви. След 5 години един таралясник на 15 години дето го купувахте за 10 000 лева ще е 30 000. Няма от и откъде да дойдат стари ДВГ-та- в момента най-продаваният автомобил в Европа е Model Y, и така ще е много време до появата на Модел 2.
  • #31
    8 rate up comment 6 rate down comment
    До 30 ( преди 1 година )
    Като не искаш да те тровят пушилници в града, ела при нас на село, бре "градски дребен буржоа"! Тук няма трафик, в който да дишаш, ама не ти стиска, нали?
  • #30
    7 rate up comment 6 rate down comment
    Пушиляци ( преди 1 година )
    Абе вие *** ли сте , че спорите още. Къде живеете от гадните ви чипосани пушещи дизели вече не се диша в трафика.А 15 годишнити бензинови асматици са още по зле като горят и масло. Дизела и бензина трябва да бъдар забранени за града. Като не искате електрик - ходетр пеш, защо трябва да ни тровите. Ама нали ви е евтинко ко кат пуши. ***.
  • #29
    5 rate up comment 3 rate down comment
    До 25 ( преди 1 година )
    Нещо се покри в в темата за поскъпналите горива? Все тебе те лъжат нещо все те мамят. А ако вземеш да си направиш и една фирма вместо да ходиш от 8 до 17:00 на работа, ще знаеш ли колко е акцизът на тока и с колко ти оскъпява фирмения ток. Щеше да знаеш че енергото взима еднаква такса както на фирми така и на граждани, като разликата е само в цената на която плащаш електрическата енергия, която в последно време през деня е по-евтина за фирмите. Тоест не е сигурно че тока ще поскъпне.