IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Експерт: Електромобилите имат да извървят дълъг път

Продажбите им за 2022 г. са едва 8% от общите, като в Европа техният дял дори е по-малък

Преходът от автомобили с двигател с вътрешно горене към напълно електрически е дълга история, която започна преди 15 години и е предназначена да продължи поне още 15 години. Това е не само огромна инвестиция от производители и правителства по целия свят, но и социално и културно предизвикателство за шофьорите и потребителите.


електромобили


Въпреки положените усилия и добрия напредък до момента, реалността показва, че секторът все още е далеч от пълната си електрификация, пише в свой анализ за Motor1 експертът Фелипе Муньос от JATO Dynamics. И допълва, че случващото се на пазара е много далеч от плановете за постигане на нулеви вредни емисии.

Според официалните резултати на най-важните производители на автомобили по света, изцяло електрическите превозни средства представляват 8,8% от общо 71,3 милиона продадени коли в световен мащаб през 2022 г. (данните не включват някои второстепенни производители в Европа и Китай). Този пазарен дял е по-висок от отчетения година по-рано, но е малък в сравнение със следващите цели и показва голяма разлика между автомобилните производители в Китай, Европа, САЩ, Япония и Корея.

Не е изненадващо, че китайските производители са напред по отношение на електрификацията. Десетте производителя, включени в анализа на Муньос, са продали 2,83 млн електрически превозни средства през 2022 г., което представлява 23% от техните глобални продажби. С други думи, 23% от продажбите на превозни средства на китайските производители съответстват на изцяло електрически автомобили.

Това е много добър резултат, като вземете предвид времето, което производителите на автомобили имат, за да спрат да продават бензинови и дизелови автомобили. С тези резултати е възможно те да се постигнат целите за 12 години, но нова не се отнася за останалия свят.

В случая на американските автомобилни производители (Stellantis е включен сред европейските), продажбите на електрически превозни средства представляват 13,1% от общите продажби на тези компании през 2022 г. Двуцифреният дял се обяснява с влиянието на Tesla, чиито автомобили представляват за 87% от общия брой. Без Tesla дялът на продажбите на електромобили на GM и Ford е 1,9%.

В същото време петте големи европейски производители са продали 20,8 млн автомобила миналата година, но само 1,39 млн са били напълно електрически. Това се равнява на 6,7% от общия брой. Въз основа на тези резултати достигането на квотата от 100% през 2035 г. изглежда трудно. Европейските автомобилни производители обаче са в по-добра позиция от колегите си в Япония, Корея и Индия.

Случаят с Япония е доста тревожен. Данните показват, че единствените 4 японски автомобилни производители, които са предлагали изцяло електрическо превозно средство в своите линии за 2022 г. (Toyota, Nissan, Honda и Mazda), са продали само 168 000 бройки от общо 18,9 млн. Така електрическите превозни средства представляват само 0,9% от японските производители на автомобили (процентът би бил много по-нисък, ако се включат Suzuki, Subaru и Mitsubishi).

Муньос посочва, че ако западната автомобилна индустрия иска да намали емисиите навреме, ще се нуждае от повече инвестиции и правителствена подкрепа. Въпросът е дали тези усилия ще включват съкращаване на работни места, затваряне на фабрики и изоставяне на основните автомобилни сегменти.


0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До доктора ( преди 1 година )
    Ех докторе, докторе! Правиш неправилната сметка. Електромобили не си купуват тези които са приготвили 45 или дори 60 000 лв за автомобил. Купуват ги хора които са тръгнали с поне 100 000 да тръгнат да избират марка и модел. Такива които са тръгнали с 45 000 въобще и не ги поглеждат електромобилите. А за този който е тръгнал с 150 000 бюджет за автомобил, 100 000 за по-бърз и икономичен автомобил му изглеждат добра оферта.
  • #7
    12 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Аз лично очаквах много по-голямо развитие и иновации в електромобилите, а това което в момента се предлага е по-лошо като ефективност дори от Модел 3 който е от 2018 година и двойно като цена на обикновена кола плюс психически тормоз и занимавка къде ще зареждаш когато излезнеш от града и дали станцията ще работи/е свободна.
  • #6
    3 rate up comment 4 rate down comment
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    Кой ги купуват тези електрически говвна? Нека да направим една сметка за ниско интелигентните във коментарите. Шкода Камик цена 45 000лв + 15 000 лева за газ на 150 00км или 5 години Общо: 60 000лв излиза шкодата за 5 години.Тоест, електроавтомобила трябва да струва под 60 000 лв за да има какъвто и да било смисъл даже да му направя тест драйв, да не говорим да го купя. ))
  • #5
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тези експерти откриха америка и топлата вода. Разбира се че това ще е дълъг процес и никой не е очаквал да е бърз и лесен. Ще бъде изпълнен с с проблеми както за американските, така е за европейските, но най-вече за японските автомобилни производители. Китай е първият който ще може да предложи електромобили на по-ниски цени от ДВГ, което ще ги направи автоматично лидери в продажбите на автомобили в световен мащаб. Тесла и тя им диша във врата в по-високите сегменти. Интересни времена предстоят.
  • #4
    7 rate up comment 3 rate down comment
    До доктора ( преди 1 година )
    Ех докторе, не се връзвай на тези партенки. Бензин и ДВГ ще има и през 2050 година, всеки ще е свободен да си купи гориво по 5-10 лв за литър и да си кара 20-30 годишния автомобил извън населените места за да се любува на звука и миризмата на бензин. Никой не може да ти отнеме това удоволствие стига да можеш да си го позволиш. По бедните хора ще карат електромобили.
  • #3
    5 rate up comment 7 rate down comment
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    Купувайте ги тези електрически гомна за да има повече бензин и коли за нормалните хора.
  • #2
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Ох, Докторе ( преди 1 година )
    Купувайте ги тези електрически гомна
  • #1
    9 rate up comment 8 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Електрификацията е мисия невъзможна! И ТАКА ТРЯБВА ДА БЪДЕ! Какви нулеви емисии ви гонят! Единствено Норвегия може частично да претендира за чиста енергия поради природните си дадености! Всичко друго зарежда и кара на ***!