IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скритите рискове от революцията на електромобилите

Преди да се стигне до готов продукт, производството съвсем не е екологично

Експертите в бранша многократно подчертават положителното въздействие на електрическата мобилност върху околната среда. Това мнение е наистина оптимистично - чист въздух по улиците без автомобили с двигатели с вътрешно горене - какво по-екологично?


електрификация


Ако се задълбочим във веригата на пълния цикъл - от добива на минерали до изхвърлянето на електрическата кола обаче - картината вече не е толкова радостна. И какви други рискове крие бързият преход към електрическа мобилност?

Всяка година противниците на електрическите автомобили публикуват огромни доклади, в които дават много аргументи против електрификацията. Сега анализираме един такъв доклад на американската агенция EPA и публикуваме някои точки от него.

Батериите изискват редки метали

Батериите за електрически превозни средства използват много литий, най-лекият метал. Чили произвежда най-голямото количество литий (8 800 тона годишно), други големи производители са Аржентина и Китай, а Боливия има най-големите известни находища в света. Други метали, използвани в електрическите превозни средства, са мед, кобалт, алуминий, никел и понякога манган, както и проводимия неметален графит.

Според Amnesty International нарушенията на човешките права и детският труд се използват за извличане на кобалт, материал от решаващо значение за производството на батерии за електрически превозни средства. Генералният секретар на Amnesty смята, че нищо, включително чистата околна среда, не трябва да се решава за сметка на човешките права. Друг проблем е, че миньорите получават много малко заплащане - $1 на ден.


електрификация


Богати находища на кобалт има в страни като Демократична република Конго, където той се добива от миньори, много от които са жени и деца. Кобалтът е токсичен за хората и повечето от тези миньори работят с малка или никаква защита. Тъй като повече от половината кобалт в света идва от южната част на ДРК, това е сериозен риск за тези незащитени миньори. Производството на батерии за електрически превозни средства изисква до 60% от 125 000 тона кобалт, добивани годишно в света.

Рециклирането

Следващата точка е рециклирането. Според проучванията, до края на 2030 г. около 11 милиона тона използвани литиево-йонни батерии ще бъдат изхвърлени на сметищата. А в света има изключително малко фабрики, които могат да осигурят повторната употреба и рециклирането на тези батерии. Без достатъчно такива съоръжения, нарастващото използване на електрически превозни средства може да се превърне в заплаха, а не в безопасен подход.

Производството на електрически автомобили отделя повече вредни емисии

За да получите реална представа колко парникови газове се отделят по време на производството на електрическо превозно средство, трябва да погледнете как се доставят и произвеждат неговите компоненти. Суровините за производството на автомобил трябва да се добиват и този процес на добив създава много парникови газове. След това суровината трябва да бъде пречистена, преди да може да се използва, което отново води до емисии на парникови газове.

Още повече парникови газове се отделят в производствения процес. Разбира се, това важи и за производството на бензинови или дизелови автомобили. Всъщност, като се вземе предвид целия производствен процес, при производството на един бензинов или дизелов автомобил се отделят между 7 и 10 тона CO2.

Производството на електрически автомобил отделя приблизително същото количество CO2, но към това трябва да се добави и производството на батерията. Според изчисленията за всеки 1 киловатчас капацитет на батерията се отделят 150 кг CO2. За да може една електрическа кола да има приличен пробег (да речем 400 километра) между зарежданията, тя се нуждае от батерия с капацитет от поне 60 kWh.

Това означава, че при производството на електрически автомобил ще бъдат отделени още 9 тона CO2, тоест общо 16-19 тона CO2. Така че на производствен етап една електрическа кола изглежда е по-лоша за околната среда от кола с изкопаеми горива.


електрификация


Дори с декарбонизацията на транспорта проучванията показват, че ще минат години, може би дори десетилетия, преди преходът към електрически превозни средства да има радикално въздействие върху околната среда. За да окажат значително въздействие върху глобалното затопляне, производителите на автомобили трябва да произведат и продадат около 100 милиона електрически коли до 2030 г.

Те са толкова зелени, колкото и техните източници на енергия

Въздействието на електрическото превозно средство върху околната среда може да бъде значително увеличено или намалено в зависимост от това как се произвежда електричеството, което зарежда батерията му. Електрическа централа, работеща с въглища, отделя 800-850 грама CO2 на kWh (последните оценки сочат, че може да е  650 грама на kWh), докато по-чистата електроцентрала, работеща с газ, отделя 350-400 грама CO2 на kWh.

При използване на възобновяеми енергийни източници като слънчеви панели или вятърни турбини се отделят около 36 g CO2 на kWh, като се вземат предвид емисиите, генерирани при производството им. Следователно, ако автомобилът се зарежда с възобновяема енергия, негативното му въздействие върху околната среда е много по-малко, отколкото ако се зарежда с електричество от въглищна централа.


0 от 500
  • #41
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    Електрофилите трябва най-накрая да разберете, че не може да се постигне 100% нито на преминаване към ел транспорт и още по-малко към 100% възобновяема енергия! Не и с днешната технология, а друга не се и задава на хоризонта! Трябва да има баланс - радикализма никога и в никоя сфера не е довел до нещо положително и тепърва ще разбирате, че и в транспорта и енергетиката ще предизвика катастрофа, а не решаване на проблемите!
  • #40
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 38 ( преди 1 година )
    Като им е толкова акъла, ще си патят! От три години имам фотоволтаици и дори не съм си и помислил за батерия за съхранение. Неслучайно 100 пъти им повтарям на антиелектриците като тебе, че ще си купя електромобил чак когато им направят двупосочно зареждане, за да ги ползвам за съхранение и да има някакъв смисъл от тях, защото нито ускорението нито екологията могат да ме накарат да го направя. 1000 цикъла са по-малко от три години при ежедневно зареждане. 50т спестен CO2 само за три години.
  • #39
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    37: Какво шикалкавя казах ти в световен мащаб пада с по 1% годишно - 10-12% пада. И пак ти казвам от 2010 до сега са наляти десетки трилиона САМО за 10%. През 2030 няма да бъде по-малко от 250 г/кВ, като искаш си го запиши :D
  • #38
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 34. Включи я батерията в мрежата и и гледай сеира. Ежедневното зареждане и разреждане и такова тва за норматив. Вече 3ти познат див фотоволтаичен фен реве, че батериите се прецакват бързо и започна да прави фокуси да не ползва батерията, а да я държи като резерва - предпочита да загуби енергия отколкото да купува нова. Теорията е хубаво нещо, лошо, че практиката почти винаги я опровергава :)
  • #37
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Шменти ( преди 1 година )
    Стига си шикалкавил! Питам те колко е бил през 2010 година и колко смяташ че ще бъде през 2030 да не се окажат повече от 20% разлика?
  • #36
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 33 ( преди 1 година )
    Ще оставя заблудения гостенин да отговори на вече пет пъти зададения въпрос за заводите за рециклиране и тогава ще ти отговоря. Ще го изчакам да се изложи максимално и да му го натяквам с години напред. Искам да ми отговори точно и ясно че нямало достатъчно заводи и не могат да бъдат изградени. Лъжа която съм опровергавал стотици пъти и той продължава да я повтаря и повтаря и повтаря. Държа да проверя дали е толкова *** за да не може да разбере или просто се заяжда?
  • #35
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 32 - За Европа не знам колко е бил, за света пада средно с по 1% годишно - а отново на твоя въпрос - въпрос, а каква е сумата на инвестициите за тези 10 години, за да се постигнат тези 10% И ДОБАВКА, а за бъдещото намаляване трябва да сметнем и увеличението на потреблението, до което ще доведе минаването на ЕЛ... колко трилиона още и от къде?
  • #34
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 31 ( преди 1 година )
    А аз да ти напомня да прочетеш след 320 хиляди километра каква е деградацията на една батерия? 12% . Просто капацитета и пада от 100 квт часа на 88 kw часа и продължава да си върши работата. Тоест след края на живота и в електромобила ще бъде ползвана за съхранение на енергия още дълги години и ще спестява от работата на въгличните централи. Като направи още 1 000 цикъла като зарежда енергия от фотоволтаиците ще спести още над 50 т въглероден диоксид само от това.
  • #33
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 30 - има но са недостатъчни. Дали могат да се изградят, вероятно могат. Но да ти върна на въпроса с въпрос - ти вярваш ли, че е възможно да се постигне 100% рециклиране на батериите? И припомням дори Европейската комисия е заложила като цел рециклиране на 80 % от 80% събрани в специализираните депа! Айде сега сметни при 100 милиона автомобила годишно колко милиона тона представляват тези липсващи (и то крайно оптимистични) Х20% оставени на произвола...
  • #32
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Шментири ( преди 1 година )
    Тъй като си почнал, колко беше въглеродният печатък на киловатчас преди 10 години и колко се очаква да бъде след 10 години когато ще дойде време да се рециклират батериите? И как ги сметна тези 10 т въглеродния мисии за рециклиране? Дай източник?