IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скритите рискове от революцията на електромобилите

Преди да се стигне до готов продукт, производството съвсем не е екологично

Експертите в бранша многократно подчертават положителното въздействие на електрическата мобилност върху околната среда. Това мнение е наистина оптимистично - чист въздух по улиците без автомобили с двигатели с вътрешно горене - какво по-екологично?


електрификация


Ако се задълбочим във веригата на пълния цикъл - от добива на минерали до изхвърлянето на електрическата кола обаче - картината вече не е толкова радостна. И какви други рискове крие бързият преход към електрическа мобилност?

Всяка година противниците на електрическите автомобили публикуват огромни доклади, в които дават много аргументи против електрификацията. Сега анализираме един такъв доклад на американската агенция EPA и публикуваме някои точки от него.

Батериите изискват редки метали

Батериите за електрически превозни средства използват много литий, най-лекият метал. Чили произвежда най-голямото количество литий (8 800 тона годишно), други големи производители са Аржентина и Китай, а Боливия има най-големите известни находища в света. Други метали, използвани в електрическите превозни средства, са мед, кобалт, алуминий, никел и понякога манган, както и проводимия неметален графит.

Според Amnesty International нарушенията на човешките права и детският труд се използват за извличане на кобалт, материал от решаващо значение за производството на батерии за електрически превозни средства. Генералният секретар на Amnesty смята, че нищо, включително чистата околна среда, не трябва да се решава за сметка на човешките права. Друг проблем е, че миньорите получават много малко заплащане - $1 на ден.


електрификация


Богати находища на кобалт има в страни като Демократична република Конго, където той се добива от миньори, много от които са жени и деца. Кобалтът е токсичен за хората и повечето от тези миньори работят с малка или никаква защита. Тъй като повече от половината кобалт в света идва от южната част на ДРК, това е сериозен риск за тези незащитени миньори. Производството на батерии за електрически превозни средства изисква до 60% от 125 000 тона кобалт, добивани годишно в света.

Рециклирането

Следващата точка е рециклирането. Според проучванията, до края на 2030 г. около 11 милиона тона използвани литиево-йонни батерии ще бъдат изхвърлени на сметищата. А в света има изключително малко фабрики, които могат да осигурят повторната употреба и рециклирането на тези батерии. Без достатъчно такива съоръжения, нарастващото използване на електрически превозни средства може да се превърне в заплаха, а не в безопасен подход.

Производството на електрически автомобили отделя повече вредни емисии

За да получите реална представа колко парникови газове се отделят по време на производството на електрическо превозно средство, трябва да погледнете как се доставят и произвеждат неговите компоненти. Суровините за производството на автомобил трябва да се добиват и този процес на добив създава много парникови газове. След това суровината трябва да бъде пречистена, преди да може да се използва, което отново води до емисии на парникови газове.

Още повече парникови газове се отделят в производствения процес. Разбира се, това важи и за производството на бензинови или дизелови автомобили. Всъщност, като се вземе предвид целия производствен процес, при производството на един бензинов или дизелов автомобил се отделят между 7 и 10 тона CO2.

Производството на електрически автомобил отделя приблизително същото количество CO2, но към това трябва да се добави и производството на батерията. Според изчисленията за всеки 1 киловатчас капацитет на батерията се отделят 150 кг CO2. За да може една електрическа кола да има приличен пробег (да речем 400 километра) между зарежданията, тя се нуждае от батерия с капацитет от поне 60 kWh.

Това означава, че при производството на електрически автомобил ще бъдат отделени още 9 тона CO2, тоест общо 16-19 тона CO2. Така че на производствен етап една електрическа кола изглежда е по-лоша за околната среда от кола с изкопаеми горива.


електрификация


Дори с декарбонизацията на транспорта проучванията показват, че ще минат години, може би дори десетилетия, преди преходът към електрически превозни средства да има радикално въздействие върху околната среда. За да окажат значително въздействие върху глобалното затопляне, производителите на автомобили трябва да произведат и продадат около 100 милиона електрически коли до 2030 г.

Те са толкова зелени, колкото и техните източници на енергия

Въздействието на електрическото превозно средство върху околната среда може да бъде значително увеличено или намалено в зависимост от това как се произвежда електричеството, което зарежда батерията му. Електрическа централа, работеща с въглища, отделя 800-850 грама CO2 на kWh (последните оценки сочат, че може да е  650 грама на kWh), докато по-чистата електроцентрала, работеща с газ, отделя 350-400 грама CO2 на kWh.

При използване на възобновяеми енергийни източници като слънчеви панели или вятърни турбини се отделят около 36 g CO2 на kWh, като се вземат предвид емисиите, генерирани при производството им. Следователно, ако автомобилът се зарежда с възобновяема енергия, негативното му въздействие върху околната среда е много по-малко, отколкото ако се зарежда с електричество от въглищна централа.


0 от 500
  • #51
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 47 ( преди 1 година )
    Вярно е, понякога работя и през нощта, но никога през живота си не съм работил на смени. Нито дневни, нито нощни, защото винаги сам съм си определял кога и по кое време да свърша някаква работа. А и къде прочетохте, че ще съхранявам енергията задължително от фотоволтаика вкъщи? Тези 3 киловата, които имам в момента не са повече защото нямам нужда от повече за домакинството и излишъкът съхранявам в бойлера. Ако ще изграждам нови ще са върху офиса за да зареждам там.
  • #50
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    И пак до 42 и до 49 / До 42: ФЕЦ правят 2 типа хора. 1во: Чули недочули за едни големи пари, които ще изкарват докато лежат и се пекат. 2ро: Хора с големи протекции и политически чадър, хора, които ще вземат не милиони, а милиарди субсидии от Плана за развитие там инвестицията почва от 3 милиона за по-малко не може! До 49 Проблемът с ВЕИ е, че винаги ще прави свръхпроизводство и ще си срива пазара. Ловя бас, че няма как да се съхранява подобно кличество енергия, не и ефикасно!
  • #49
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 42. Искаш ли да изчакаме до юни-юли, да пекне хубавото слънце и да видим каква ще е цената на енергията по обед, когато фотоволтаиците отдават. Припомням, че на 20 и някой си февруари при хубавото слънчево зимно време цената беше 1-2 ст в диапазона 11-14 часа. Кога ще си избие инвеститора вложението ;) Бате ти го е проучил щото искаше да прави 250 кВч соларен парк - в момента, в който разровиш л***та и се размирисва тая инвестиция!
  • #48
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Шментири ( преди 1 година )
    А осъзнаваш ли защо вятърните генератори а скоро и фотоволтаиците ще имат нужда от държавна помощ за да оцелеят? Всички се втурнаха да строят фотоволтаични паркове, когато токът беше по левче за киловатчас и още тогава ви обяснявах, че точно заради пазарните механизми тази цена на тока няма как да остане левче при себестойност на производство под 5 стотинки защото всички ще се втурнат да печелят по 95 стотинки за киловатчас чиста печалба. Онзи ден цената на борсата беше паднала до 1,2 стотинки
  • #47
    4 rate up comment 1 rate down comment
    До 45 ( преди 1 година )
    *** работи само нощни смени,денем си зарежда от фотоволтаика.
  • #46
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    43-44. Да, ако не си забелязал шайка политически олюгофрени, под натиска на зелени терористи ми ограничават ДВГ! А що се касае до процеса (коментар 44) точно пазарните принципи му липсват! Тук не говорим за "побутване" тук говорим за изключителни усилия за поддържане на хуманно дишане! Дори значително по-добрия вариант с ветрогенератори е финансово нерентабилен без изливането на публични средства в него и то да огромни средства. Да не говорим за транспорт, че без забраните в/у ДВГ няма шанс!
  • #45
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    40 - Значи казваш, че ще си купиш електромобил, за да си го зареждаш от фотоволтаика в къщи... ЕХАААА!!! Правилно ли да разбирам, че ще си купиш кола, която сътрин като станеш ще включваш в соларната система да се зарежда, а ти ще ходиш пеш на работа и по задачи? Щото признавам, трудно ще ме убедиш, че ще я заредиш със солара вечер ;) А като се прибереш вечер, изключваш я, включваш хладилника и си взимаш една студена бира... Ами ОК, просто не ме карай и мен да водя толкова здравословен живот :D
  • #44
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Ш'Менти тинти ( преди 1 година )
    А колкото до проблемите както с транспорта така и с енергетиката, неминуемо ще има такива, но те вече се разрешават на напълно пазарни принципи със съвсем леко подбутване, просто за да се ускори процеса. Технологиите които се ползват в момента са напълно работещи, за разлика от водорода който никога не е имал бъдеще като масово решение, а само като много тясна ниша, която от ден на ден все повече се свива под натиска на другите технологии.
  • #43
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Шменти ( преди 1 година )
    100% от нещо си съществува само и единствено във вашите антиелектрически глави. Да не би конете и каруците да са изчезнали? Вие сте тези които радикално защитавате двигателя с вътрешно горене сякаш някой ви е забранил да го ползвате. Вие сте тези които си мислите че парният двигател е изчезнал, въпреки че ви повтаряме, че цялата икономика все още се гради на парни машини и една от най-големите е АЕЦ. Само вие си мислите че това би означавало 100% спиране на производството на петрол.
  • #42
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 39 ( преди 1 година )
    Само тази година в българия ще бъдат инсталирани над 800 мегавата фотоволтаици, които през следващите 25-30 години ще произвеждат по около един тераватчас енергия годишно, което е около 3% от потреблението на страната. Миналата година бяха инсталирани два пъти по-малко - само 400 мегавата, а догодина се очаква да са поне два пъти повече от тази година - над гигават и половина частни инвестиции без никакви субсидии. Дали въглеродният отпечатък ще пада само с 1% годишно?