IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Скритите рискове от революцията на електромобилите

Преди да се стигне до готов продукт, производството съвсем не е екологично

Експертите в бранша многократно подчертават положителното въздействие на електрическата мобилност върху околната среда. Това мнение е наистина оптимистично - чист въздух по улиците без автомобили с двигатели с вътрешно горене - какво по-екологично?


електрификация


Ако се задълбочим във веригата на пълния цикъл - от добива на минерали до изхвърлянето на електрическата кола обаче - картината вече не е толкова радостна. И какви други рискове крие бързият преход към електрическа мобилност?

Всяка година противниците на електрическите автомобили публикуват огромни доклади, в които дават много аргументи против електрификацията. Сега анализираме един такъв доклад на американската агенция EPA и публикуваме някои точки от него.

Батериите изискват редки метали

Батериите за електрически превозни средства използват много литий, най-лекият метал. Чили произвежда най-голямото количество литий (8 800 тона годишно), други големи производители са Аржентина и Китай, а Боливия има най-големите известни находища в света. Други метали, използвани в електрическите превозни средства, са мед, кобалт, алуминий, никел и понякога манган, както и проводимия неметален графит.

Според Amnesty International нарушенията на човешките права и детският труд се използват за извличане на кобалт, материал от решаващо значение за производството на батерии за електрически превозни средства. Генералният секретар на Amnesty смята, че нищо, включително чистата околна среда, не трябва да се решава за сметка на човешките права. Друг проблем е, че миньорите получават много малко заплащане - $1 на ден.


електрификация


Богати находища на кобалт има в страни като Демократична република Конго, където той се добива от миньори, много от които са жени и деца. Кобалтът е токсичен за хората и повечето от тези миньори работят с малка или никаква защита. Тъй като повече от половината кобалт в света идва от южната част на ДРК, това е сериозен риск за тези незащитени миньори. Производството на батерии за електрически превозни средства изисква до 60% от 125 000 тона кобалт, добивани годишно в света.

Рециклирането

Следващата точка е рециклирането. Според проучванията, до края на 2030 г. около 11 милиона тона използвани литиево-йонни батерии ще бъдат изхвърлени на сметищата. А в света има изключително малко фабрики, които могат да осигурят повторната употреба и рециклирането на тези батерии. Без достатъчно такива съоръжения, нарастващото използване на електрически превозни средства може да се превърне в заплаха, а не в безопасен подход.

Производството на електрически автомобили отделя повече вредни емисии

За да получите реална представа колко парникови газове се отделят по време на производството на електрическо превозно средство, трябва да погледнете как се доставят и произвеждат неговите компоненти. Суровините за производството на автомобил трябва да се добиват и този процес на добив създава много парникови газове. След това суровината трябва да бъде пречистена, преди да може да се използва, което отново води до емисии на парникови газове.

Още повече парникови газове се отделят в производствения процес. Разбира се, това важи и за производството на бензинови или дизелови автомобили. Всъщност, като се вземе предвид целия производствен процес, при производството на един бензинов или дизелов автомобил се отделят между 7 и 10 тона CO2.

Производството на електрически автомобил отделя приблизително същото количество CO2, но към това трябва да се добави и производството на батерията. Според изчисленията за всеки 1 киловатчас капацитет на батерията се отделят 150 кг CO2. За да може една електрическа кола да има приличен пробег (да речем 400 километра) между зарежданията, тя се нуждае от батерия с капацитет от поне 60 kWh.

Това означава, че при производството на електрически автомобил ще бъдат отделени още 9 тона CO2, тоест общо 16-19 тона CO2. Така че на производствен етап една електрическа кола изглежда е по-лоша за околната среда от кола с изкопаеми горива.


електрификация


Дори с декарбонизацията на транспорта проучванията показват, че ще минат години, може би дори десетилетия, преди преходът към електрически превозни средства да има радикално въздействие върху околната среда. За да окажат значително въздействие върху глобалното затопляне, производителите на автомобили трябва да произведат и продадат около 100 милиона електрически коли до 2030 г.

Те са толкова зелени, колкото и техните източници на енергия

Въздействието на електрическото превозно средство върху околната среда може да бъде значително увеличено или намалено в зависимост от това как се произвежда електричеството, което зарежда батерията му. Електрическа централа, работеща с въглища, отделя 800-850 грама CO2 на kWh (последните оценки сочат, че може да е  650 грама на kWh), докато по-чистата електроцентрала, работеща с газ, отделя 350-400 грама CO2 на kWh.

При използване на възобновяеми енергийни източници като слънчеви панели или вятърни турбини се отделят около 36 g CO2 на kWh, като се вземат предвид емисиите, генерирани при производството им. Следователно, ако автомобилът се зарежда с възобновяема енергия, негативното му въздействие върху околната среда е много по-малко, отколкото ако се зарежда с електричество от въглищна централа.


0 от 500
  • #61
    6 rate up comment 1 rate down comment
    q ( преди 1 година )
    Скритите рискове са ясни - след 10 години чиче Гоше няма да има какво да паркира пред панелката. Всичко ще му е много скъпо или електрическо.
  • #60
    3 rate up comment 2 rate down comment
    Шменти ( преди 1 година )
    Вече ти отговорих но или не можеш да ме разбереш или ... Обясних ти че при ежедневно разреждане например във фабриката за рециклиране на батерии, за да може рециклирането да няма никакъв въглероден отпечатък, 1000 цикъла са по-малко от три години за да се спестят 50 т въглеродния мисии за рециклиране и производство на няколко батерии и фотоволтаици. А ако батериите наистина имат по 10 000 цикъла сещаш ли се за какво става въпрос и защо са ти нови батерии?
  • #59
    4 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    ДВГ е единствената технология, която потенциално може да постигне светия граал на Нулевите емисии - кръговата икономика! ЕЛ няма подобна възможност! Но и това е теория! И докато съм изцяло съгласен, че трябва да спрем въглищата аз ще добавя и още нещо 2/3 от света използва дърва за първична енергия, което всъщност е дори по-голям проблем от кюмура! Това е енергията, която трябва да заменим, а не тази от Транспорта!!! И с това приключвам защото излизам!
  • #58
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Шменти капели ( преди 1 година )
    Да те питам, знаеш ли поне за кога е целта за намаляване на температурите? Надали знаеш надали ще отговориш за това ще ти кажа. Целта която е поставена още в края на миналия век е ограничаването на увеличението на температурата с 1,5 градуса до 2100 година. Тоест имаме почти 80 години да я постигнем. Къде си се разбързал? Въпросът е че за да я стигнем трябва да вървим в правилна посока 80 години. ДВГ въглищата и другите изкопаеми горива са път в друга посока.
  • #57
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    До 54: в сметките на ум не съм много добър, но би трябвало да е 5 ТВ? Което реално не е много и веднага поставя другия въпрос - ако не ги рециклираме, а ги ползваме от къде ще дойдат суровините за нови ел. автомобили и на каква цена.
  • #56
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Шминтирит ( преди 1 година )
    Вече пета година не можете да разберете че дори 50 години са кратък срок и продължавате да бръщолевите нещо за пет години и да си представяте че през 2030 година ще сме минали на 100% ви и няма да има нито един автомобил с двг по улиците. Точно затова продължавате да питате другата седмица като минем на електромобили и в софия има 1 милион от тях къде ще ги зареждаме. Всичките ви глупави въпроси се основават на нереалистични очаквания!
  • #55
    1 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 1 година )
    52. Бъркаш: ВЕИ няма да може да произвежда нужното - това е теория. Да енергията съществува под много форми в природата, но нужната на човечеството няма да може да се впрегне. И не, нужното за покриване на енергийните нужди няма да може да се съхранява, няма да сме дори близко и не след 5 а и след 50 години! Една система, за да работи трябва да е ефикасна - ВЕИ заради флукуациите и несигурната си природа на произвеждане не е и няма начин да стане ефикасна и от там икономически необоснована!
  • #54
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    И точно тук идва и мястото на старите батерии от електромобили. Искаш ли да сметнеш онези същите сметки със 100 милиона стари батерии които излизат от употреба годишно, дори да са останали само с 50 kw часа капацитет колко енергия могат да съхранят само стационарно без да броим милиард електромобили по улиците, които се зареждат докато собствениците им работят?
  • #53
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 50 ( преди 1 година )
    Същите тези които усвоиха едни милиарди и правиха фотоволтаиците върху плодородни земии все още имат договор за изкупуване на тока на 40-50 Ст, вместо да субсидират домакинствата да си ги инсталират по покривите, сега ще усвоят и следващите милиарди за да изграждат огромни батерии за съхранение на енергия, за която също ще си договоря тлъсти такси за съхранение на всеки киловатчас за поне 20 години напред, вместо с тези пари да се субсидират електромобилите, които да правят същото безплатно.
  • #52
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Шменти ( преди 1 година )
    Ето че и сам си стигнал до извода, че проблемът не е в липсата на ЧИСТА електрическа енергия, а скорошните проблеми ще са в нейния излишък. И както до скоро обяснявахте че перки и панелки не може ли да произвеждат достатъчно енергия за да захранят промишлеността, а сега обърнахте палачинката и говорите точно обратното, сегашните ти приказки как е невъзможно да се съхранява такава енергия ще бъдат забравени още след пет-шест години и ще обяснявате че е нечестно да се субсидират