Неочаквано опасност за телефона ви! Тя идва от последните автомобилни технологии. Новият електрически автомобил на Volvo - SUV EX90, може да се похвали с възможността за интегриране на системи за автономно шофиране SAE Level 3. За целта използва мощен LiDAR радар. Правенето на снимки или записването на видео директно на този сензор, който се намира на покрива (точно над предното стъкло), може да повреди мобилния ви телефон.
Това не е нещо, характерно само за модела Volvo. Всеки автомобил, оборудван с тази модерна технология, може да бъде фатален за телефона ви, ако бъде сниман директно. Но потребител критикува точно EX90, защото повреди мобилния му. "Никога не снимайте новия EX90, защото ще счупите телефона. LiDAR лазерите изгарят камерата ви“. Това е заглавието на публикацията на потребител на Reddit, придружена от видеоклип, в който той записва директно този сензор на Volvo EX90. На изображението виждаме странни цветни проблясъци.
Междувременно радарът скапва на пиксели един от сензорите за изображения на телефона. Той уврежда и камерата на телефона, като Volvo предупреждава за това в ръководството за EX90. Проблемът е, че повечето собственици не го четат, освен ако нямат конкретен проблем или въпрос. И още по-малко тези, които не шофират модела, а просто са любопитни.
Затова - насочвайте камерата директно към LiDAR. Като лазерна система, LiDAR използва инфрачервени светлинни вълни, които могат да повредят определени устройства с камера. Най-модерните сензори излъчват високоинтензивни импулси от инфрачервена светлина , които са невидими за човешкото око, но не и за обектива на камерата. Те могат да претоварят и повредят CMOS сензорите на камерите на мобилните телефони, ако бъдат насочени директно към предавателя, особено в режим на фото или видео. Volvo посочи, че проблемът възниква най-вече при снимки отблизо. Всъщност, във видеото се вижда как искрите започват да се появяват, след като се увеличи мащабът.
Възможно ли е да се неутрализира този ефект?
Използването на филтри или защитни капаци върху обектива на камерата може да помогне за намаляване на въздействието на експозицията на LiDAR. От друга страна, това не засяга всички камери на мобилни телефони или други устройства. Някои камери са проектирани с вградена защита срещу източници на светлина с висок интензитет.
Опасно ли е за зрението?
Логични са опасенията дали освен повреда на камерата, тези мощни инфрачервени лъчи могат да засегнат човешкото око. Отговорът дава Lidar News. "Човешкото око е чувствително към светлина във видимия спектър (приблизително 400-700 nm) и по-малко чувствително към близката инфрачервена (NIR) светлина. 1550 nm е по-безопасна дължина на вълната за човешкото око “, твърдят те, визирайки конкретно LiDAR радара на Volvo EX90. Не много коли разполагат с тази технология, но все повече ще я имат в бъдеще.