Докато вторичният автомобилен пазар в Европа е доминиран от познати имена като Volkswagen Golf, Ford Fiesta и Opel Astra, истинските автомобилни ентусиасти често търсят онези скрити „бижута“ – инженерни решения, които са били гениални, но никога не са станали масово известни. Днес повдигаме завесата над една любопитна и почти забравена особеност, която се среща при някои популярни премиум употребявани модели от миналото – а именно, при определени поколения на Audi A6 и Volkswagen Passat.

Говорим за функцията за остатъчно отопление/охлаждане (REST) и сродната ѝ, но по-рядка, екстра с соларен покрив. Тези системи са пример за германско инженерство, фокусирано върху комфорта, което често е изпреварвало времето си.
При много модели на Audi и Volkswagen от началото на века (като например Audi A6 C5 или някои по-луксозни изпълнения на Volkswagen Passat B5), климатичните системи разполагат с бутон, обозначен като REST или ЕКОН. Неговото предназначение остава загадка за повечето нови собственици на употребявани автомобили.
Всъщност, REST позволява използването на остатъчната топлина на двигателя за отопление на купето, дори след като двигателят бъде изключен! Ако навън е студено, след кратко пътуване, с натискането на този бутон се активира електрическа помпа, която продължава да циркулира горещата охлаждаща течност през радиатора на парното. Така можете да оставите колата си топла за още 15-20 минути, без да харчите гориво или да стоите на работещ двигател. Практично, умно и абсолютно extra за времето си!
Соларният покрив – тих вентилатор
Още по-неизвестна и очарователна е опцията за соларен покрив (Solar Panel Sunroof), предлагана при определени изпълнения на Audi A6 C5 и неговите братя. Тази екстра е истински технологичен бонус.
На мястото на стандартния стъклен шибедах, в този случай е монтиран покрив с вградени слънчеви панели. Когато колата е паркирана под жаркото слънце и запалването е изключено, тези панели генерират електричество. Но не за да зареждат батерията, а за да захранват вентилационната система на купето!
По този начин, докато вие сте на работа или на пазар, слънчевата енергия тихо върти вентилатора, изкарвайки нагорещения въздух навън и вкарвайки по-хладен отвън. Резултатът? Когато се върнете, вместо да влезете в „горяща пещ“ при 60°C, ви посреща една по-умерена температура, а климатикът има далеч по-лека задача да постигне пълен комфорт.
Тази особеност – тиха, енергийно ефективна и почти невидима за непрофесионалното око – е един от онези инженерни капризи, които правят употребяваните европейски автомобили особено интригуващи. Тя не само повишава комфорта, но и спестява гориво, тъй като климатичната система не се налага да работи на максимален капацитет от самото начало.
Така че, следващия път, когато разглеждате някой Audi или VW от тези поколения, не се страхувайте да попитате за бутона REST или да погледнете по-внимателно стъкления покрив – може да откриете скрития ключ към един по-комфортен живот на четири колела.


0