IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #39
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    @@, я ми каже човек с 5000 лв в джоба как да си купи кола чиято батерия само струва 20к лв ако е читава? Сега защо нашенеца с тия 5000 лв ще си купи Е класа, която няма да може да поддържа вместо Астра е друг въпрос.
  • #38
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А за примера ти с хипермаркета - аз всеки ден ще трябва да ходя по 1 час да пазарувам ли, за да си заредя колата? И пак зимата при облачна седмица какво правим? Защото при облачно време ефективността пада до 10% от номиналната. Т.е. вместо 8кВ ще сложа 800 вата.
  • #37
    5 rate up comment 5 rate down comment
    @@ ( преди 1 година )
    докато бай ви Гошо може да си купи мерцедес или бмв за 5000 лева и да долива нафта, антифриз и масло на всеки 500 км, и да си къди и смърди безнаказано ще е така. Но след 5 години няма да има откъде да си купува скрап с двг - тогава ще открие електромобила. Сега го е яд само че тъпите западняци(до един еврогейци) не си купуват коли с двг, та като ги бракуват да му ги внесат на Горубляне - неразличими от нови.
  • #36
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Добре погледни от друга страна на една бензиностанция на магистралата колко коли минават на ден? Особено лятото са над 100. Всяка да иска да "глътне" 70кВ ток. Т.е. трябва отнякъде да създадеш 7000 кВ. В задачата се пита колко кВч панели се искат за да генерират 7000 кВ за 10-12 часа? А зимата при 4-5ч? Пак ли 20-тина кВч ще стигнат? И това е при положение че ДВГ минава по 1000 км с един резервоар. Т.е. 3 пъти повече зареждания ще трябват.
  • #35
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Но нека сметнем само с 250 киловата фотоволтаици. За всеки час слънце, те могат да заредят 30 автомобила за дневният им пробег с по 8 kWh. Ако покрият само паркинга, това са по 200 автомобила на час от 10 декара паркинг.За 10 часа 2000 автомобила от всеки паркинг без нужда от натоварване на мрежата. Ако автомобилите са по-малко ще става точно обратното -връщане на ток в мрежата и облекчаване на инфраструктурата, като по този начин се намалява потребяваната мощност от трансформаторите.
  • #34
    5 rate up comment 4 rate down comment
    До 30 ( преди 1 година )
    И ти като интервюирания бъркаш мощност с енергия. 250 кв зарядна станция може да се захранва и само от 20 киловата фотоволтаици. Въпросът е колко автомобила може да зареди на ден.Тоест мощността на фотоволтаиците няма пряка връзка с мощността на зарядната станция.А 1200 квадратни метра са площта само няколко паркоместа на който и да е хипермаркет, като заеманата площ на паркинга и сградите Е поне 10 пъти повече и може да захрани десетина зарядни станции като прави сянка и пази от дъжд.
  • #33
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Скоро имаше статииченце мъничко как нефтът още бил статегическа стока, да, ама някой друг път. Докато успеете да се почешете и хоп светът вече е минал в друга епоха. Но от хората, които нямат акъла да си направят поне един парник на село, никой не очаква да загреят, че каменната епоха не е свършила, защото са свършили камъните. Акъл нямате, акъл. И е нелечимо. Ако сега 6% от първичната енергия вече идва от възобновяеми източници, както ще правите когато стане 60 или 100% ????
  • #32
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Голямо философстване паднало пак. Колкото и пъти да ви се каже, че сме в третия свят няма да загреете. А немците и америнците са били излъгани и измамени, защото инвестираха милиарда в тази и други инфраструктури. Норвежците са още по-излъгани, нали? Но вие в какво инвестирахте? В кражби, стириопор и потоци, нали?
  • #31
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тоя перничанчето дето се е кръстил TSLA, пак ръси небивалици.
  • #30
    3 rate up comment 2 rate down comment
    До 21 ( преди 1 година )
    Интересно откъде са се намерили пари да се изградят повече от 1 милион бензиностанции по света? Не ми отговаряй - питам си ей така да те накарам да се замислиш.