IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #9
    7 rate up comment 3 rate down comment
    до 2 ( преди 1 година )
    Така е, производителят на зарядни станции няма интерес електромобилите да се налагат и иска да ги саботира с лъжи :D Мрежата няма да издържи не заради мощност, а защото няма контролния капацитет да поеме Vehicle-to-grid - което всъщност е единствената причина да се мъчим да налагаме електромобилите. Ама на диван-фанатик какво да обяснявам
  • #8
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    4-ти, В Сахара може, пясък не се яде. Но из Евопра, се използват земеделси земи, каткто преди години за рапица (био горива) и имаше пак протести за това. А както ти е обяснил 5, да пренесеш ток от Сахара в количествата, които са необходими на Европа, е практически невъзможно към днешна дата, а и дори и в обозримото бъдеще. ВЕЦ, в суха година като тази.. е като да сложиш фотоволтаик на полюсите.
  • #7
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    В София конкретно, мрежата не е готова да понесе новото строителство, камо ли и зарядните.
  • #6
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Германия не може да се подготви с тези пари. Там мрежата също не е подготвена и няма да издържи. Трябва да се подменят кабели до самите сгради, оттам нататък в самите сгради. За България няма какво да говорим, положението с мрежата е трагично, особенно по по-малките населени места.
  • #5
    4 rate up comment 3 rate down comment
    1 до 4 ( преди 1 година )
    Много си прав. И че там има достатъчно енергия. И да не е просто - невъзможно е за момента, а и за в близко бъдеще да се пренесе този ток.
  • #4
    5 rate up comment 6 rate down comment
    До 1 ( преди 1 година )
    Покриването на 30 процента от площта на Сахара с фотоволтаици ще осигури консумацията на електроенергия за цялата ни цивилизация. Да - не е проста работа да се пренесе електроенергия от Сахара до Европа но то и добива на нефт от 10000 метра дълбочина не е, а се прави! И не е задължително да се строи само в Сахара.
  • #3
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Мрежата не е готова за нищо. Енергетиката се променя - ВЕИ, балансиращи батерии, нови, локални методи за съхранение на енергия, виртуални електроцентрали, децентрализация, многотарифно отчитане...в България само се кърпи и се дават едни пари на престъпници като Доган и Ковачки.
  • #2
    13 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Изгубих си времето да изслушам интервюто и мога да заявя, че е актуално като информация към 2010 година. Не знам дали заблудите които внушава този човек са от некомпетентност или напълно умишлени, но повечето неща са откровена лъжа.Пък побъркването на мощност и енергия когато говори за енергия за 100 километра а после обяснява че мощността на мрежата нямало да стигне, напълно издава неговата некомпетентност. Мощността няма нищо общо с енергията. Тази енергия може да се зареди и с 1 kW мощнос ...
  • #1
    4 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    "...За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара..." Ето тази точка електричарите тук отказват да я осъзнаят. И това заедно с цената е големия проблем с зеленото бъдеще.