IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #19
    6 rate up comment 3 rate down comment
    до carpe ( преди 2 години )
    Аз говоря за 5кВ в невъзможно идеални условия на голям автомобил без стъкла само панели. Отделно ако си в град шанса да имаш дърво или блок да ти хвърля сянка през деня е голям. И знаеш ли каква жега ще е вътре ако цял ден е била на слънце колко ток ще глътне климатика. И това би било възможно юни и юли. Декември и Януари ако имаш 1 кВ на ден ще се радваш.
  • #18
    3 rate up comment 5 rate down comment
    carpe_diem ( преди 2 години )
    5kW лятото са 30-ина км пробег. Ако на ден караш толкова или по-малко, ще трябва да зареждаш само като пътуваш доста надалеч ;)И ако електричката ти е с пробег примерно 300 км магистрала реални, и я зарежеш на морето за 1 седмица, ще имаш 1-2 мноооого малки зареждания за цялото време и пак всички ти идва аванта... Ама почти няма модели с такова нещо в момента - първите бройки на IoniQ 5 примерно (1 пич от електрическата група има такъв и го разгледах добре). Вбъдеще очаквам да станат повече.
  • #17
    4 rate up comment 6 rate down comment
    Ташко МъдеФ ( преди 2 години )
    Колкото измислената зелена енергия може в момента да замени конвенционалните източници, толкова и модернизираните електрокари могат да изместят тези с вътрешно горене. Така че по-добре. ЩБъдещето не в това!
  • #16
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Това с панели по колите е повече маркетинг отколкото практично. Тези панели могат да ти предложат мощност колкото за климатика. Ако приемем че колата е плоска и цялата й площ се използва ефективно една кола е малко над 10кв м. Това означава 2 кВч при пълно огряване. Само че няма как цялата да е огрята напълно и излезе че максимума ти е 1 кВч. Т.е. на ден не можеш да разчиташ на повече от 5кВ лятото.
  • #15
    5 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 2 години )
    #13, все е ток... Много голяма част от тока ти вкъщи идва от газ, друга част идва от въглища, трета от слънце, от АЕЦ и т.н.Все е ток... Гори се нещо, за да се направи. Дали ще го гориш в рафинерията или в някаква електроцентрала, все тая... Плюс това сме от малкото държави, които могат да се похвалят с огромни излишъци на ток ;)
  • #14
    1 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Но и електромобилите стават все по-икономични и соларните панели (и по самите коли) стават все по-масови като се има в предвид и че потреблението е намаляло с годините то в БГ вероятно решение ще трябва само в София и по големите глокорти
  • #13
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Абре CARPE, рафинерията работи на ГАЗ, не на ток! Тия 2kWh ги получава от газ!
  • #12
    10 rate up comment 8 rate down comment
    ,,, ( преди 2 години )
    Масова подмяна на конвенционални с електрически автомобили няма да се случи никога тук! Няма как панелния планктон да замени 25 годишния си немски премиум за 4 бона с нова електричка за 120 000 лева! Когат забранят окончателно ДВГ, в България ще остане максимум 10% от автомобилния парк в момента, та ток ще има за всички!
  • #11
    7 rate up comment 6 rate down comment
    carpe_diem ( преди 2 години )
    Пълни глyпoсти. Едно бързо сравнение: с тока, необходим да си стоплиш 50-литров бойлер, електричката минава 15-20 км.А рафинерията, за да произведе литър гориво, ползва 1.5-2 kWh ток. А сметнете с тоя ток колко км се минават с електричка и с тоя литър колко км се минават с кола с ДВГ.Мрежата трябва да се адаптира, много ясно, защото потреблението на ток ще се измести, ама с темпа на нарастване на броя на електромобилите у нас, едва ли ще има някакъв проблем, освен по малки села и паланки...
  • #10
    0 rate up comment 3 rate down comment
    до 8 ( преди 2 години )
    Може, чрез водород. Но още има доста работа по тая технология