IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #29
    6 rate up comment 3 rate down comment
    до 29 ( преди 1 година )
    Не е толкова проблема в това тока да дойде от фотоволтаици. Проблема е колко земя ти трябва за това - за 250 кВч зарядна само за текущите нужди ти трябват 1250 кв м земя без да броим инфраструктурата около тях. Отделно ще искаш за 8 часа греене да захраниш 24 часа станцията т.е. към 4 декара само панелите. С инфраструктурата ще гонят 6. Само за 1 колонка. И това в момента се прави най-често на обработваема земя. Да не ревеш после, че си гладен, да ама тока ти е чист. Яж го него.
  • #28
    3 rate up comment 4 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Не се притеснявай за Тесла. Те продължават да изграждат зарядната си инструктора и засега имат само 40 хиляди зарядни, които са от два до четири пъти по-мощни от тези в статията и не се оплакват. Колкото е по-скъп тока, толкова по-бързо се връща инвестицията в зарядна станция, особено ако си произвеждаш сам тока с фотоволтаици. Един киловат фотоволтаична централа струва 1000 лв и за година произвежда 1300квч, които по левче са 1300 лв/год. Защо мислиш че всички се втурнаха да ги строят?
  • #27
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до 27 ( преди 1 година )
    Извинявам просто се обръщах към ТСЛА само че ми го е поправило.
  • #26
    2 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Тесла, за правене ще я направят инфраструктурата само да има търсене, но нали знаеш кой ще плати за това. И цена от 1 лев на киловат ще стане скъп (или по-скоро евтин) спомен. А дори в момента електричките не са точно евтини за поддръжка и каране при сегашните цени на зарядните.
  • #25
    5 rate up comment 2 rate down comment
    TSLA ( преди 1 година )
    Почти нямало възможност за инсталиране на DC-та по пътищата, а Hypercharger мрежата на Финес Чарджинг има 7 нови локации само за последния месец и половина. С дрън-дрън ярина ако се правеше ток, да сме заредили нашите и на Юпитер колите досега :DИ като гледам колко няма и 5 хил. коли на ток са у нас, те докато станат 4 милиона, 3 пъти ще се опънат нови електропроводи. Гала на Кафе :D
  • #24
    3 rate up comment 2 rate down comment
    TSLA ( преди 1 година )
    Първият и единствен в света производител на премиум клас зарядни станции тип wallbox, изцяло българска разработка, се казва еКарс БГ ЕООД.
  • #23
    5 rate up comment 2 rate down comment
    до 21/22 ( преди 1 година )
    Остави ги електричарите, според тях домакинство с 2000-2500лв месечен бюджет може да си позволи електричка за 100+к лв, домашна ВЕИ централа за 20к и термопомпено отопление за 30к без проблеми. И нямат такива неща само защото са глупави.
  • #22
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Продължение ( преди 1 година )
    А цялостния ремонт не е хич евтин. Тук разни панелкаджии, които не са си правили дори ремонт вкъщи от двайсетина години няма как да знаят какви средства са това. Много е лесно комунизма още да не е излязъл от панелката и да даваш калпав, празен акъл.
  • #21
    7 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Преди години, когато любимите на всички украинци не пропускаха руския газ до Европа и трябваше да се отопляват хората главно на ток, във всички големи болници, училища и други подобни сгради, изгърмяха инсталациите. Цялата преносна мрежа също едва издържа и то за няколко седмици. Електрофилите не виждат по-далече от носа си и не могат да сметнат, че няма как да се намерят толкова пари за подмяна на цялата мрежа. В сградите е още по-сложно, защото там е свързано с цялостен ремонт след къртенето.
  • #20
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Е добър ден