IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #59
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Оня ( преди 2 години )
    Само по нашите ширини , хора с 500-600 лв заплата възторжено обесняват как няма да си купят кола за 100 хил :) . И даже са горди от този факт
  • #58
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Подобна инфраструктура се подменя с години, а тук си философствате колко сте велики и как няма да си мръднете пръста.
  • #57
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 56 ( преди 2 години )
    Както виждаш обяснявам ти само какво ще е разликата при 100% КПД а не ти обяснявам че някога някъде и някой ще го постигне. Дори с тези 20% които са постигнати днес, няма абсолютно никакви проблеми да бъдат задоволени нуждите на планетата. Единствения проблем за момента е съхранението и то дългосрочното съхранение, защото за седмична база няма никакъв проблем това да става с батерии, включително тези монтирани в електромобилите.
  • #56
    3 rate up comment 7 rate down comment
    До по-долния ( преди 2 години )
    Не знам за какви зелени талибани говориш, но ако Германия вече не беше постигнала 50% производство на енергия от възобновяеми източници, все още щеше да си ползва въглищните централи и нямаше да ги е затворила повечето. Тогава не знам какво щеше да отвори сега, за да дава ток на Франция, която страда яко от недостиг на ток. Нали уж атома беше най-сигурното? Защо Германия си запали въглищните централи, за да осигурява ток на атомната сила Франция? Имаш ли отговор на този въпрос?
  • #55
    4 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Разбери, физиката не достигнала 100% КПД в нищо... Даже има си цели теории че това е невъзможно, заради взаимосвързаността... Та тия мечти ги остави... Разчетен е заеади атмосферата която действа като променлива леща чрез физичен оптичен принцип Светия Граал на ефективност е 32% за фотоволтаиците, които няма да бъде постигнат в близкото десетилетие. С фотоволтаиците са се мъчат още в далечната 1962 година. ....
  • #54
    2 rate up comment 5 rate down comment
    До долния ( преди 2 години )
    И какво като са 17% кпд? Всъщност моите са около 20% КПД, защото три киловата заемат 15 квадратни метра. Ако бяха със 100% КПД, единствената разлика е че щяха да заемат само три квадратни метра, нов пак щяха да произвеждат точно толкова на година. Тогава за годишния пробег на един автомобил нямаше да са необходими 10 квадратни метра фотоволтаици, а само два квадрата, които можеха да се съберат върху покрива на автомобила.
  • #53
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Не знаех че в България имало фанатични зелени талибани. Като чета абсурд ите с възобновяема та енергия какви ги пишат и тук зелените *** ми стана тъжно. Атомът е единствения изход, а тия се мъчат в средновековието да ни вкарат. И на зелените дрисльовци да им кажа.. Да нефтът си остава стратегически продукт от него от пластмаси, до кремове за лице... Навремето се правеха раьчети че завладяването на Слънчевата система ще стане когато успеем да кацнем на Европа, заради метана там...
  • #52
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Какви мечтатели божеее, навеси, по пътя размах без подобен. Смях се... То електроманиаците са с безплатни мечти. Досега няма пробив при фотоволтаиците, КПД им е около 17% и дори мошеник Мъск не успя да го увеличи пропагандни даже. Досега за 2000 киловата се изисква доста площ за единица време... Но все, инженеринга и математиката ви бягат
  • #51
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    На последните умници.. Първо електрокатрите се зареждат и то често, погледни си твоя смартфон през колко време, същото е с електрокатрите... Когато седи няма батерия в света която не се разрежда, та и това драги ми мои. Също така мрежовите оператори ич не са готови и тая лъжа че в Германия са били готови ами бе не са готови и те...
  • #50
    4 rate up comment 4 rate down comment
    До 46 ( преди 2 години )
    Всъщност мрежовите оператори отдавна чакат да се натрупат достатъчно електромобили за да решат проблемите на мрежата, ама ти щом разбираш повече от тях...Електромобилите са управляем товар и за разлика от осветлението и отоплението, както и да речено готвенето гледането на телевизия и други дейности, няма значение през кой ден и час от седмицата ще си заредиш необходимите 50 киловатчаса и с каква мощност. В бъдеще при паркиране просто си щракаш зарядното или направо паркираш върху безжичното ...