IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #69
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Дедослав ( преди 2 години )
    Инфраструктурата още тази година няма да издържи, заради недостига на газ, високата му цена, заради новите цени на дърва и пелети. Къщите около мен масово се отказват от газа и пелетите, накичиха климатици и термопомпи, и по-зле - електрически котлета.
  • #68
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До 68 ( преди 2 години )
    40 годишна инфраструктура, градена за друга много по не ефективна и енергоемка промишленост. Ще издържи и още как, това да не е катализатора на ГОЛФО
  • #67
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Адвоката пак си мисли, че е много умен. Тая наглост много дразни. Имаме проблем с мрежата. С други думи - тази инфраструктура е на поне 40 години и няма да издържи.
  • #66
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Газко Уазков ( преди 2 години )
    Ами, тия 35 гВч са изнесени, защото цената им за вътрешен и външен пазар е с разлика до 30%! Иначе, за крайния потребител хич не е евтино тук, щото има сума ти такси.
  • #65
    9 rate up comment 3 rate down comment
    До долния ( преди 2 години )
    И още нещо. Един електрически автомобил се нуждае от 2600квч на година. Това са 2,6 мегаватчаса. 1 милион електрически автомобила се нуждаят от 2,6 тераватчаса годишно. Ако утре всички автомобили в България станат електромобили ще се нуждаят от 7,8 тераватчаса енергия годишно. Това са средно по 21 гигаватчаса на денонощие. Само вчера 23 Август са изнесени 35 гигаватчаса. Тоест проблеми с наличието на ток нямаме.
  • #64
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Ники ( преди 2 години )
    Много глупости с цел да се спаси ДВГ.... Не знам как така в статията се говори, че трябва около магистралите да се направят бързи зарядни станции а видишли нямало достатъчно място. Не знам как няма да издържи мрежата след като в едно иследване на GM се оказа, че авромобилите 80% от жизненият си цикъл се движат в градски условия и изминават до 80 км дневно. Всичко това говори, че в 80% от живота на електомобила ще бъде зарвждан веднъж на няколко дни от обикновен контакт нощно време
  • #63
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Кремове за лице от нефт? Трудно е да сте толкова диви и некадърни. Най-много да си докарате рак на кожата.
  • #62
    1 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    На нефтените дрисльовци да кажа, че сте много смотани и безнадеждно объркани.
  • #61
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    хаха, дрисльовци
  • #60
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Leaf ( преди 2 години )
    До #52Я си изключи телефона и виж след една седмица с колко е паднала батерията. ( Не повече от 1%). Това да не са ти едно времешните никел кадмиеви или оловни батерии , които се саморазреждат с 1% на ден. Сегашните литиеви батерии имат саморазряд средно 8% на ГОДИНА ако не се използват. Колегата по долу е абсолютно прав - със зарядните станции мрежата може да се балансира. България постоянно изнася над 1500-2000MW мощност. Мрежата високо напрежение е достатъчна.