IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #79
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    А това с зад ще е много добър стрестест на системата. Ако всички автомобили станат електромобили ще се нуждаем от 10% повече енергия годишно. Към момента максимум ананатоварването е 4 гигавата при под 3 през нощта. През зимата вероятно системата ще се натовари на 8 гигавата, което ще е двойно над нормалното за през годината. Ако издържи днес, значи ще е достатъчна и за преминаването към електромобили през 2050 година. Ако не издържи, имаме поне 30 години да я поправим.
  • #78
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Е така де ( преди 1 година )
    Един се къпе повече друг по-малко, някои живее сам с котката, друг има осемчленно семейство. 1 се къпе само в неделя но не всяка неделя, а друг по два пъти на ден, точно както и шофирането. Затова сметнах загряването на 80 литра вода което е точно 7 киловатчаса. На някои тази вода им стига за къпане на четиричленно семейство плюс миене на съдове, а на жената не и стига и излиза, чак когато водата свърши. Затова вече сме с 300 литров бойлер, който засега и стига.
  • #77
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Адвокате, някога да си виждал жена, която се къпе по 30 минути всеки път? Аз познавам бая такива, но пък аз обикновено се къпя за около 5. Така че можеш да си спестиш обясненията. Пак повдигаш темата за ефективността, но всеки път като кажа КПД ти става лошо. Шамански "предсказания" правиш, но нямаш дори базовата информация. А ако мрежата не издържи? Какво правим, ако Топлофикация не намери газ, нефт или въглища? Какво правим, ако всичките абонати решат да ползват само ток, защото нямат избор?
  • #76
    3 rate up comment 3 rate down comment
    До 74 ( преди 1 година )
    Ами ще видим тази зима. Уж всички минават на отопление на ток, а потреблението пада всяка година. В най-големите студове преди години едва стигнахме над 7 гигавата и проблемът не беше с мрежата, а с това, че бяха замръзнали въглищата на централите за които плащаме студен резерв и се наложи да се ограничи износа и всичко си беше наред. Тази година ще бъде тест за мрежата заради временния проблем с газа, който догодина няма да го има. Ако издържи, няма да има проблеми с електромобилите.
  • #75
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Напълно си прав. Батерията и бойлера може да са с различен капацитет и обем, но пропускаш факта, че за едно къпане се изразходва едно и също количество вода която трябва да бъде загрята с едно и също количество енергия независимо дали бойлера ти е 30 или 300 литра или пък въобще няма литри и е проточен. В крайна сметка ще се изразходва едно и също количество енергия измерена в киловатчаса.Същото е и с електромобилите. За 13 хил км. ти трябват средно 2,6 MWh, независимо от батерията.
  • #74
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Един бойлер може да е 30 литра, може и да е 300 литра. Една батерия за електричка може да е 10 киловатчаса, може и да е 200. Писане на дивотии колкото да се пишат дивотии. Така става след като се надценявате всеки път. Упорито отказвате да разберете, че не знаете нищо по темата. Всеки път крайният резултат ще е един и същ.
  • #73
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Адвокате, и идея си нямаш колко е зорно дори един обикновен трансформатор да се узакони ( акт 16). Така че пак философстваш колкото да не заспиш. Както обикновено говориш дивотии, още те е срам да си признаеш, че си с хуманитарно образование. Монополистите няма никога да предоставят качествена услуга, особено ако трябва да се построи наново цялата инфраструктура. Колегата вече е споменал, че хората масово се отказват от другите източници и минават на ток. ЗА ОТОПЛЕНИЕ!!!!!
  • #72
    2 rate up comment 2 rate down comment
    К. ( преди 1 година )
    С цена на енергията на зарядното ?1/квтч тая работа няма как да стане. И с 1 лв/квтч не става... Айде у лево,поне за 10 г.!
  • #71
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До 68 ( преди 1 година )
    Ти кога ли си разбрала за какво става въпрос. След като един електромобил за денонощие харчи колкото един бойлер и по-малко от една вентилаторна печка или дори климатик, очевидно мрежата ще издържи, защото климатиците се увеличават много по-бързо отколкото електромобилите, да не говорим за новите квартали, които никнат като гъби след дъжд и всеки нов апартамент харчи колкото 4 електромобила. Проблемът не е хардуерен, а софтуерен. Тази мрежа трябва да стане умна - smart grid и няма проблеми
  • #70
    2 rate up comment 3 rate down comment
    До долния ( преди 1 година )
    Ще издържи и още как. И да не издържи, всеки си е подписал договор с енергото за определена мощност и енергото е длъжно да му я достави. Преди няколко години трансформатора очевидно беше претоварен, защото за около месец му горяха предпазителите три-четири пъти и последния път направо смениха трансформатора с по-мощен и от тогава няма проблеми. Това си е задължение на ЕРП. Нали за това се плащат такси както за нова партида, така и месечни такси. Колкото повече потребяваш толкова повече такси