IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Мрежата в България не може да издържи преминаване към електромобили

Германия инвестира 2.5 милиарда евро, за да се подготви, казва шефът на единствения български производител на зарядни станции

Масовата подмяна на конвенционалните автомобили с електрически ще повиши драстично потреблението на ток - нещо, за което електропреносната система на България не е готова, заяви Васил Стоянов, главен мениджър на единствения български производител на зарядни станции Siloel, пред Bloomberg TV Bulgaria. "Ако пресметнете колко харчи един електромобил за 100 километра - нещо от порядъка на 20 киловатчаса - ще получите главозамайваща цифра... Такава мощност нашата електропреносна мрежа няма как да издържи. Германия преди време инвестира два и половина милиарда евро в своята мрежа, за да я подготви за електромобилите".
   
     
Васил Стоянов, Siloel, зарядни станции
    
       
Към юли 2022 в България има около 800 зарядни станции, като съотношението бързи - бавни е около едно към десет, обясни Васил Стоянов. По-слабото разпространение на бързите станции с прав ток е разбираемо, защото те струват 20-30 пъти по-скъпо от бавните. Основна пречка за разширяването на мрежата е в липсата на мощност по мрежата. Особено по пътищата, където бързото зареждане е най-необходимо, на практика почти няма възможности за инсталиране на 60- или 120-киловатови станции. Използването на фотоволтаични панели е алтернатива, която вероятно има бъдеще, смята Стоянов, но към момента тя е доста ограничена, защото са необходими твърде големи площи. За захранването на 100-киловатова зарядна станция са нужни около 2 декара фотоволтаици - нещо, което е почти изключено в градовете. За да се промени това, "коефициентът на полезно действие на панелите трябва да се повиши значително - а това няма да стане скоро", казва Васил Стоянов.

Целия разговор с Васил Стоянов по Bloomberg TV Bulgaria можете да видите тук.

 

0 от 500
  • #89
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако се зарежда кола на нощна с 2.3 КВ за 10 часа са 23 КВЧ. Това са около 150 км в градски условия - повечето хора не пътуват повече от 50-100 км на ден. Натоварването на мрежата е никакво при 2.3 КВ.
  • #88
    1 rate up comment 1 rate down comment
    П.К. ( преди 2 години )
    Докато нарастне толкова много броя на електромобилите у нас, за да затрудни нашата енергийна мрежа,..ще мине толкова много време, та до тогава и енергийната мрежа може да се оправи. А, както казват: - До тогава, я камилата, я камиларя...
  • #87
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Как така? Ами кво ще каже царица урс?
  • #86
    12 rate up comment 14 rate down comment
    СамотакаБраво ( преди 2 години )
    Поредният псевдоексперт, който върти хиляди километри с тесла екс всеки ден.На 32А за 4 часа се зареждат над 20кВч.С 20кВч се минават поне 180км.Колко хора въртят по толкова всеки ден?Включи я на 16А през нощта, зареждай 10 часа и хем батерията ще ти истрае 10 години, хем подобни палячовци ще спрат да мрънкат колко не стигала инфраструктурата. 90% от хората зареждат най-вече вкъщи.И на 10А става, ако си джиткаш най-вече до работа и обратно.
  • #85
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Винаги си личи, вярно е.
  • #84
    8 rate up comment 3 rate down comment
    До долния ( преди 2 години )
    Личи си Кой е с хуманитарно образование или дори без такова, а се опитва да спори по технически теми. Хотел все още не съм си купил, но имам трифазна партида в къщи, както и във фирмата. Една трифазна партида 50 киловата ти струва(ше) 1800 лв и не е нещо което някои, който си е купил електромобил да не може да си позволи. А при мощности над ако не се лъжа 200 киловата, си задължен да си инсталираш трансформатор за средно напрежение. Почти всеки хотел си има собствен трансформатор.
  • #83
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Колко хотела и къщи успя да си купиш? Бълнуваш и спекулираш кой какво щял да си купи по някаква абсурдна "логика". "Средно" напрежение? Може би искаш да кажеш номинално или минимално? Аз пък ти казвам, че "предсказанията" ти не струват нищо. И по-добре не си играй с ток, за да не станеш на въглен. Ще лъснат по квартали, но решаването на слабите места не е така както си го представяш с лозунги.
  • #82
    2 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Не се ли усещаш че тази година ще е изключение и тези които се отопляват на газ догодина ще продължат да се отопляват на газ и за тях няма смисъл да си купуват климатици само за тази година. Затова ще си купят най-евтините вентилаторни печки по 20 30 лв и буквално ще натоварят електропреносната мрежа до ръба. Там където има проблеми веднага ще лъснат и ЕРП ще е принудено да ги реши, като презапаси тези слаби места, като през следващите двайсетина години няма да има такова натоварване.
  • #81
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ти май не можеш да направиш елементарна причинно-следствена връзка. Питаш как тази година да решим проблема за зареждането на електромобилите през 2050 година, не се ли усещаш?След като е рп може да върже хотел, защо си мислиш че не може да свърже зарядна станция с много по-ниска консумация?Така или иначе и двете се връзват на средно напрежение и сами си купуват трансформатора, който еЕРП после им изплаща и става негова собственост. А хотелите са повече от необходимите зарядни станции.
  • #80
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Е, преди малко каза, че ще издържи. Сега вече не си толкова сигурен. Ако случайно не издържи и ако случайно се наложи да известираме милиарди, тогава какво правим? Връщаме се на изходна точка и повечето хора казват, че не искат, защото не искат и защото са бедни. Така че всеки да се спасява сам поединично. Очевидно акъл не искате. По някое време неизбежно пак ще се започне един рев как ни трябват повече въглеводороди и евентуално ядрени мощности. Просто някои са с няколко обиколки пред другите.