Всички нови автомобили, пуснати в ЕС, вече задължително трябва да имат технология за интелигентна помощ при скорост (ISA). Самата технология е добре позната и се предлага от редица производители, като разчита на GPS-картографиране и разпознаване на пътни знаци.
Досега обаче системата трябваше да се включва от водача, но след 6 юли, съгласно новите разпоредби в ЕС, тя ще се активира по подразбиране. Въпреки това, все още има възможност шофьорът да изключи ISA още в началото на всяко пътуване.
Съгласно новото Общо правило за безопасност на ЕС, производителите на автомобили могат да избират как техните системи да уведомяват водачите за нарушаване на ограничението на скоростта. Опциите включват звукови и вибриращи предупреждения, тактилна обратна връзка чрез педала на газта и активно забавяне на автомобила. Поне едно от тях задължително трябва да бъде включено, като може да се ползват и всички наведнъж.
Системите ISA са първата крачка към постигане на напълно автоматизиран контрол на скоростта. В някои градове на Европа – като Кьолн (Германия), обаче работи проект, който не позволява на водачите превишават скоростта в определени географски зони, като автомобилите се контролират от разстояние.
Засега технологията ISA ще се прилага само за изцяло нови модели, пуснати на пазара след 6 юли 2022 г. Новите автомобили, които вече са на разположение на дилърите, трябва да бъдат оборудвани със системата най-късно до юли 2024 г. А целта на нейното използване е да намали с 30% катастрофите на пътя и с 20% смъртните случаи при тях.
По данни на Европейският съвет за безопасност на транспорта (ETSC), използването на системата ще предотврати до 140 000 сериозни пътни-транспортни произшествия до 2038 г. И нейното внедряване е поредната стъпка към постигане на целта – нула смърти случаи на пътя до 2050 г.
Как работят ограничителите на скоростта ISA? Много нови автомобили вече са оборудвани с технологията, от която се нуждаят, за да ограничават скоростта си автономно. С комбинация от камери за разпознаване на скоростни знаци, сателитна навигация и интелигентен софтуер, автомобилът по всяко време „знае” къде се намира, с каква скорост се движи и какво е ограничението на скоростта. Той може да ограничи мощността на двигателя, така че да не може да превиши това ограничение на скоростта.
Като цяло, това е форма на постоянен включен интелигентен адаптивен круиз-контрол, който на този етап от развитието си може да бъде изключен. Това обаче трябва да стане преди началото на всяко пътуване. В противен случай системата се включва автоматично всеки път, когато двигателят бъде стартиран и автомобилът потегли. Освен това, системата може да се изключи и при силно натискане на педала – например, за да бъде извършено изпреварване.