IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Всички нови коли в ЕС вече са с ограничител на скоростта

Как работи системата ISA, която става задължителна след 6 юли

Всички нови автомобили, пуснати в ЕС, вече задължително трябва да имат технология за интелигентна помощ при скорост (ISA). Самата технология е добре позната и се предлага от редица производители, като разчита на GPS-картографиране и разпознаване на пътни знаци.


ограничител на скоростта


Досега обаче системата трябваше да се включва от водача, но след 6 юли, съгласно новите разпоредби в ЕС, тя ще се активира по подразбиране. Въпреки това, все още има възможност шофьорът да изключи ISA още в началото на всяко пътуване.

Съгласно новото Общо правило за безопасност на ЕС, производителите на автомобили могат да избират как техните системи да уведомяват водачите за нарушаване на ограничението на скоростта. Опциите включват звукови и вибриращи предупреждения, тактилна обратна връзка чрез педала на газта и активно забавяне на автомобила. Поне едно от тях задължително трябва да бъде включено, като може да се ползват и всички наведнъж.

Системите ISA са първата крачка към постигане на напълно автоматизиран контрол на скоростта. В някои градове на Европа – като Кьолн (Германия), обаче работи проект, който не позволява на водачите превишават скоростта в определени географски зони, като автомобилите се контролират от разстояние.

Засега технологията ISA ще се прилага само за изцяло нови модели, пуснати на пазара след 6 юли 2022 г. Новите автомобили, които вече са на разположение на дилърите, трябва да бъдат оборудвани със системата най-късно до юли 2024 г. А целта на нейното използване е да намали с 30% катастрофите на пътя и с 20% смъртните случаи при тях.

По данни на Европейският съвет за безопасност на транспорта (ETSC), използването на системата ще предотврати до 140 000 сериозни пътни-транспортни произшествия до 2038 г. И нейното внедряване е поредната стъпка към постигане на целта – нула смърти случаи на пътя до 2050 г.

Как работят ограничителите на скоростта ISA? Много нови автомобили вече са оборудвани с технологията, от която се нуждаят, за да ограничават скоростта си автономно. С комбинация от камери за разпознаване на скоростни знаци, сателитна навигация и интелигентен софтуер, автомобилът по всяко време „знае” къде се намира, с каква скорост се движи и какво е ограничението на скоростта. Той може да ограничи мощността на двигателя, така че да не може да превиши това ограничение на скоростта.

Като цяло, това е форма на постоянен включен интелигентен адаптивен круиз-контрол, който на този етап от развитието си може да бъде изключен. Това обаче трябва да стане преди началото на всяко пътуване. В противен случай системата се включва автоматично всеки път, когато двигателят бъде стартиран и автомобилът потегли. Освен това, системата може да се изключи и при силно натискане на педала – например, за да бъде извършено изпреварване.


0 от 500
  • #8
    13 rate up comment 9 rate down comment
    Селяндур с Корола ( преди 1 година )
    От сега мога да гарантирам, че тази с-*** ще предизвика десетки катастрофи и смъртни случаи всеки ден. Набираш крузерска 140 и малко отгоре, забива те на 130 и джигита с Ауди-то, залепен за задницата ти, те прави на мармалад в бетонната ограда.
  • #7
    4 rate up comment 16 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Аз на моята кола съм махнал всичко ненужно. Наскоро премахнах и ABS системата защото ми пречи като карам офроуд.
  • #6
    15 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Всякакви видове автоматизации в управлението на автомобила са изключително опасни.
  • #5
    29 rate up comment 2 rate down comment
    сас ( преди 1 година )
    Имам кола с такава система (автоматично намалява според знаците) и мога да кажа, че в нашите български условия тя е много опасна. Караш по магистрала с 130-140, наближаваш мост, на който има знак 90 при сняг, колата набива спирачки на макс и тези отзад... да се оправят. Да се надяваме, че и те имат тази система и не са си я спрели. Адаптивният круиз контрол реагира твърде бавно в такива ситуации. Нямам провтив намаляване на скоростта, имам против българското безхаберие около пътните знаци...
  • #4
    5 rate up comment 18 rate down comment
    резидент Радев ( преди 1 година )
    Пак Соросоидски изстъпления. Първо ще ми ограничават скоростта, после сигурно и полицейските *** на предната седалка ще ми забранят. Кой ще нашепва на катаджиите "Колеги сме..." като ни спрат. А? Питам аз?Само Путин ше ви опраи вас...
  • #3
    14 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Въпроси към бюрократите: 1) как работи ISA в ***, където в процеса на ремонт на пътя се поставя знак за ограничения на скоростта до 20 км/ч, след което строителите - вече направили пътя - си забравят указателната табела? 2) лош батко/чичко иска да навреди с РПГ на "добре облечен бизнесмен" и за да му е по-лесно, монтира фалшив знак за ограничение на скоростта 30 км/ч в/у друг такъв за 90? 3) "добронамерен" хакер превзема ISA, за да минават всички МПС-та пред дома му с 5 км/ч, за тишина?
  • #2
    22 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    То да караш кола става като при полетите - предполетна подготовка, само с раликата, че ако в самолета проверяваш дали работи системата, то в колите да изключиш всичко ненужно, като въпросната система..
  • #1
    45 rate up comment 10 rate down comment
    Бръм ( преди 1 година )
    Простотия след простотия... същото е и за следенето на лентите на пътя, ходи обеснявай че си кривнал, защото на пътя има дупка....Качваш се в новият автомобил и почваш да изключваш една след друга различни системи за да караш нормално... и спокойно.