Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
Разбира се, условията в Тексас бяха всичко друго, но не и обичайни. Но не са чак толкова необичайни, че да не бъдат повторени. Миналото лято недостиг на енергия и принудителни прекъсвания на тока имаше и в Калифорния - не заради студа, а заради извънредните жеги. Щатските власти взеха мерки да осигурят допълнителни резервни мощности за това лято - но те струват пари, и то немалко.
И това, както споменахме, е ефектът върху мрежите днес, когато електромобилите все още са рядкост по пътищата. Какво ще стане след 10 години, когато и Европа, и САЩ очакват делът на колите на ток драстично да нарастне?