IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
 
  
Форт Уърт, електромобили, криза
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
 
 
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.


12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 3 rate down comment
    none ( преди 3 години )
    Много едностранно развита гледна точка в статията. Всичко се гледа през призмата на централизираната доставка на електричество. Всичко ще премине само на електричество не само колите (самолети, кораби и камиони също). Както е споменал един колега по-долу решението е в еднофамилните инсталации за производство на електричество от слънчеви панели, комбинирани с квартални / градски инсталации за преобразуване на излишната енергия във водород, който се консумира през периоди с ниско производство.
  • #7
    26 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    България е южна държава и, ако има нормална енергийна политика ще сме залети от ел.енергия. Решението са соларни панели. На всеки покрив да има и можем дори да изнасяме енергия. Слънчевите дни са много, но ние ги губимзаради некадърно мафиотско управление, което е забранило със закон да имате фотоволтаици, ако не се регистрирате, като фирма и не плащате данъци и акцизи или иначе казано ви вързват ръцете, за да не сте енергийно независими, а да плащате на енергийните мафиотски структури...
  • #6
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Защо никой не говори за електромобила на Никола Тесла който той е карал без да го зарежда от електрическата мрежа, а от "етера" както казвал той
  • #5
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    До TSLA. "Още преди 10 години България произвеждаше възобновяем ток, достатъчен за 1 млн.електримобила"На какво му викаш ти "възобновяем ток" че толкова много излишък има от него България за да нахрани милион електромобили?
  • #4
    14 rate up comment 6 rate down comment
    TSLA ( преди 3 години )
    Петролът е геополитика. Доставките са неконтролируеми и е въпрос на нац. сигурност да се кара на местна енергия. / Петролът е твърде ценна суровина, за да се гори в машини с КПД 25% / Реакторите в Козлодуй се подгряват в малките часове, за да посрещнат сутрешния пик; този ток се губи, вместо с него да се зареждат коли / Още преди 10 години България произвеждаше възобновяем ток, достатъчен за 1 млн.електримобила. Като минем тази цифра, тогава ще говорим има ли проблем със заряда или не
  • #3
    36 rate up comment 1 rate down comment
    Cartman 1912 ( преди 3 години )
    Когато електроавтомобилите станат масови ел. системата ще ги поеме. Това няма да е проблем. Проблемът ще дойде, като трябва да се компенсират постъпленията от акциз по горивата в държавния бюджет. Това освен с акциз върху ел. енергията не знам как ще стане, което значи по-висока цена на тока за всички!
  • #2
    29 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    когато станат масови цената на тока да не си мислите че ще остане същата или по ниска.
  • #1
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Loco ( преди 3 години )
    Или различни тарифи по часове от денонощието, или цена, образувана пост фактум според това колкото е моментното потребление. И най-ключовото е това: "Eстествено, подобно ценообразуване ще се отнася до всички потребители на ток, не само до онези с електромобили"Положението е бедните да го д...т