IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
 
  
Форт Уърт, електромобили, криза
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
 
 
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.


12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #18
    11 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Има още нещо, което хората не осъзнават и продължават да смятат тока на 20 стотинки за киловатчас. Една статистика сочи, че 70 процента от градското население паркира на тротоара пред блока. В България този процент е още по-голям. Тия коли като станат масови, да не мислите да хвърляте макари от терасите си, че да ги зареждате.На бърза платена зареждачка токът е между 45 и 90 евроцента за киловатчас - колкото или по-скъпо от бензин или нафта.
  • #17
    5 rate up comment 6 rate down comment
    Дамян ( преди 3 години )
    Вижда се че крадците олигарси изтърват кокала и плащат за подобни статии за ***.Аз като имам Ел.кола за 40 бона ако токът поскъпне веднага ще си монтирам фотоволтаик и ветрогенератор за 4-5 Хил. и така олигарсите няма да получат и стотинка повече от мен.
  • #16
    12 rate up comment 1 rate down comment
    аман от наивници ( преди 3 години )
    абе кое ви е поевтиняло, че да очакавате батериите да ви поевтинеят, хахахахах
  • #15
    11 rate up comment 1 rate down comment
    VAYK ( преди 3 години )
    Статията е изключително половинчата и неизчерпателна! Всеки преход е процес и нищо не се случва веднага! Покачването на дела на ВЕИ мощности, ще доведе и до покачването на компенсиращите такива...може да са студени резерви може да са батерии като тези които Тесла изградиха за да компенсират неравномерното подаване на електричество в Австралия! Съвсем нормално е Тексас с високи температури през цялата година да е спестил от тези неща, и ще компенсира съвсем скоро!
  • #14
    8 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    В Западна Европа спестиха и ще спестят още доста пари покрай коронката, тъй че ще имат ресурс за ускорен отказ от фосилни горива. В Германия са склонни да плащат по-скъпо за псевдо екологични решения. При нас не знам какво ще стане. Ако ЕС излезе със становище за забраняване на ДВГ от 2030, може би е най-добре да напуснем ЕС. И проблемът въобще не е в това какви коли ще караме. Ако целият транспорт се електрифицира, всичко ще поскъпне нечовешки.
  • #13
    2 rate up comment 1 rate down comment
    до 16 ( преди 3 години )
    Не са "забравили да напишат". Написали са го няколко пъти. Ти си забравил да прочетеш. Поредният разгледал картинките, прочел заглавието и вече предлага мъдрия си коментар
  • #12
    16 rate up comment 1 rate down comment
    kron ( преди 3 години )
    Електромобилите са ни най-малкият проблем за цената на тока. При 4 милиона коли и само 30-40 хил. нови покупки на година, ще ни трябва цял век, за да преминем изцяло на електрически автопарк. За високата цена на тока няма да ви е виновен съседът, който имал пари да си купи нова кола, а крадците и олигарсите, които ви лишават от възможността и вие да си позволите такава.
  • #11
    14 rate up comment 0 rate down comment
    Алексей ( преди 3 години )
    21-ви век, векът на лицемерието ...
  • #10
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Това че американците не са подготвени за кризисни ситуации с времето е съвсем друг проблем. Не са си предвидили резервни мощности явно. Ние си имаме доста резервни бездействащи ТЕЦ-ове за разлика от тях.
  • #9
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Neno ( преди 3 години )
    Абе ти изобщо прочете ли? Тъкмо това казва статията: че за да се децентрализира доставката, трябва мрежата да се построи наново.