"На практика това е забрана на двигателя с вътрешно горене": така реагира на бъдещия нов екологичен стандарт Евро 7 Хилдегард Мюлер, шефката на браншовата организация на автомобилната промишленост в Германия VDA.
Детайлите около следващия стандарт, който трябва да влезе в сила през 2025 година, още не са уточнени окончателно. Но е ясно, че той ще цели преди всичко драстично намаляване на емисиите на азотни оксиди (NOx) - от сегашните 60 мг/км за бензиновите двигатели и 80 мг/км за дизелите, до едва 30 мг/км за всички видове задвижване.
Може ли изобщо това да бъде постигнато с конвенционални двигатели, или ще означава поголовно преминаване към електрическо задвижване? И значат ли строгите европейски норми, че нещо подобно ще последва и за останалия свят?
11 важни неща около бъдещия Евро 7 (ГАЛЕРИЯ):
NOx е събирателен термин за няколко съединения между кислорода и азота в атмосферата, които обикновено се случват при високи температури - като тези в изпускателния колектор на автомобил с ДВГ. Понятието включва азотния оксид и азотния диоксид, които се свързват с летливите органични съединения във въздуха и образуват градския смог, а също и диазотния оксид, който е относително безвреден за организма, но е парников газ и вреди на озоновия слой.
Впрочем азотните оксиди се получават не само от автомобилите.
Всяка мълния например преобразува 7 кг азот в азотен оксид, което прави по 8.6 милиона тона годишно - горе-долу три пъти повече от емисиите на целия транспортен сектор в ЕС.