В автомобилния свят предстои най-голямата революция, откакто двигателят замени коня. Но как точно ще протече тази революция? Хипотезите и спекулациите са безброй. Затова Bulgaria ON AIR предпочете да зададе тези въпроси на един от хората, които всъщност я организират.
Клаус Фрьолих, директор на BMW Group по развойната дейност, е на практика човекът, който чертае стратегията за бъдещето на баварците през последните 14 години. Естествено, първият въпрос е ще караме ли всички електрически коли след десет години.
"НИЕ МИСЛИМ, ЧЕ ПРЕЗ СЛЕДВАЩИТЕ 20-30 години отделните региони по света ще се развият по много различен начин", казва Фрьолих. "В Китай например в големите градове флотилиите ще са изцяло електрически, особено на места като Пекин. Освен това те са заинтересовани да имат местно производство... В САЩ според мен ще е съвсем различно. Горивата няма да поскъпнат сериозно, защото с целия този фракинг те могат да контролират цените. Три долара за галон ще е горната граница, да речем, така че американците няма да имат никаква причина да се пренасочат към електрическите коли. Но в отделни райони - най-вече щатите на източното и западното крайбрежие, които са особено важни за нас - електромобилите ще се развиват. Там ще ни трябва много мощен плъг ин хибрид - примерно X5 или X7. Европа е вече съвсем отделен случай. В Германия например имаме много дълги дискусии, научно обосновани, но въпреки това никой не купува електрически коли. Хората ги подкрепят, говорят за тях, но не ги купуват.
В Холандия или Норвегия ги купуват, но това е движено изцяло от регулациите. А регулациите се променят. В Холандия например миналата година най-продаваната ни кола беше Х5 хибрид, но сега вече държавата стимулира само чисти електромобили, така че най-продаваният ни модел е i3".
Фрьолих (вдясно) с главния изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер. Под покривалото е бъдещото BMW i5
ИМА ЛИ БЪДЕЩЕ ЗА ДВИГАТЕЛЯ с вътрешно горене при това разнопосочно развитие на световните пазари? Фрьолих е убеден в това. "Ако погледнете света като цяло - представете си пазари като Русия например - и ако погледнете доколко е достъпна електрическата инфраструктура, много страни ще продължат да се нуждаят от двигателя с вътрешно горене поне през следващите 50 години. Затова трябва да продължим да развиваме чисти двигатели с вътрешно горене, и да добавим 48-волтови системи към тях, за да намалим разхода още повече...
При електромобилите ни трябва най-вече гъвкавост - да можем да я използваме в ниски модели и във високи модели, в чисти електромобили и в хибриди. Защото никой не знае в коя страна кой ще е предпочитаният вариант".
Следващото поколение на X7 най-вероятно ще се предлага с водородни горивни клетки
Това развитие не е неочаквано: Фрьолих, който отговаря за стратегията на BMW от над десетилетие, споделя, че още през 2009 заедно със сегашния главен изпълнителен директор Харалд Крюгер са решили да запазят място в завода в Спартанбърг, САЩ, за електрическо задвижване - което реално ще започне да се монтира едва тази година.
НЕ Е ЛИ ОБАЧЕ СЕГАШНОТО УВЛЕЧЕНИЕ по електромобилите залитане в другата крайност? Правителствата се кълнат в електричеството със същия плам, с който преди двайсетина години се кълняха в дизела. В същото време алтернативи като водородните горивни клетки, смятани от мнозина експерти за по-перспективни, сякаш се пренебрегват напоследък. "Водородната кола като архитектура е също електромобил", клати глава Фрьолих. "Единствената разлика е, че разделяте батерията на две. И тук също имате удължител на пробега, средство за зареждането й в движение, което е по същество горивната клетка". BMW продължава да развива водородното задвижване в партньорство с Toyota. "Но понеже енергийната плътност на батериите се разви толкова бързо напоследък, тази технология запазва смисъла си само при много големи коли - примерно Х7 в Америка след шест-седем години може да бъде с горивни клетки", обяснява директорът по развойната дейност.
Фрьолих с шефа на Intel Брайън Кржанич и с шефа на Mobileye Амнон Шашуа. Трите компании са обединили сили за създаването на напълно автономни автомобили
ЕЛЕКТРОМОБИЛИТЕ КРИЯТ И ДРУГА КЛОПКА: понеже са доста по-прости като устройство и по-лесни за производство от конвенционалните коли, това вероятно означава масови съкращения в автомобилната промишленост в бъдеще. В Mercedes миналата година работници дори заплашиха със стачка, ако не им се гарантира, че точно техният завод ще прави електромобили и батерии. "Така е, ние обсъждахме същата тема преди десет години", смее се Фрьолих. "Не се шегувам, имаме много дългосрочен план. Затова и решихме, че електрическото задвижване е ключово за нас. Защото, знаете, всички двигатели на BMW се произвеждат в BMW. Така че решихме това да се отнася и за електромотори, батерии, електроника за електромобилите. Всичко се прави при нас, или почти всичко. Това ни дава възможност да поддържаме постоянна работна ръка в този сектор".
Впрочем съвсем няма гаранции, че производството на електрически коли след пет години ще изглежда като днешното. "Често чуваме как елекстромобилите са всъщност стара технология, отпреди сто години. Нищо подобно", казва Клаус Фрьолих. "Знаете например, че тези системи изискват редки земни елементи, които се намират най-вече в Китай и изобщо не беше сигурно, че ще са достъпни в достатъчни количества за масово производство. Затова ние разработихме електромобил, който ще пуснем през 2021 година, който е високоефективен и без редки земни елементи... Накратко, смятаме, че само лидерът по отношение на себестойност и ефективност ще оцелее в тази електрическа надпревара. Да се построи електромобил е много лесно. Но да се спечелят пари от него е доста трудно".
ГОСПОДСТВОТО НА ЕЛЕКТРОМОБИЛА изглежда предначертано, след като властите в някои от най-големите градове на планетата, а дори и някои правителства като британското, потвърдиха, че подготвят пълна забрана на двигателите с вътрешно горене. Въпросът е дали визията на политиците има достатъчно здрава връзка с реалността. "Клиентите ще решат", смята Фрьолих. "Но, честно казано, аз вярвам, че след време отново ще е възможна малко по-рационална, основана върху фактите дискусия за двигателите. Която да прецени с колко ресурси разполагаме - като кобалт, като никел, литий. И някои хора ще осъзнаят, че законите на физиката са все още валидни... Засега дискусията е доста ирационална".
ДРУГАТА ТЕНДЕНЦИЯ, КОЯТО обещава да преобрази автомобилния свят, е автономното управление. BMW декларира, че ще предложи самоуправляваща се кола още през 2021 година. Но колко ще струва това? Луксозна опция ли ще е, или нещо общодостъпно, така че наистина да промени пазара? На първо време по-скоро първото, признава Клаус Фрьолих. "Това ще е първата вълна на наистина автономно управление, затова мисля, че ще е много скъпо. Поне за нас като разходи за създаването му - говоря за милиарди евро. Но и самата система няма да е евтина, и ще ви обясня защо. За момента тя включва 33 различни сензора. А управлението им изисква не следващото, а по-следващото поколение чипове от Intel. Трябва ни изчислителна мощ, която сега е с размерите на хладилник. Два метра висока.
Това е необходимата мощ, която да изчисли пълния модел на околната среда, да предвиди всяка възможна траектория на всички участници в пътната обстановка. За всеки пешеходец и за всяка кола трябва да изчислим къде биха могли да отидат. Това е огромна стъпка. Но ние смятаме, че е необходима... През 2021 ще имаме техническата възможност да предложим ниво 3, ниво 4 и ниво 5 на автономност. Вече регулациите ще определят кое ниво ще използваме във всяка отделна държава".