Преди малко повече от месец, марката Yasa, собственост на Mercedes, представи електромотор с рекордни показатели – тегло от само 12,7 кг и с капацитет до 1006 к.с. Компанията разкри, че този аксиален двигател ще се използва като колесен мотор за следващото поколение електромобили и дори може да замени традиционните системи за спиране на задните колела.

Въпреки че електрическите мотори в колелото не са нещо ново, те не са широко разпространени на пазара на електрически автомобили, отчасти защото са тежки и обикновено не са особено мощни. Новият мотор на Yasa постави неофициален рекорд за плътност на електромотора от 59 kW (79 к.с.).
Въпреки че двигателят може да достигне максимална мощност до 1006 к.с., производителят отбелязва, че непрекъснатата му мощност варира между 469 и 536 к.с. Той може да се комбинира с двоен инвертор с тегло 15 кг, който Yasa също е разработила вътрешно и който може да се окаже идеален за мощни хиперколи и други приложения на високопроизводителни електромобили.

После идва въпросът със спирането, като от Yasa посочват, че нейният мотор в колелото предлага такава "невероятна регенеративна производителност", че системата потенциално може да елиминира нуждата от използване на традиционни задни спирачки.
Това може да позволи на производителите не само да се откажат от важни спирачни компоненти, но и от задните карданни валове, като потенциално спестяват до 200 кг от настоящите модели и до 500 кг при нови модели, разработени от нулата.

„Благодарение на изключителната си регенеративна способност, тази система има потенциала драстично да намали размера на задните спирачки на електромобил – или дори да ги премахне напълно в определени архитектури," обяснява Саймън Одлинг, ръководител на отдел New Technology в Yasa.
Той допълва, че чрез улавяне на много по-голям дял от регенеративната спирачна енергия, тази технология може да осигури значително увеличение на пробега на електромобилите.

„Освен това, нашата нова задвижваща система с мотор в колелото не само позволява значително по-леки, по-ефективни и по-високопроизводителни електромобили, но и значително създава пространство в архитектурата на електромобила, давайки на производителите безпрецедентна свобода да преработят и оптимизират опаковките, аеродинамиката и кинематиката на следващото поколение автомобили", добавя Одлинг.
Аксиалните флукс мотори на Yasa ще се използват в новия изцяло електрически Mercedes-AMG GT 4-врат седан и SUV. Въпреки това, тези модели не се очаква да използват моторите като вградени в колелото, ще имат един на предния мост и два на задния.


0