IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
 
  
Форт Уърт, електромобили, криза
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
 
 
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.


12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #38
    2 rate up comment 0 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 години )
    ... някои домакинства (с по-големи апартаменти или къщи) плащат повече за ток на месец от това...
  • #37
    5 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    точно за града е най-неизгодна ел колата, защото 90% живеем в блокове без гаражи. На суперчарджъри няма да ти излезе сметката, а аз нямам време да вися часове по зарядни станции и точно тук идва момента със споделената ел кола. След години ако ги наложат само богатите ще имат кола, това с евтина кола на старо приключва окончателно, дори ще плащаш такса рециклиране на батерията
  • #36
    6 rate up comment 4 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 години )
    0.15 х 100 = 15 ;)25 kwh/100 km харчат много големите електрички извънградско (даже някои и на магистрала до 110-120 км/ч.Zoe, 500e, Ioniq, Kona, Leaf градско харчат 12-13 kwh/100 km.А сравнението ми за духалката е само и единствено да покаже колко смешно малко харчи нещо, дето тежи към 2 тона за да се придвижи от точка А до точка Б.Един съфорумец от друг форум се хвали, че месечно Кона-та му харчи 30-ина лева ток за средно 2000 км. Значи под 400 лева на година за 24000 км.
  • #35
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Смешко, бъркаш ( преди 3 години )
    Не са 1,5, а са 15 киловатчаса на 100 километра и то при ниска скорост.
  • #34
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    По принцип е много изгодно за града, но пак повтарям, трябва да има къде да се зарежда. Тоя разход дето го давате от 15 kWh за 100 км е доста оптимистичен. Нормално в момента е около 25. При нормален пробег от около 30 км на ден из града се зарежда за под 3 часа в обикновен контак и си е направо без пари. Но си иска гараж. Няма вечно на кауфланд да са свободни местата за зареждане.
  • #33
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До 38 ( преди 3 години )
    Друг пример. Бойлера ти е с мощност 3 киловата. Засечи колко време му трябва да загрее, след като се изкъпе жена ти. Само бойлера ти харчи повече от шест киловата на денонощие, ако сте двама и се къпете всеки ден. Един електромобил ще те натовари сметката с 184 kWh между 25 и 44 лв в зависимост от това дали зареждаш на дневна или нощна тарифа.
  • #32
    2 rate up comment 1 rate down comment
    До 38 ( преди 3 години )
    Приятелю, разликата между електромобила и печката два киловата е голяма. Средния пробег за Европа е 13 хиляди километра на година, което е средно по 35 километра на ден. При 17 киловатчаса за 100 километра, Това са ти 6 киловатчаса на ден. Тоест с мощността на духалката, електромобила ще се зареди за 3 часа за денонощие. Смяташ ли че духалката ще ти стопли апартамента за три часа за денонощие? Колко духалки трябва да включиш за да го стоплиш? А ако живееш в къща и не те топлят съседите?
  • #31
    4 rate up comment 3 rate down comment
    До carpe_diem ( преди 3 години )
    Вземи се закарай до морето със семейството и багажа с електрическа духалка! Тя и електрическата ми четка за зъби харчи малко ток, но какво от това? Сравняваме тотално различни консуматори на електроенергия с тотално различни функции.
  • #30
    3 rate up comment 3 rate down comment
    до 33 ( преди 3 години )
    За да измине същите 10 километра, един модерен бензинов автомобил харчи една чаша бензин, така че не виждам какво се изумяваш
  • #29
    1 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 години )
    38, я пак?13 квтч на 100 км разход колко става, като го преизчислим за 10 км (не за 10 минути, всичко си е изчисление за 1 час, просто ориентир)? Става 1.3 квтч, даже по-малко от 2-та квтч, дето ще "изгори духалката" ;)Другото, което можеш да сметнеш много лесно - това са ти 130 ватчаса, за да измине електричката 1 километър (тон и половина - два ламарини са това, не е детска количка). Стара крушка от 100 вата харчи тази енергия за час и 20 минути.