IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през февруари термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове миналия месец предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
 
  
Форт Уърт, електромобили, криза
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
 
 
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.


12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #54
    9 rate up comment 0 rate down comment
    Как кой ? ( преди 6 месеца )
    Който си е купил електрокар !Няма аз да му го плащам !
  • #53
    7 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Живея в къща и от години си имам един малък агрегат на газ- никакъв проблем , като се наложи го пускам , бръмчи си в една пристроика , а лятото го взимам , като ходя на село, където нямам ток
  • #52
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Електромобили ДГ ( преди 6 месеца )
    Вместо да досаждате по форумите, пишете на мама. И тя ще е щастлива, и вие, че някой се интересува от миниатюрните ви мнения
  • #51
    6 rate up comment 7 rate down comment
    До 57 ( преди 6 месеца )
    Наистина не разбирам глобалното затопляне.Сняг в средата на март глобално затопляне ли се нарича?
  • #50
    6 rate up comment 5 rate down comment
    До N;9 ( преди 6 месеца )
    Как ще стане пък кораб на ток много интересно можеш ли да кажеш
  • #49
    12 rate up comment 7 rate down comment
    Остави роботакситата ( преди 6 месеца )
    Дори в София от години има споделени автомобили. Не знам дали ще се изненадаш ако ти кажа, че 100% от автопарка на spark е електрически. Плаща се начална такса и след това на минута, а не на километър. Взимаш ги от едно място, и ги оставяш където ти е работата и го освобождаваш за да не плащаш. Вършиш си работата, излизаш и вземаш друг или същия автомобил като се прибираш с него. Отключването и плащането на автомобила става с мобилно приложение на смартфон.
  • #48
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Странна работа ( преди 6 месеца )
    Значи смяташ, че българите няма да имат проблеми да си купят електромобили по 100 хиляди лв единия, но зарядна станция която струва 1000 лева и може да обслужва няколко електромобила на ден ще е огромен финансов проблем?Май виждаш проблемите на грешното място. Тези които разполагат с къща и гараж ще са първите които ще си купят електромобили, било то и втора употреба, а заради тях ще направят и други зарядни станции, от които ще се възползват тези които нямат къде се зареждат вкъщи.
  • #47
    6 rate up comment 0 rate down comment
    47 ( преди 6 месеца )
    много хубави пожелания дето изпод асфалта навсякъде изкачат безплатни бързозарядни кабели и по молове и супермаркети само има по 2-3 места за зареждане. Цялата промяна изиксва огромни вложения не само парични, но най-вече начин на управление на цялата система
  • #46
    3 rate up comment 0 rate down comment
    До 47 ( преди 6 месеца )
    Хайде сега си представи, когато 2030-та дойде и трябва да се изпълни закона, на всяко десето паркомясто в синя и зелена зона да има зарядна станция, а всяка десета зарядна станция да е бързозарядна, дали ще има толкова електромобили, който да спират всяка нощ да зареждат на тези зарядни?Основния въпрос е, дали ще има електромобили тогава, защото според мен, електромобилите в България ще навлизат масово 10 години след забраната за продажба на нови ДВГ.
  • #45
    2 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 6 месеца )
    #47, ти 24 часа в денонощието ли си караш колата?Ако е по-малко, тя какво прави през това време? Ако просто си седи, какво пречи да се зарежда през това време. Като водиш гаджето на мола по магазините или на кино, какво пречи да я боднеш там? Или до супермаркета, или в офиса, докато работиш, или... пред блока (справка, виж коментарите по-надолу).