IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
 
  
Форт Уърт, електромобили, криза
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
 
 
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.


12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #48
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Първо Тесла се зарежда без пари на техно зарядно, мрежата никъде не е подготвена за такива натоварвания. Не разбирам обачве тока от къде ще дойде като закриват тецове и аецове.
  • #47
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Живея в къща и от години си имам един малък агрегат на газ- никакъв проблем , като се наложи го пускам , бръмчи си в една пристроика , а лятото го взимам , като ходя на село, където нямам ток
  • #46
    5 rate up comment 2 rate down comment
    Електромобили ДГ ( преди 3 години )
    Вместо да досаждате по форумите, пишете на мама. И тя ще е щастлива, и вие, че някой се интересува от миниатюрните ви мнения
  • #45
    8 rate up comment 7 rate down comment
    До 57 ( преди 3 години )
    Наистина не разбирам глобалното затопляне.Сняг в средата на март глобално затопляне ли се нарича?
  • #44
    7 rate up comment 5 rate down comment
    До N;9 ( преди 3 години )
    Как ще стане пък кораб на ток много интересно можеш ли да кажеш
  • #43
    12 rate up comment 10 rate down comment
    Остави роботакситата ( преди 3 години )
    Дори в София от години има споделени автомобили. Не знам дали ще се изненадаш ако ти кажа, че 100% от автопарка на spark е електрически. Плаща се начална такса и след това на минута, а не на километър. Взимаш ги от едно място, и ги оставяш където ти е работата и го освобождаваш за да не плащаш. Вършиш си работата, излизаш и вземаш друг или същия автомобил като се прибираш с него. Отключването и плащането на автомобила става с мобилно приложение на смартфон.
  • #42
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Странна работа ( преди 3 години )
    Значи смяташ, че българите няма да имат проблеми да си купят електромобили по 100 хиляди лв единия, но зарядна станция която струва 1000 лева и може да обслужва няколко електромобила на ден ще е огромен финансов проблем?Май виждаш проблемите на грешното място. Тези които разполагат с къща и гараж ще са първите които ще си купят електромобили, било то и втора употреба, а заради тях ще направят и други зарядни станции, от които ще се възползват тези които нямат къде се зареждат вкъщи.
  • #41
    8 rate up comment 0 rate down comment
    47 ( преди 3 години )
    много хубави пожелания дето изпод асфалта навсякъде изкачат безплатни бързозарядни кабели и по молове и супермаркети само има по 2-3 места за зареждане. Цялата промяна изиксва огромни вложения не само парични, но най-вече начин на управление на цялата система
  • #40
    4 rate up comment 0 rate down comment
    До 47 ( преди 3 години )
    Хайде сега си представи, когато 2030-та дойде и трябва да се изпълни закона, на всяко десето паркомясто в синя и зелена зона да има зарядна станция, а всяка десета зарядна станция да е бързозарядна, дали ще има толкова електромобили, който да спират всяка нощ да зареждат на тези зарядни?Основния въпрос е, дали ще има електромобили тогава, защото според мен, електромобилите в България ще навлизат масово 10 години след забраната за продажба на нови ДВГ.
  • #39
    2 rate up comment 2 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 години )
    #47, ти 24 часа в денонощието ли си караш колата?Ако е по-малко, тя какво прави през това време? Ако просто си седи, какво пречи да се зарежда през това време. Като водиш гаджето на мола по магазините или на кино, какво пречи да я боднеш там? Или до супермаркета, или в офиса, докато работиш, или... пред блока (справка, виж коментарите по-надолу).