IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кой ще плаща за електрическите коли?

Цената на прехода ще бъде поета най-вече от хората, които няма да си ги купят

Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
 
  
Форт Уърт, електромобили, криза
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
 
 
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.

Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.


12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #28
    3 rate up comment 3 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 години )
    А и една рафинерия харчи горе-долу толкова ток, за да преработи петрола, колкото харчи електромобилът, за да мине същото разстояние, което би минала кола с ДВГ с преработения петрол. Отделно са взички отрови, които се бълват от рафинерията и от ауспусите после.Вярно, често голямата част от тока е произведена в самата рафинерия пак с петролен продукт, ама пак си е ток, нали? Всичко е софтуер в днешни дни, и ако достатъчно умно се преразпределя електричеството, няма да има никакъв проблем.
  • #27
    6 rate up comment 1 rate down comment
    До carpe_diem ( преди 3 години )
    нещо си в грешка колега, духалката ти с 2КВ обявена мощност трябва да харчи 2КВ на час(1/6-та за 10 мин), докато електромобилите на 100км са от 13КилоВата нагоре (I-Pace е тестван официално и е показал 23.9КВ). Раздели последните на 10 за да получиш за 10км изминато разстояние и няма и 1-на електричка, която да направи това което си написал. Изключение прави Renault Twizy, но то не е много колата, която си представяме.
  • #26
    3 rate up comment 2 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 години )
    А как ще се зареждат толкова много електромобили ли?Много лесно на всеки стълб за улично осветление може да пляснат поне 3-4 контакта, които да захранват съответния брой коли (колкото паркоместа са най-близо до него) с малка мощност от по 1-2 киловата. За зареждане през нощта за почти всички коли ще е достатъчно, че за някои и много повече, отколкото биха ползвали в града за следващите няколко дни. Вече за междуградско ще трябва малко повече планиране.
  • #25
    3 rate up comment 5 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 години )
    Eдин електромобил за да измине примерно 10 км, ползва по-малко ток, отколкото 2 киловата духалка да си пуснеш да ти топли хола за 1 час. Всеки път като си правя някаква подобна аналогия, се изумявам колко скандално икономични са електричките.A тук се говори как щели да претоварят мрежите. Дрън-дрън. преходът хем ще бъде много бавен, хем няма да е толкова страшен.А точно в Тексас, в тази енергийна криза, бая хора се спасиха, защото имаха ток в електричките и им стигна до края на кризата.
  • #24
    6 rate up comment 2 rate down comment
    до 30 ( преди 3 години )
    Как точно ще поевтинее токът, като се инвестират милиарди в AI трафопостчета и контролни станции, за да може електромобилчето да връща нещо към мрежата. Щото в момента няма страна, където това да е възможно. норвежци и прочие само ръгат щепсела и зареждат. Ама не всяка страна има гигаватите хидроелектрически мощности на Норвегия. И друго - как ще поевтинее, като се настанят по веригата т. нар. агрегатори, с 12-20% марж на печалбата?Пишеш си, колкото да не задремеш.
  • #23
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Друг вариант е да наложат споделеното ползване. Трябва ти кола, излизаш пред вас и сядаш в първата. После цъкаш карата. Като тротинетките. Гледах един във Вашингтон - за 10 мили го закърпиха 12 долара. Ко му плащаш.
  • #22
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до VAYK ( преди 3 години )
    И ти, брато, си прочел два-три реда и текста под снимката, и вече имаш готов коментар :D
  • #21
    4 rate up comment 4 rate down comment
    до 21 ( преди 3 години )
    Ама буквите гледай, не картинките :D "Имаме уникалната възможност да скъсаме с традиционния модел, при който автомобилът еднопосочно получава енергия от бензиностанцията. Той не би могъл да я върне. Докато електромобилът може. Работим върху обратими зарядни, които ще позволяват да се връща енергия към мрежата.В днешната 50-киловатова батерия на Zoe има енергия да захранва един нормален дом за 6-7 дни. Включително отоплението".
  • #20
    4 rate up comment 0 rate down comment
    до 24 ( преди 3 години )
    Нали трябва да те включат в смарт грида, и да се настанят т. нар. агрегатори, които ще са още един посредник по веригата на процент... Въобще тоя доклад на ЕК е много поучителен, който може да чете...
  • #19
    7 rate up comment 0 rate down comment
    Учителя ( преди 3 години )
    Само да подчертая, че поради липсата на ток спряха всички коли, не само електрическите. Като не работят бензиностанциите няма как да заредиш.