IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Кои производители ще плащат глоби за вредни емисии през 2021 г.?

Цифрите определено за стряскащи, но има и спасителен вариант

Кои производители ще плащат глоби за вредни емисии през 2021 г.?

През настоящата година влиза в сила новите норми за вредни емисии (СО2), отделяни от новите автомобили, които се продават на европейския пазар. Международната агенция PA Consulting пресметна какви глоби ще трябва да плащат производителите, които надхвърлят тези показатели.

Мащабът на бедствието, което очаква автомобилната индустрия, е очевиден. От 1 януари средните нива на СО2 за нови автомобили е 95 г/км средно за цялата гама. За сравнение, през 2108 г. този показател за Европа е бил 120,4 г/км. За всяко превишение глобата е 95 евро на грам отгоре за всяка продадена кола. Новият стандарт е задължителен за 100% от гамата, но само за големите автомобилни концерни, които продават по над 300 000 автомобила на година.

Производителите, продаващи между 100 000 и 300 000 машини, трябва да намалят с 47% емисиите на СО2 спрямо 2007 г., а тези, които продават от 1000 до 10 000 бройки ще се договарят с Европейската комисия индивидуално. За компаниите с под 1000 продажби ограниченията на СО2 не важат. 

СО2

Това означава, че ударът е насочен към големите компании, като именно те са включени в анализа на PA Consulting, в който е изчислено какви глоби ще платят през 2021 г. (тогава ще станат ясни резултатите от продажбите за 2020 г.). Общата сума е 14,655 млрд. евро, като най-сериозно е положението при Volkswagen - 4,504 млрд. евро, докато на другия край е Toyota - 18 млн. евро. При японския производител превишението е само 0,2 г/км, което може да бъде отчетено и като статистическа грешка.

Прогнози за глобите за превишени нива на СО2 през 2021 г. (след името на производителя са посочение превишението, сумата и съотношението спрямо печалбата от 2018 г.).

Mazda - 28,7 г/км - 877 млн. евро - 115%

Fiat Chrysler Automobiles - 27 г/км - 2.461 млрд. евро - 49,5%

Honda - 25,2 г/км - 322 млн. евро - 5,5%

Ford - 16,2 г/км - 1.456 млрд евро - 39,0%

Volkswagen - 12,7 г/км - 4.504 млрд. евро - 32,4%

Volvo - 12,5 г/км - 382 млн. евро - 27,6%

Daimler - 11 г/км - 997 млн. евро - 9,0%

Hyundai-Kia - 7,7 г/км -797 млн. евро - 28,9%

BMW - 7,6 г/км - 754 млн. евро - 8,3%

Renault-Nissan-Mitsubishi - 4,9 г/км - 1.057 млрд. евро - 12,4%

Jaguar Land Rover - 4,4 г/км - 93 млн. евро - 404,3%

Groupe PSA - 4 г/км - 938 млн. евро - 21,3%

Toyota - 0,2 г/км - 18 млн. евро - 0,1%

В разчетите на PA Consulting се отчита и така наречените "супер-скредити", които се дават за плъг-ин хибриди, тоест модели, чиито вредни емисии са под 50 г/км. Именно те позволяват на производителите да продава автомобили, отделящи над 95 г/км. През 2023 г супер-кредитите отпадат, но от хибридите ще продължи да има смисъл, като доказателство за това е Toyota, която продава най-много такива автомобили и съответно е застрашена с най-малка глоба.

Следваща илюстрация показва разликата между поставените като цел от отделните производители нива на СО2 (в синьо) и постигнатите СО2 (в зелено). А в сиво са показателите от 2018 г. Ясно си вижда, че някои концерни са много далеч от целта, но обемът на продажби си остава най-важен в случая. Например, при еднакво превишение от 4 г/км Jaguar Land Rover ще плати само 93 млн. евро глоба, докато групата PSA - 10 пъти повече, тоест 1 милиард. 

СО2

Какво могат да направят производителите? Единственото им спасение е да се обединяват. Правилата на ЕС позволяват обединение на показателите на СО2 и от това вече са възползваха няколко компании. FCA се кооперира с Tesla (като си плати за това), а Mazda с Toyota.

Трябва да се отбележи, че към всяка подобно прогноза трябва да се отнасяме скептично, тъй като никой не може да предвиди колко електромобила ID.3 ще продаде Volkswagen, например. С това не са наясно дори германците.

Снимки: PA Consulting

 

0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    #18 Абе няма да вдигат ли, щом другите вдигат и те също защо да не приберат едни 2000 евро отгоре?
  • #18
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    #17 Споко, Тойота няма да вдига цените заради глобите, защото такива няма да плаща по простата причина, че автомобилите и покриват екологичните изисквания. Така, че ако искаш добра, здрава, екологична и икономична кола си вземаш Тойота и спираш да мислиш за глупости! Това е положението!
  • #17
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Аниномен ( преди 5 месеца )
    Заради покриването на въпросните екологични критерии така и така вдигат постоянно цените на автомобилите . Тоест ако на даден производител автомобила му излиза по евтин с добавените глоби в цената от автомобила на конглокент който няма глоби но заради технически решения е оскъпен - клиента кой мислите ще избере ? Стига да са изгодни автомобилите и да се продават производителите спокойно ще си добавят глобите към цените и нищо няма да платят .
  • #16
    6 rate up comment 1 rate down comment
    356 ( преди 5 месеца )
    Донякъде недоумявам, знаете ли колко вредни емисии, прах и окиси изхвърлят старите автомобили, камионите, самолетите и индустриалните дизелови инсталации, посевместно - но за тях нищо, Вървят си и замърсяват. А за новите автомобили, които сега се произвеждат, те така или иначе са доста по-чисти, но за тях се прилагат драконови мерки. Къде е логиката.
  • #15
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Обяснявах на форумните кратуни, че на Мазда "технологията" "Skyactive" е най-обикновена маркетингова измама. Но целодневното засмукване на дребни японски пишчици уврежда мозъка. И сега Мазда са на първо място в негативна класация, където им е мястото.
  • #14
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Оригиниланото заглавие е European green deal и е повече препоръка. Освен това не пише нищо за ограничаване на личните автомобили. Само към преминаване към електрически. А това не е нищо ново. Ако беше вярно в момента автопроизводителите щяха ли да наливат милиарди в електрички, ако знаят че след 10 години пазара ще се свие 10-тина пъти и после след още 20 години пак. По-скоро щяха да продават и да излизат от отрасъла.
  • #13
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Решено е ( преди 5 месеца )
    За различните икономически зони има различни документи и програми но всички малко или много се придържат към главния план на ООН. За Европа търсете документи със заглавие "Европейски Зелен Пакт". Там ги има описани повечето мерки за следващите 15г.. Но не всички....Търсете и индивидуалните документи които са приели в Дания и Норвегия. Там водят пилотната програма за да дават пример на останалите държави. Това което се прави в тези държави ще се приложи и при нас но след 10-15г.
  • #12
    7 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Абе хората ще продължават да си плащат за хубавото. Тази година ВАГ може да минат 11 милиона продажби.
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 месеца )
    Я прати един линк за тоя план или как да го гугълна. Или е само от някой ъндърграунд сайт за конспирации. Няма как да стане защото страни като Франция Германия и Америка ще фалират. Остави дори това, я кажи на 27 милиона въоръжени реднеци само в Тексас че трябва да се откажат от coal burner-ите си. Това си става гражданска война.
  • #10
    1 rate up comment 5 rate down comment
    Решено е ( преди 5 месеца )
    Както вече ви казах предложението на ООН за пълна забрана на личните автомобили до 2050г. беше внесено, прието и подписано. Сега е въпрос на време да се въведат мерките и да се пложат плановете един по един. Забраната ще става постепенно като се започне от забрана на дизела, после бензина, после ограничения за производителите, по високи данъци за купувачит, и постепнно се премине към квотен принцип които ще намалява със времето. Планът предивижда и квота за електрическите автомобили след 2030г.