През настоящата година влиза в сила новите норми за вредни емисии (СО2), отделяни от новите автомобили, които се продават на европейския пазар. Международната агенция PA Consulting пресметна какви глоби ще трябва да плащат производителите, които надхвърлят тези показатели.
Мащабът на бедствието, което очаква автомобилната индустрия, е очевиден. От 1 януари средните нива на СО2 за нови автомобили е 95 г/км средно за цялата гама. За сравнение, през 2108 г. този показател за Европа е бил 120,4 г/км. За всяко превишение глобата е 95 евро на грам отгоре за всяка продадена кола. Новият стандарт е задължителен за 100% от гамата, но само за големите автомобилни концерни, които продават по над 300 000 автомобила на година.
Производителите, продаващи между 100 000 и 300 000 машини, трябва да намалят с 47% емисиите на СО2 спрямо 2007 г., а тези, които продават от 1000 до 10 000 бройки ще се договарят с Европейската комисия индивидуално. За компаниите с под 1000 продажби ограниченията на СО2 не важат.
Това означава, че ударът е насочен към големите компании, като именно те са включени в анализа на PA Consulting, в който е изчислено какви глоби ще платят през 2021 г. (тогава ще станат ясни резултатите от продажбите за 2020 г.). Общата сума е 14,655 млрд. евро, като най-сериозно е положението при Volkswagen - 4,504 млрд. евро, докато на другия край е Toyota - 18 млн. евро. При японския производител превишението е само 0,2 г/км, което може да бъде отчетено и като статистическа грешка.
Прогнози за глобите за превишени нива на СО2 през 2021 г. (след името на производителя са посочение превишението, сумата и съотношението спрямо печалбата от 2018 г.).
Mazda - 28,7 г/км - 877 млн. евро - 115%
Fiat Chrysler Automobiles - 27 г/км - 2.461 млрд. евро - 49,5%
Honda - 25,2 г/км - 322 млн. евро - 5,5%
Ford - 16,2 г/км - 1.456 млрд евро - 39,0%
Volkswagen - 12,7 г/км - 4.504 млрд. евро - 32,4%
Volvo - 12,5 г/км - 382 млн. евро - 27,6%
Daimler - 11 г/км - 997 млн. евро - 9,0%
Hyundai-Kia - 7,7 г/км -797 млн. евро - 28,9%
BMW - 7,6 г/км - 754 млн. евро - 8,3%
Renault-Nissan-Mitsubishi - 4,9 г/км - 1.057 млрд. евро - 12,4%
Jaguar Land Rover - 4,4 г/км - 93 млн. евро - 404,3%
Groupe PSA - 4 г/км - 938 млн. евро - 21,3%
Toyota - 0,2 г/км - 18 млн. евро - 0,1%
В разчетите на PA Consulting се отчита и така наречените "супер-скредити", които се дават за плъг-ин хибриди, тоест модели, чиито вредни емисии са под 50 г/км. Именно те позволяват на производителите да продава автомобили, отделящи над 95 г/км. През 2023 г супер-кредитите отпадат, но от хибридите ще продължи да има смисъл, като доказателство за това е Toyota, която продава най-много такива автомобили и съответно е застрашена с най-малка глоба.
Следваща илюстрация показва разликата между поставените като цел от отделните производители нива на СО2 (в синьо) и постигнатите СО2 (в зелено). А в сиво са показателите от 2018 г. Ясно си вижда, че някои концерни са много далеч от целта, но обемът на продажби си остава най-важен в случая. Например, при еднакво превишение от 4 г/км Jaguar Land Rover ще плати само 93 млн. евро глоба, докато групата PSA - 10 пъти повече, тоест 1 милиард.
Какво могат да направят производителите? Единственото им спасение е да се обединяват. Правилата на ЕС позволяват обединение на показателите на СО2 и от това вече са възползваха няколко компании. FCA се кооперира с Tesla (като си плати за това), а Mazda с Toyota.
Трябва да се отбележи, че към всяка подобно прогноза трябва да се отнасяме скептично, тъй като никой не може да предвиди колко електромобила ID.3 ще продаде Volkswagen, например. С това не са наясно дори германците.
Снимки: PA Consulting