Компанията Shell публикува данни от своето проучване сред шофьорите на електрически превозни средства Shell Recharge за 2025, което разглежда мнението на над 15 000 шофьори в Европа, САЩ и Китай.
Резултатите разкриват нарастващо разделение в отношението към приемането на електрически превозни средства (EV). Докато при настоящите шофьори на електрически превозни средства се отчитат повишена увереност и удовлетвореност, интересът сред шофьорите на коли с ДВГ намалява.
Проучването подчертава значително увеличение на доверието сред настоящите шофьори на електрически превозни средства. Шест от десет (61%) шофьори на електрически превозни средства в световен мащаб са съгласни, че след годината собственост все по-малко се притесняват от евентуално свършване на заряди. Близо ¾ (72%) пък са на мнение, че инфраструктурата за зареждане се е подобрила.
Изследването обаче установява, че интересът към електрически превозни средства сред шофьорите на ДВГ намалява. В САЩ той малко по-нисък (31% през 2025 спрямо 34% през 2024), докато в Европа е намалял по-съществено (41% през 2025 спрямо 48% през 2024).
Цената остава водещата пречка за приемането на електрически превозни средства, особено в Европа, където 43% от водачите, които не управляват електрически превозни средства, посочват като причина именно достъпността. Според „Global EV Outlook 2025“ на МАЕ, цените на превозните средства в Европа не се променят надолу въпреки намаляващите разходи за батерии. И това, наред с високите сметки за енергия и по-широкия икономически натиск, може да оформя потребителските настроения.
Що се отнася до политиките, насърчаващи постепенното премахване на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, 46% от водачите на бензинови и дизелови автомобили в САЩ казват, че са съгласни с тези политики, а в Европа цифрата е 44%. Тази подкрепа изглежда е обусловена и от промени в цените на електрическите превозни средства - само 56% от поддръжниците на постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене биха продължали да подкрепят това, ако електрическите превозни средства останат по-скъпи от бензиновите и дизеловите. По подобен начин 50% все още биха подкрепили постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене, ако инфраструктурата за зареждане не се подобри.
Проучването също така установи, че броят на шофьорите на електрически превозни средства, притежаващи само едно превозно средство, се е увеличил значително в сравнение с 2024. Това означава, че по-малко шофьори на електрически превозни средства чувстват нужда да притежават „резервна“ кола с двигател с вътрешно горене. Шофьорите на електромобили, притежаващи само едно превозно средство, са се увеличили от 34% на 41% в САЩ, от 49% на 54% в Европа и от 72% на 89% в Китай.
78% от електрическите превозни средства, управлявани от европейски участници в допитването, са придобити като нови, в сравнение с 82% миналата година, което предполага, че пазарът на употребявани автомобили продължава да расте и може да привлече повече потребители на електрически превозни средства чрез подобрена достъпност.