IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Проучване показа огромно разделение към приемането на ЕV

Интересът към електромобилите спада, проблемът е основно в по-високата цена

Компанията Shell публикува данни от своето проучване сред шофьорите на електрически превозни средства Shell Recharge за 2025, което разглежда мнението на над 15 000 шофьори в Европа, САЩ и Китай.


Shell


Резултатите разкриват нарастващо разделение в отношението към приемането на електрически превозни средства (EV). Докато при настоящите шофьори на електрически превозни средства се отчитат повишена увереност и удовлетвореност, интересът сред шофьорите на коли с ДВГ намалява.

Проучването подчертава значително увеличение на доверието сред настоящите шофьори на електрически превозни средства. Шест от десет (61%) шофьори на електрически превозни средства в световен мащаб са съгласни, че след годината собственост все по-малко се притесняват от евентуално свършване на заряди. Близо ¾ (72%) пък са на мнение, че инфраструктурата за зареждане се е подобрила.

Изследването обаче установява, че интересът към електрически превозни средства сред шофьорите на ДВГ намалява. В САЩ той малко по-нисък (31% през 2025 спрямо 34% през 2024), докато в Европа е намалял по-съществено (41% през 2025 спрямо 48% през 2024).

Цената остава водещата пречка за приемането на електрически превозни средства, особено в Европа, където 43% от водачите, които не управляват електрически превозни средства, посочват като причина именно достъпността. Според „Global EV Outlook 2025“ на МАЕ, цените на превозните средства в Европа не се променят надолу въпреки намаляващите разходи за батерии. И това, наред с високите сметки за енергия и по-широкия икономически натиск, може да оформя потребителските настроения.


Shell


Що се отнася до политиките, насърчаващи постепенното премахване на превозни средства с двигатели с вътрешно горене, 46% от водачите на бензинови и дизелови автомобили в САЩ казват, че са съгласни с тези политики, а в Европа цифрата е 44%. Тази подкрепа изглежда е обусловена и от промени в цените на електрическите превозни средства - само 56% от поддръжниците на постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене биха продължали да подкрепят това, ако електрическите превозни средства останат по-скъпи от бензиновите и дизеловите. По подобен начин 50% все още биха подкрепили постепенното премахване на двигателите с вътрешно горене, ако инфраструктурата за зареждане не се подобри.

Проучването също така установи, че броят на шофьорите на електрически превозни средства, притежаващи само едно превозно средство, се е увеличил значително в сравнение с 2024. Това означава, че по-малко шофьори на електрически превозни средства чувстват нужда да притежават „резервна“ кола с двигател с вътрешно горене. Шофьорите на електромобили, притежаващи само едно превозно средство, са се увеличили от 34% на 41% в САЩ, от 49% на 54% в Европа и от 72% на 89% в Китай.

78% от електрическите превозни средства, управлявани от европейски участници в допитването, са придобити като нови, в сравнение с 82% миналата година, което предполага, че пазарът на употребявани автомобили продължава да расте и може да привлече повече потребители на електрически превозни средства чрез подобрена достъпност.


0 от 500
  • #9
    11 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Абе 2 бона за тилифон може, 500 лв за данък за 25 годишния отровляк не миже, странна държава сме. Само от повишени данъщи общините могат да подобрят инфраструктурата. Вече трудно се диша покрай улиците
  • #8
    5 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Той Митьо Бустера само в проценти може да мисли... По обяд, когато има слънце!
  • #7
    9 rate up comment 13 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 2 седмици )
    До 5: Не е точно така. 70-80% от работещите живеят от заплата до заплата. Изключително малък процент заделя нещо. Не малка част ходят на почивка на кредит. Рекорда, за който говориш е много измислен, ако имаш 1 овца и добавиш още 1 това е 100% ръст на стадото. Ние тръгваме от много ниска база, за това отчитаме "рекорден" ръст. Тези, които могат да си купят нова кола не са толкова много. Не е въпрос на това, че някой искал да кара 25 год таралясник - всеки иска нещо ново и модерно!
  • #6
    6 rate up comment 12 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 2 седмици )
    До 4: БрЪкЪш ;) Мача вече е свирен, Да... ЕЛ никога няма да постигне целите, които му се задават. В момента станциите и зареждането "не са проблем" - проблем е цената. В момента, в който решиш проблема с цената следва завъртане - повече ел на пътя ще доведе до проблем в зареждането и пак няма да е интересна алтернатива :)
  • #5
    14 rate up comment 5 rate down comment
    до 3, 4 ( преди 2 седмици )
    Късоглед е този, който гледа само в собствената си бедна кошничка. Българинът хич не е беден. Неслучайно миналата г. постави рекорд по нови коли. В допълнение, все повече и повече хора си купуват почти нови - 2-5 годишни. А болшинството от останалите реално могат да си позволят и по-скъпи коли, но законите в БГ не пречат на никой да кара 25-години замърсяващи гробници. Моето семесйтво доскоро също държеше 20 г. кола, просто защото се кара мижави км и нямахме никакви финансови стимули да я сменим
  • #4
    11 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Е отне десетина години, всички да стигнат до тази истина - единственият проблем на електромобилите остана ... Цената. Не пробегът, не липсата на зарядна станция, не времето на зареждане. Цената. В момента в който цените се изравнят, мача е свирен.
  • #3
    8 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Хората никаква кола не могат да си купят вие ми говорите за електрически щуротии. Тук ще продължи да прцъфтява "новия внос" още дъъълги години. Масовия Българин си мечтае за стара бензинова кола с газова уредба или 20 годишен дизел 9щото са по здрави от новите). Какви електрически особено с тия панелки и блокове. Тука само тротинетките са на ток.
  • #2
    11 rate up comment 12 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Въобще обикновен човек работещ на заплата вече не може да си позволи каквато и да било нова кола. Те вече колите в икономичния клас са по 40-50К. Народната кола VW Golf вече започва от 51К за базова версия и стига до над 80К в зависимост от екстрите. За какво говорим......базова Skoda Oktavia почва от 45К. Ford Focus от 49K При средна нетна заплата в Бг 2к никога не можеш да спестиш пари за нова кола! Ако я вземеш на изплащане ще гладуваш. Половината заплата ще отива за колата.
  • #1
    6 rate up comment 16 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 2 седмици )
    Стига бе... ама нали всичко вървеше по мед и масло и ДВГ беше умрял?! Ивъъъъ квъ гредЪ начи. А те без пари ги раздавали ЕЛ и връщали даже - караш и то кат куче касичка се пълни...