IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кои производители ще плащат глоби за вредни емисии през 2021 г.?

Цифрите определено за стряскащи, но има и спасителен вариант

Кои производители ще плащат глоби за вредни емисии през 2021 г.?

През настоящата година влиза в сила новите норми за вредни емисии (СО2), отделяни от новите автомобили, които се продават на европейския пазар. Международната агенция PA Consulting пресметна какви глоби ще трябва да плащат производителите, които надхвърлят тези показатели.

Мащабът на бедствието, което очаква автомобилната индустрия, е очевиден. От 1 януари средните нива на СО2 за нови автомобили е 95 г/км средно за цялата гама. За сравнение, през 2108 г. този показател за Европа е бил 120,4 г/км. За всяко превишение глобата е 95 евро на грам отгоре за всяка продадена кола. Новият стандарт е задължителен за 100% от гамата, но само за големите автомобилни концерни, които продават по над 300 000 автомобила на година.

Производителите, продаващи между 100 000 и 300 000 машини, трябва да намалят с 47% емисиите на СО2 спрямо 2007 г., а тези, които продават от 1000 до 10 000 бройки ще се договарят с Европейската комисия индивидуално. За компаниите с под 1000 продажби ограниченията на СО2 не важат. 

СО2

Това означава, че ударът е насочен към големите компании, като именно те са включени в анализа на PA Consulting, в който е изчислено какви глоби ще платят през 2021 г. (тогава ще станат ясни резултатите от продажбите за 2020 г.). Общата сума е 14,655 млрд. евро, като най-сериозно е положението при Volkswagen - 4,504 млрд. евро, докато на другия край е Toyota - 18 млн. евро. При японския производител превишението е само 0,2 г/км, което може да бъде отчетено и като статистическа грешка.

Прогнози за глобите за превишени нива на СО2 през 2021 г. (след името на производителя са посочение превишението, сумата и съотношението спрямо печалбата от 2018 г.).

Mazda - 28,7 г/км - 877 млн. евро - 115%

Fiat Chrysler Automobiles - 27 г/км - 2.461 млрд. евро - 49,5%

Honda - 25,2 г/км - 322 млн. евро - 5,5%

Ford - 16,2 г/км - 1.456 млрд евро - 39,0%

Volkswagen - 12,7 г/км - 4.504 млрд. евро - 32,4%

Volvo - 12,5 г/км - 382 млн. евро - 27,6%

Daimler - 11 г/км - 997 млн. евро - 9,0%

Hyundai-Kia - 7,7 г/км -797 млн. евро - 28,9%

BMW - 7,6 г/км - 754 млн. евро - 8,3%

Renault-Nissan-Mitsubishi - 4,9 г/км - 1.057 млрд. евро - 12,4%

Jaguar Land Rover - 4,4 г/км - 93 млн. евро - 404,3%

Groupe PSA - 4 г/км - 938 млн. евро - 21,3%

Toyota - 0,2 г/км - 18 млн. евро - 0,1%

В разчетите на PA Consulting се отчита и така наречените "супер-скредити", които се дават за плъг-ин хибриди, тоест модели, чиито вредни емисии са под 50 г/км. Именно те позволяват на производителите да продава автомобили, отделящи над 95 г/км. През 2023 г супер-кредитите отпадат, но от хибридите ще продължи да има смисъл, като доказателство за това е Toyota, която продава най-много такива автомобили и съответно е застрашена с най-малка глоба.

Следваща илюстрация показва разликата между поставените като цел от отделните производители нива на СО2 (в синьо) и постигнатите СО2 (в зелено). А в сиво са показателите от 2018 г. Ясно си вижда, че някои концерни са много далеч от целта, но обемът на продажби си остава най-важен в случая. Например, при еднакво превишение от 4 г/км Jaguar Land Rover ще плати само 93 млн. евро глоба, докато групата PSA - 10 пъти повече, тоест 1 милиард. 

СО2

Какво могат да направят производителите? Единственото им спасение е да се обединяват. Правилата на ЕС позволяват обединение на показателите на СО2 и от това вече са възползваха няколко компании. FCA се кооперира с Tesla (като си плати за това), а Mazda с Toyota.

Трябва да се отбележи, че към всяка подобно прогноза трябва да се отнасяме скептично, тъй като никой не може да предвиди колко електромобила ID.3 ще продаде Volkswagen, например. С това не са наясно дори германците.

Снимки: PA Consulting

 

0 от 500
  • #5
    11 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Първите 2 снимки къртят. Много добре подбрани и пасват идеално. На първата пушещи дизеляци и кълбета дим, а на втората чист, екологичен, тих, безшумен Приус. Какъв контраст нали! Технологичната пропаст между ВАГ и Тойота е огромна. Погледнете и сравнете размера на глобите и ще ви стане ясно за какво говоря!
  • #4
    10 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    По размера на глобите ще разберете, кой, къде е технологично! Тези правила и еко норми са отпреди 10 г. и се знаят и са много добре известни на всички производители. Сега някои от тях ще пищят на умряло, защото през цялото време се занимаваха с лъжи, платени тестове, купени медий, софтуер за лъгане на контролните органи и усъвършенстване на нафтовите печки. Има обаче Видовден! Лъжите им пак излизат наяве и се вижда по размера на глобите.
  • #3
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Какво да ви кажа, чакам си отстъпката от 50% за еко кола която е със скопен двигател (за жената), просто искам да им помогна да не ги глобят. Ох, ах, ама те са си го калкулирали в цената на новите коли, ама то еко толерастията достигна нови висини.
  • #2
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Къде го съчини това 30к евро за базов Голф. Дори в Германия новия започва от 25к. А там базов не е като тук базов. При това не е с 1.0 3 цил. Тук като сложиш миксера и по-базовото оборудване ще е около 30к ама лева.
  • #1
    10 rate up comment 2 rate down comment
    none ( преди 4 години )
    При цена от 30 К Евро за базова кола с размерите на Голф, колко да продадат ФВ. А и врътката с меките хибриди няма да им помогне особено както и на БМВ и Даймлер. Мисля че графиката е много показателна кой къде се намира и технологично ;)))