Специалистите от изследователския център Sandia National Laboratories представиха нова система за впръскване на дизелови двигатели, която позволява съществено намаляване на вредните им емисии.
Принципната разлика между дизеловия и бензиновия агрегат е в образуването на горивно-въздушна смес и нейното възпламеняване. Дизеловото гориво и въздухът се подават отделно в горивната камера. Първо влиза въздуха, докато горивото се впръсква накрая и мигновена се възпламенява. Заедно с конструктивните си особености, високия въртящ момент и ниския разход на гориво, дизелите имат по-високи нива на вредни емисии.
Според съвременните норми Euro 6d-Temp, съдържанието на азотен диоксид е 186 мг/км. Новите стандарти, влизащи в сила, свалят тези нива до 120 мг/км в реални условия и 80 мг/км при лабораторни измервания. От Sandia National Laboratories обаче твърдят, че са измислили технология, която ще свали нивата с 50-100%.
Основната проява е в дизайна на дюзите с технология ducted fuel injection или DFI (впръскване на гориво по канали). В случая горивото стига до камерата, използвайки миниатюрни канали. Това позволява оптимизиране на горивно-въздушната смес и се получава "по-чисто" изгаряне. Тук трябва да се отбележи, че при дизеловите двигатели има голяма зависимост между съдържанието на азотен диоксид и на саждите, както и обратно - колкото е по-малко първото, толкова повече е второто и обратното.
Въвеждането на DFI ще доведе до отпадане на използването на скъпата система за впръскване на карбамид (позната като AdBlue), която разгражда азотните оксиди. Новата технология ще може да се ползва както при масови автомобили, така и при двигатели за промишлеността.
Снимка и видео: Sandia National Laboratories