Само 2 марки на пазара в ЕС покриват новите стандарти за вредни емисии СО2, които влизат в сила от 1 януари 2020 г. Според тях, средните нива за гамата на всеки производител трябва да не превишават 95 гр/км. И за всеки грам отгоре ще бъде начислявава глоба от по 95 евро на продаден автомобил, което по прогноза на JATO Dynamics означава парични санкции в размер на 33,6 млрд евро.
Според последните измервания, направени в края на 2018 г., само две компании - Tesla и Smart, се вписват в новия стандарт. Средният резултат за автомобилната индустрия тогава е бил 120,4 г/км, но през 2030 г. трябва да бъде намален наполовина - до 60 г/км. Този параметър обаче ще бъде преразгледан през юни 2021 г., като това е записано в "Зелена сделка", приета от Европейската комисия по-рано тази година.
Представителите на автомобилната индустрия, разбира се, са против. Според президента на Асоциацията на германските автомобилни производители (VDA) Бернхард Матес, плановете на Европейската комисия напълно игнорират техническата и икономическа реалност. Шефът на PSA Group - Карлос Таварес, който в момента е председател на Асоциацията на европейските автомобилни производители (ACEA), допълва, че свободата на придвижване е една от основите европейски ценности и е сред фундаментите на демокрацията, които плановене на ЕК подкопават.
Повечето производители бавно, но сигурно преминават към електрическо задвижване на своите автомобили, като разчитат и на помощ от държавите. През ноември VW Group откри първия си завод за електромобили в Цвикау, а германското правителство увеличи с 50% държавните субсидии за електромобили и plug-in хибриди. Тази програма действа от 2016 г., но досега не даваше очакваните резултати. Вече всеки гражданин на Германия ще ползва помощ от 5000-6000 евро (в зависимост от цената) при покупка на електромобил, а за plug-in хибрид субсидията е 4500 евро. Програмата ще работи поне до 2025 г.
Канцлерът на Германия - Ангела Меркел, уважи откриването на завода за електромобили на VW и с това отново демонстрира поскрепята, която властите оказват за преминаване към екологично чисти модели.
По данни на JATO Dynamics, през октомври делът на електромобилите на европейския пазар е бил само 2%, а заедно с хибридите (стандарти и зареждащи се) достига 9,6%. Факт е, че се очаква излизането на пазара на модели с по-голям пробег и на по-достъпна цена (VW iD.3 е сред първите от тях), но нито един експерт не се наема да прогнозира доколко европейците са готови масово да преминат на електрифицирани автомобили.
Слабата инфраструктура от зарядни станции и все още относително малкия пробег са основните проблеми за масовите електромобили. В същото време преминаването на електричество на товарните превозни средства (най-вече на големите камиони) продължава да е неразрешима задача, тъй като е твърде скъпо и неефективно.
Друг проблем е бракуването на литиево-йонните батерии. Алиансът Renault-Nissan, например, не знае какво да прави със старите акумулатори на Zoe и Leaf, като ги праща да дават енергия на ферми от селското стопанство или ги поставя на катери за разходки. Универсално решение до момента няма, а нещата ще се усложнят, когато износените батерии се окажат милиони.