Наскоро шефът на Toyota Motor Акио Тойода повдигна въпроса за въздействието на електромобилите и хибридите върху околната среда, като нарече последните три пъти по-малко вредни. Според него 9 милиона електромобила вредят колкото 27 милиона хибрида.
Тойода посочи, че би било трудно да се направят толкова много електрически превозни средства в Япония, които да отговарят на съвременните екологични стандарти, тъй като тяхното производство и експлоатация биха изисквали големи количества електроенергия, получавана главно от изкопаеми източници.
Изказването му предизвика разгорещен дебат. Според CarNewsChina, данни на китайски учени показват, че това твърдение е коренно погрешно, особено в контекста на дългосрочното използване на автомобилите. Сайтът цитира проучване от 2022 г. на учени от университета Цинхуа в Китай, според което електромобилите отделят с 20-30% по-малко въглероден диоксид по време на производството и експлоатацията, отколкото тези с ДВГ. По-конкретно, електромобилите отделят 118 грама въглероден диоксид на километър, докато тези с ДВГ - 163 грама.
Сайтът цитира и проучване от 2022 г. на списание Nature. В него се посочва, че електромобилите отделят повече въглероден диоксид по време на производството си - между 11 и 14 тона в сравнение с 6 до 9 тона за автомобили с ДВГ и хибриди. Електромобилите обаче компенсират това с течение на времето, като въглеродният отпечатък започва да намалява след пробег от 31 000 до 45 000 км.
След това, електромобилите вече имат много по-нисък въглероден отпечатък от хибридите и колите с ДВГ. Освен това, на практика е трудно да се гарантира, че собствениците на хибриди използват превозните си средства оптимално, особено когато става въпрос за plug-in модели. Мнозина просто не зареждат колите си и вредят повече на околната среда, защото шофират на гориво.
Въпреки скептицизма на Акио Тойода, Toyota продължава да инвестира сериозно в разработването на електромобили в Китай. В рамките на програмата China R&D 2.0, тя си сътрудничи с компании като Huawei, Xiaomi и Momenta за разработване на интелигентни системи и нови платформи. Toyota работи с GAC и FAW по BEV и PHEV модели, включително bZ5, bZ3X и предстоящия bZ7. Те са съобразени с местните условия и се разработват по ускорен график.