Toyota и Subaru стартираха трудно на пазара на електрически превозни средства, като техните първи модели bZ4X и Solterra се открояват с нетрадиционния си стил, но по различни причини трудно печелят купувачите. Сега Toyota е засегната от съдебен иск в САЩ, в който се твърди, че превозните средства имат 12-волтови батерии, склонни към преждевременна повреда.
Твърди се, че компанията е знаела за проблема, още преди да започне да да продава превозните средства. Колективният иск, заведе в Калифорния, е насочен към моделите Toyota bZ4X и Subaru Solterra от моделните години 2023 до 2025. Според жалбата, 12-волтовите батерии в тези електрически превозни средства са склонни към бързо и пълно изтощаване. Въпреки че колите все още са в гаранция и дилърите съобщават, че са подменили батериите, в иска се твърди, че замените са също толкова ненадеждни.
Въпросната 12-волтова батерия не е тази, която захранва електрическите двигатели на автомобила. Тя управлява вторични системи като прозорците, седалките, вентилаторите на ОВК, радиото, светлините и чистачките. Смята се също, че активира реле, което свързва основния батериен пакет с електрическото задвижване. С други думи, може да е малка, но когато се повреди, колата е на практика убита.
В делото е посочен само един ищец - Джон Уейд. Той е купил нова Toyota bZ4X през март 2023, като твърди, че е започнал да изпитва проблеми в рамките на седмици. Според документите, серия от предупредителни светлини са светнали на таблото, преди автомобилът да се изключи напълно, което е изисквало пътна помощ, само за да се потегли отново. По-малко от 2000 мили по-късно 12-волтовата батерия се е повредила за втори път. Този път дори стартиране с ток не успя да я съживи.
Уейд твърди, че е бил принуден да тегли електромобила си до близък дилър на Toyota, който е сменил 12-волтовата батерия. През декември 2024 тази резервна батерия се е изключила. Докато се е опитвал сам да диагностицира проблема, Уейд е платил 4800 долара за домашно зарядно устройство, тъй като е смятал, че проблемите може да са произтичали от „неизползване на достатъчно зарядно за батерията на електромобила“.
Тойота има срок до 3 юли, за да отговори официално на делото. Както за Toyota, така и за Subaru, случаят повдига въпроси относно това колко добре се решават ранните проблеми с електромобилите, особено когато те включват нещо толкова основно като 12-волтовата батерия.