Автомобилната индустрия в ЕС настоява plug-in хибридните превозни средства да се считат за въглеродно неутрални, като производителите настояват те да бъдат третирани от властите като „чисти при техонологично нетруалния’’ подход към декарбонизация. Нов анализ на данни за емисиите на 127 000 PHEV обаче показва, че те отделят само 19% по-малко CO2 на км средно от бензиновите и дизеловите автомобили.

Тази стойност е много по-висока от заявената от производителите, а допълнителното консумирано гориво струва на средния шофьор 500 евро годишно, сочи проучването на екологичната група Transport & Environment. Според неправителствата организация като цяло емисиите на PHEV в реални условия са близо 5 пъти по-високи от показаното в официалните тестове WLTP.
В реалния свят plug-in хибридите отделят 135 грама CO2 средно на км, се казва в анализа на T&E, цитиран от Европейската агенция за околна среда (ЕАОС), като всички автомобили в изследването са регистрирани през 2023. За сравнение, бензиновите и дизеловите автомобили отделят 166 грама CO2/км средно.
Двигателите все още работят в електрически режим
Дори когато се движат в електрически режим, двигателите PHEV консумират средно 3 литра бензин на 100 км, показват данните на T&E. В резултат на това те отделят 68 грама CO2/км в електрически режим – 8,5 пъти повече, отколкото твърдят официалните тестове. Това е така, защото електрическите двигатели в PHEV обикновено нямат достатъчна мощност за по-високи скорости или стръмни наклони и двигателят трябва да се включи. Средно двигателят доставя мощност по време на почти една трета от изминатото разстояние в електрически режим.
500 евро допълнително годишно за гориво
PHEV струват на шофьорите си с 500 евро повече годишно, отколкото се твърди, че зареждат и зареждат, поради скрития разход на гориво както в електрически, така и в режим на двигателя за вътрешно гориво.

Освен това Plug-in хибридите не само са скъпи за шофиране, но и са по-скъпи за закупуване от чистите алтернативи. Средната продажна цена на PHEV в Германия, Франция и Обединеното кралство през 2025 е 55 700 евро, според Bloomberg Intelligence. Това е с 15 200 евро повече от средната цена на електрически автомобил.
„Plug-in хибридите са един от най-големите минуси в автомобилната история. Те отделят почти толкова, колкото бензиновите автомобили. Дори в електрически режим те замърсяват осем пъти повече, отколкото твърдят официалните тестове. Технологичната неутралност не може да означава пренебрегване на реалността, че дори след десетилетие PHEV никога не са постигнали резултати’’, обяснява Люсиен Матийо, автомобилен директор в T&E.
PHEV с голям пробег отделят повече емисии
Емисиите на PHEV също се увеличават поради тенденцията към по-дълъг електрически пробег, тъй като по-големите батерии утежняват превозните средства и следователно изгарят повече гориво в режим на двигателя. Тези по-тежки превозни средства също консумират повече енергия от по-малките автомобили, когато се движат с батерия. Plug-in хибридите с електрически пробег над 75 км всъщност отделят повече CO2 средно от тези с обхват между 45 и 75 км, показват данните.

Mercedes-Benz има най-голямата разлика между официалните и реалните си емисии на PHEV, според данните за 2023., като отделя средно 494% повече. Неговият GLE има най-високата разлика в реалните емисии от автомобилите, продадени през тази година, надхвърляйки официалната му стойност с 611%. Другите големи европейски производители на автомобили отделиха около 300% повече от официалните данни.
Европейската автомобилна индустрия иска да й бъде позволено да продава PHEV след крайния срок на ЕС за автомобили с нулеви емисии до 2035 г. Производителите на автомобили също така настояват ЕС да отмени новите начини за измерване на емисиите на хибриди, които показват тяхното по-голямо замърсяване в реални условия. С тях целите пред автомобилните компании стават по-високи, което ги принуждава да продават повече електромобили.


0