В края на миналата година глобалните продажби на plug-in хибриди на JLR скочиха с цели 163%, което би трябвало да е отлична новина за британския производител. В света на електрификация, обаче, когато има подобен ръст в края на годината, това изглежда притеснително. Почти винаги причината е, че в началото на следващата година някой от основните пазари е затворил вратичка или е премахнал стимули за електрифицирано задвижване. И търси начин да се отърве от натрупаните автомобили.
Случаят с JLR се оказа точно такъв. Основен пазар като Франция, която отровено мрази големите SUV, разшири данъчната си основа за по-тежките автомобили, за да включи plug-in хибриди. Производителите и дилърите реагираха преди този удар, като в резултат на това през декември Франция стана най-големият пазар на PHEV в Европа с ръст от 45%. Land Rover завърши на второ място в класацията на PHEV, като продажбите скочиха с 600% до 3899 за последния месец на годината, сочат данните на Dataforce.
Данъчната промяна от 1 януари добави 18 830 евро към цената на най-продавания Range Rover Sport P460E plug-in хибрид във Франция и това ефективно уби пазара на големи големи премиум SUV в страната, тъй като 90% от тези модели са PHEV. Подобно нещо се случи и в Белгия - един от най-големите пазари на PHEV в Европа. Там увеличението на данъците през 2024 доведе до 33% намалението на продажбите.
Като цяло през миналата година plug-in хибридите записват спад с 3,9% на европейските пазари, като общият им брой е близо на половина по-малък от този на електромобилите (7,1 срещу 13,7% пазарен дял). Самото задвижване все още се счита за полезна технология, защото предлага както голяма батерия за движението като EV, така и ДВГ, който премахва притесненията от пробега при по-големи пътувания.
Начинът, по който работят тестовете за емисии WLTP, означава, че дори големи PHEV като Range Rover Sport отбелязват много по-ниски стойности на въглероден диоксид от скромните хибридни суперминита, което води до данъчни стимули почти толкова добри, колкото тези за електромобилите.
Европейският съюз обаче е много подозрителен към задвижването и миналата година публикува доклад, базиран на данни, събрани от PHEV за 2021, показващ, че емисиите в реалния свят са средно 3,5 пъти по-лоши от официално декларираните. И затова от 1 януари тази година властите в ЕС промениха регламента, което на практика удвоява CO2 емисиите на този вид задвижване.
На свой ред автомобилната индустрия реагира с увеличаване на батерията, като при новия VW Tiguan eHybrid, например, капацитетът скача скача до 19,7 kWh, почти удвоявайки посочения електрически пробег спрямо стария (100 км). Това, разбира се, увеличава цената, като при PHEV версията тя е с почти 6000 евро по-висока. В същото време обаче този хибрид се приближава съвсем близо до електрическия VW ID.4. И това може да се окаже проблем, тъй като много шофьори все още предпочитат сигурността, предлагана от ДВГ.
От всичко това би трябвало да следва, че plug-in сякаш е временно решение. Засега официалната позиция на ЕС за забрана за продажбите на нови автомобили с ДВГ, в това число и PHEV, през 2035 си остава непроменена. За тези, които не вярват в електромобила, обаче това си остава много полезна технология и е интересно да се види какво ще се случи с нея през следващите години.