IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо властите в ЕС взеха на прицел plug-in хибридите?

Те бяха сочени като преходна технология, но успехът им на пазара се оказва проблем

В края на миналата година глобалните продажби на plug-in хибриди на JLR скочиха с цели 163%, което би трябвало да е отлична новина за британския производител. В света на електрификация, обаче, когато има подобен ръст в края на годината, това изглежда притеснително. Почти винаги причината е, че в началото на следващата година някой от основните пазари е затворил вратичка или е премахнал стимули за електрифицирано задвижване. И търси начин да се отърве от натрупаните автомобили.


PHEV


Случаят с JLR се оказа точно такъв. Основен пазар като Франция, която отровено мрази големите SUV, разшири данъчната си основа за по-тежките автомобили, за да включи plug-in хибриди. Производителите и дилърите реагираха преди този удар, като в резултат на това през декември Франция стана най-големият пазар на PHEV в Европа с ръст от 45%. Land Rover завърши на второ място в класацията на PHEV, като продажбите скочиха с 600% до 3899 за последния месец на годината, сочат данните на Dataforce.

Данъчната промяна от 1 януари добави 18 830 евро към цената на най-продавания Range Rover Sport P460E plug-in хибрид във Франция и това ефективно уби пазара на големи големи премиум SUV в страната, тъй като 90% от тези модели са PHEV. Подобно нещо се случи и в Белгия - един от най-големите пазари на PHEV в Европа. Там увеличението на данъците през 2024 доведе до 33% намалението на продажбите.

Като цяло през миналата година plug-in хибридите записват спад с 3,9% на европейските пазари, като общият им брой е близо на половина по-малък от този на електромобилите (7,1 срещу 13,7% пазарен дял). Самото задвижване все още се счита за полезна технология, защото предлага както голяма батерия за движението като EV, така и ДВГ, който премахва притесненията от пробега при по-големи пътувания.

Начинът, по който работят тестовете за емисии WLTP, означава, че дори големи PHEV като Range Rover Sport отбелязват много по-ниски стойности на въглероден диоксид от скромните хибридни суперминита, което води до данъчни стимули почти толкова добри, колкото тези за електромобилите.

Европейският съюз обаче е много подозрителен към задвижването и миналата година публикува доклад, базиран на данни, събрани от PHEV за 2021, показващ, че емисиите в реалния свят са средно 3,5 пъти по-лоши от официално декларираните. И затова от 1 януари тази година властите в ЕС промениха регламента, което на практика удвоява CO2 емисиите на този вид задвижване.

На свой ред автомобилната индустрия реагира с увеличаване на батерията, като при новия VW Tiguan eHybrid, например, капацитетът скача скача до 19,7 kWh, почти удвоявайки посочения електрически пробег спрямо стария (100 км). Това, разбира се, увеличава цената, като при PHEV версията тя е с почти 6000 евро по-висока. В същото време обаче този хибрид се приближава съвсем близо до електрическия VW ID.4. И това може да се окаже проблем, тъй като много шофьори все още предпочитат сигурността, предлагана от ДВГ.

От всичко това би трябвало да следва, че plug-in сякаш е временно решение. Засега официалната позиция на ЕС за забрана за продажбите на нови автомобили с ДВГ, в това число и PHEV, през 2035 си остава непроменена. За тези, които не вярват в електромобила, обаче това си остава много полезна технология и е интересно да се види какво ще се случи с нея през следващите години.


0 от 500
  • #29
    11 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Правиш ли разлика? В Китай всяка година строят въглищни централи заради енергийна сигурност с ясната мисъл, че няма да работят през по-голямата част от годината, а само при нужда. В България горят целогодишно БЕЗ НУЖДА.
  • #28
    10 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Фотоволтаични централи не се субсидират от миналото десетилетие, за разлика от въглищата! Те нямат НИКАКВИ загуби да продават на нулеви цени, защото разходите им за "гориво" са нулеви и няма значение дали работят на пълна мощност или са го изключили при нулеви цени. За разлика от въглищата. Едното решение води до ниски цени на енергията, а другото до милиони извадени от джоба на данъкоплатеца, ЗАЕДНО с още милиони за квоти, които няма да се плащат, ако централата не работи ПРИ ИЗЛИШЪК.
  • #27
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 седмици )
    Субсидиите са изкривяване на пазара! В нашия случай субсидиите са за покриване на РЕКЕТА, налаган от ЕС - махаме таксата за емисии и спираме субсидиите за ТЕЦ, спираме и субсидиите за солар и батерии! Без субсидиите солара ще се замоизяде от отрицателните цени - поддържаме една сбъркана система с данъците си - т.е. с кражба от нашия джоб. А солар да е балансираща мощност и да плащаш, за да я изключиш, не да я включиш е двойна кражба.
  • #26
    2 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Кражба е в нашия случай - субсидии за въглища, които ЗАБАВЯТ прехода. Вдигат цената на тока. Това вдига себестойността на продукцията и я прави некyнкорентноспособна, намалява покупателната способност на населението и замърсява въздуха дори през лятото, докато се "изхвърля" чиста фотоволтаична енергия.
  • #25
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Как 5% годишен спад на цената на електроенергията се равнява на кражба по твоите критерии? И това е след спиране на субсидиите! Този спад се отразява на себестойността на всяко изделие произведено в Китай. Това също ли е кражба? Субсидиите КУПУВАТ ВРЕМЕ, когато се ползват по предназначение.
  • #24
    8 rate up comment 7 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 седмици )
    Признавам, че в Китай се ползват по-добре, но не признавам, че са правилен инструмент! Субсидиите са откровена кражба от нечий джоб и в една свободна икономика винаги водят до изкривяване и оскъпяване.
  • #23
    2 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Значи накрая признаваш, че субсидиите само по себе си не са лош инструмент, а се използва неправилно в Европа, но правилно в Китай?
  • #22
    9 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 седмици )
    Разбира се, че китайците се справят много по-добре. Нали основната ми критика към ЕС е безумното трошене на пари по политическа линия от фанатизирани радикали! Китай се справят по-добре, защото не са фокусирани върху един източник. Те изграждат не само солар и вятър, те ударно изграждат и нови ТЕЦ, на въглища и газ, както и АЕЦ. ЕС фашагите налагат САМО солар и вятър и наливат пари в убийството на европейската енергетика и икономика!
  • #21
    0 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Но да се върнем на основният въпрос за резултата от субсидиите и държавната политика? Не смяташ ли като мен, че китайците са използвали тези инструменти по много по-правилен начин, след като през последните няколко години цените на енергията падат с 5% годишно както за гражданите така и за индустрията, което пък прави произведените стоки с по-ниска себестойност.
  • #20
    1 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Признавам си. Избрах 8% намаление от микса, вместо 4,8 процента намаления на енергията произведена от въглища, което не променя тенденцията! Потреблението се увеличава, но производството на енергия от въглища намалява.