IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Тиха революция в Европа – китайците завземат и производството

До 2028 година по 860 000 автомобила ще излизат от заводите в ЕС

В Европа е в ход тиха автомобилна революция, тъй като все повече автомобили на китайски марки излизат от фабрики, разпръснати из Стария континент. Според данни, публикувани от Automotive News Europe, до 2028 китайските производители може да са отговорни за 6% от общото производство на автомобили в Европа, което се равнява на до 860 000 единици годишно.


производство


Това вече не са индивидуални договори за сглобяване, а дългосрочен процес, който може напълно да промени структурата на европейската автомобилна индустрия.

Все повече китайски марки започват производство на континента

Само за няколко години китайските марки изградиха силна индустриална база в Европа. В Австрия Xpeng има своите модели G6 и G9, сглобени в завода на Magna Steyr. В Испания Chery възроди бившата фабрика на Nissan в Барселона, където ще се произвеждат моделите Ebro. В Унгария се изгражда завод на BYD, който в първата фаза ще произвежда около 200 000 автомобила годишно, с възможност за по-нататъшно разширяване.

Планират се допълнителни инвестиции, включително от SAIC и Geely, които обмислят разполагането на заводи в Южна и Централна Европа. Много от тези проекти се основават на използването на съществуващи фабрики, които в момента не работят с пълен капацитет. За китайските производители това е идеалната възможност да навлязат на пазара, без да се налага да изграждат всичко от нулата.

860 000 автомобила годишно - и то само за три години

Прогнозата предполага, че през 2028 китайските марки ще отговарят за 6% от цялото производство на автомобили в Европа, което означава около 860 000 автомобила годишно. И това не е абстрактна визия, а сценарий, който вече се материализира.

Европейските фабрики, които от години се борят с проблема с неизползвания производствен капацитет, са нетърпеливи да приемат нови поръчки. За китайските компании това е възможност да заобиколят митата, да намалят логистичните разходи и да спечелят имиджа на „местни производители’’. За Европа това е начин да запази работните места и да съживи промишлеността, която губи конкурентоспособността си през последните години.

Защо китайците искат да произвеждат в Европа

Китайските компании разбират отлично, че ключът към успеха на европейския пазар не се крие само в атрактивната цена. Местното производство също е начин за спечелване на доверието на потребителите и укрепване на отношенията с правителствата на държавите членки. Автомобил с печат „произведено в Европа’’ вече не е екзотичен избор, а се превръща в доказателство, че китайската автомобилна индустрия може да играе по европейските правила.

Технологичните фактори също придобиват все по-голямо значение. Производителите от Китай имат огромно предимство в областта на батериите, софтуера и бордовата електроника. Включването на тези компетенции в местното производство им позволява да изградят нова позиция - не като евтини имитатори, а като технологични партньори.

Европа в нов баланс на силите

Експанзията на Китай означава повече конкуренция, ценови натиск и ускоряване на технологичната трансформация. Но също така крие риск от загуба на контрол върху някои от ключовите производствени процеси. В ерата на глобалното икономическо напрежение това е тема, която ще доминира дискусиите през следващите години не само в индустрията, но и в икономическата политика на целия ЕС.

0 от 500
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    И печалбите на Амазон и Гугъл изтичат към кайманите, Апъл имат трилиони долари паркирани в офшорки - все пари изгочени от икономиката.
  • #9
    4 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    До 8. Напълно съм съгласен, че не трябва да се позволява 100% китайска собственост на автомобилните предприятия. Колкото и да се радват някои хора, това че се използват европейски работници, а печалбите изтичат към Китай, всъщност не е в интерес на Европа
  • #8
    5 rate up comment 5 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    До 5. Аз пък мисля, че ще стане точно обратното. Китайските производители ще покажат на европейските клиенти, че производството на автомобили може да бъде изключително евтино, но европейските политици товарят цените на автомобилите. Xiaomi например има повече инженери в офисите, отколкото работници на поточните линии, където всичко е роботизирано. Не са длъжни да поддържат 3 000 работника за нещо което може да се извършва от 300, само защото синдикатите не позволяват да бъдат уволнени 2700.
  • #7
    8 rate up comment 1 rate down comment
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Трябва да се въведе задължително 50% дял на европейска марка във фирмите за китайско производство в Европа както беше в Китай доскоро за европейските и все още почти цялото производство на европейските марки в Китай е с 50% дял на китайска фирма
  • #6
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Не мога да разбера някои какво драматизират или се правят на изненадани и какво лошо има да се произвеждат тук вместо да се внасят? Същото беше преди и все още с японските и корейските марки, а в бъдеще е много вероятно да стане с индийските марки макар сега да звучи смешно както звучаха китайските преди 10 годин
  • #5
    1 rate up comment 3 rate down comment
    JEEP ( преди 2 месеца )
    Пък се смейте на оранжевия колкото си искате!
  • #4
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Производството на китайски автомобили в Европа ще покаже на купувачите, че те не са евтини, ако липсва силно субсидираната верига за производство в Китай, която започва от неща като стомана и батерии и стига до офис труда (програмисти, инженери, счетоводители), където държавата си затваря очите за 6-дневната работна седмица и 10-часовия работен ден, въпреки че по закон са забранени.
  • #3
    10 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    И какъв е проблемът? Нали точно това е целта на местните закони - производството да остане на континента, а не да се внася от Китай. Почти от началото на автомобила в Европа са се продавали неевропейски марки. Това да е унищожило европейските? Корейските марки също представляват 10% от пазара тук, като за тях също се плашеше как щели да унищожат европейците, а преди това същото се говореше за японците. В случая китайците служат за събуждане на европейските, което е добре.
  • #2
    5 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Какви са решенията? Бързи и спешни инвестиции в ОБУЧЕНИЕ на кадри ЗА НОВИ БАТЕРИИНИ ТЕХНОЛОГИИ. Още отсега БЪРЗО И СПЕШНО изграждане на вериги за доставки за тези нови батерии. ИЗГРАЖДАНЕ НА ПРОИЗВОДСТВЕНИ МОЩНОСТИ за батерии с пълна държавна подкрепа от всякакъв вид - предоставяне на земя, данъчни облекчения, съкратени бюрократични процедури. Всички събрани мита от вноса на китайски батерии и електромобили да бъдат предоставени като субсидии за покупката на продукти произведени в Европа
  • #1
    4 rate up comment 8 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Санкциите работят. Антиелектриците ще предложат още по-разрушаваща за китайската икономика мярка - забраняване на вносена китайски автомобили, за да може да си ги произвеждат в Европа и да съсипят европейските автомобилни производители, като освен пазара им вземат и кадрите. Мисълта им е винаги какво да разрушат или срещу кого да са против, както и да намерят оправдание, но никога решение на проблемите. Антиелектрика е създаден за създаване на проблеми.