В Европа е в ход тиха автомобилна революция, тъй като все повече автомобили на китайски марки излизат от фабрики, разпръснати из Стария континент. Според данни, публикувани от Automotive News Europe, до 2028 китайските производители може да са отговорни за 6% от общото производство на автомобили в Европа, което се равнява на до 860 000 единици годишно.

Това вече не са индивидуални договори за сглобяване, а дългосрочен процес, който може напълно да промени структурата на европейската автомобилна индустрия.
Все повече китайски марки започват производство на континента
Само за няколко години китайските марки изградиха силна индустриална база в Европа. В Австрия Xpeng има своите модели G6 и G9, сглобени в завода на Magna Steyr. В Испания Chery възроди бившата фабрика на Nissan в Барселона, където ще се произвеждат моделите Ebro. В Унгария се изгражда завод на BYD, който в първата фаза ще произвежда около 200 000 автомобила годишно, с възможност за по-нататъшно разширяване.
Планират се допълнителни инвестиции, включително от SAIC и Geely, които обмислят разполагането на заводи в Южна и Централна Европа. Много от тези проекти се основават на използването на съществуващи фабрики, които в момента не работят с пълен капацитет. За китайските производители това е идеалната възможност да навлязат на пазара, без да се налага да изграждат всичко от нулата.
860 000 автомобила годишно - и то само за три години
Прогнозата предполага, че през 2028 китайските марки ще отговарят за 6% от цялото производство на автомобили в Европа, което означава около 860 000 автомобила годишно. И това не е абстрактна визия, а сценарий, който вече се материализира.
Европейските фабрики, които от години се борят с проблема с неизползвания производствен капацитет, са нетърпеливи да приемат нови поръчки. За китайските компании това е възможност да заобиколят митата, да намалят логистичните разходи и да спечелят имиджа на „местни производители’’. За Европа това е начин да запази работните места и да съживи промишлеността, която губи конкурентоспособността си през последните години.
Защо китайците искат да произвеждат в Европа
Китайските компании разбират отлично, че ключът към успеха на европейския пазар не се крие само в атрактивната цена. Местното производство също е начин за спечелване на доверието на потребителите и укрепване на отношенията с правителствата на държавите членки. Автомобил с печат „произведено в Европа’’ вече не е екзотичен избор, а се превръща в доказателство, че китайската автомобилна индустрия може да играе по европейските правила.
Технологичните фактори също придобиват все по-голямо значение. Производителите от Китай имат огромно предимство в областта на батериите, софтуера и бордовата електроника. Включването на тези компетенции в местното производство им позволява да изградят нова позиция - не като евтини имитатори, а като технологични партньори.
Европа в нов баланс на силите
Експанзията на Китай означава повече конкуренция, ценови натиск и ускоряване на технологичната трансформация. Но също така крие риск от загуба на контрол върху някои от ключовите производствени процеси. В ерата на глобалното икономическо напрежение това е тема, която ще доминира дискусиите през следващите години не само в индустрията, но и в икономическата политика на целия ЕС.


13