IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Най-абсурдната тенденция на пазара: Собственици сменят Tesla за... дизели

Остарялата гама и действията на Илон Мъск са основните фактори за промяната

Не много отдавна традиционните автомобилни производители се бореха да бъдат в крак с Tesla, тъй като все повече купувачи оставиха своите автомобили, задвижвани с ДВГ, за да ги заменят с електрическата гама на калифорнийската марка. Сега обаче нещата се променят, като лоялността към Tesla не само спада значително, като потребителите не само се насочват към конкурентни марки, но в някои случи изоставят електромобилите заради дизелови модели на Chevrolet и Ford.


Tesla


Новото проучване на S&P Global показва, че през второто тримесечие на 2025 лоялността към марката на Tesla в САЩ е спаднала с 9,4% спрямо предходната година, достигайки 58,1%. Тази цифра поставя компанията зад Ford с 59,6%, въпреки че остава малко пред Chevrolet с 58%, Toyota с 57,3%, Honda с 54,9% и Mercedes-Benz с 54,2%.

Проблеми със стареенето и имиджа

Според S&P Global нивата на лоялност в Tesla започва да спада по-рано тази година, отчасти поради остаряващата гама и зависимостта само от два автомобила, продавани в голям обем - Model 3 и Model Y. И двата бяха актуализирани, но все пак са на години. И купувачите се изкушават от конкуренти марки, тъй като те предлага по-голям избор.

Проблем се оказват и политическите наклонности на шефа на компанията Илон Мъск, като продължават да отблъскват много собственици. Затова анализаторите подчертават, че спадът на Tesla не е просто отхвърляне на електрическите автомобили, а по-скоро отражение на купувачите, мигриращи към марки, предлагащи по-разнообразни гами и избор на оборудване. И от това печелят най-вече BMW, Mercedes-Benz и Toyota.

Преминаване към други горива, включително дизели

От тези, които напускат Tesla, 68,9% са избрали друг електромобил като следващо превозно средство през първата половина на тази година, което е спад от пика в средата на 2023. Останалите 31,1% са сменили видовете задвижване, като 28,2% са преминали към хибриди. А най-странно изглежда решението на 2,9%, които са избрали дизелови модели – доста необичаен ход за бивши собственици на електромобили.


RAM 1500


Други интересни открития от проучването показват, че когато бившите собственици на Tesla са се насочили към Chevrolet, 55% са се върнали към бензина, 37% са избрали друг електромобил, а близо 8% са преминали на дизели. Най-вероятно това са недоволни собственици на пикапа Cybertruck, които са се насочили към дизелови Chevy Silverado.

Преминаването от Tesla към Ford показва подобни резултати – 50% от избягалите избират бензинови модели, 29% остават на електрически, 13% се насочват към хибриди, а 5% решават, че дизелът е отговорът. При BMW също нещата не са кой знае колко различни - 47% избират бензин, 42% преминават към електрически и 11% се спират на хибриди.

Повторните купувачи на електромобили губят инерция

Като цяло лоялността към електрическите превозни средства с батерии е спаднала до 58,7% през 2025, в сравнение с близо 68% преди две години, което сочи към по-широко забавяне на повторните покупки на електромобили. Традиционните модели с ДВГ все още имат най-висока лоялност от около 84%, въпреки че тази цифра постепенно намалява. Хибридите набират популярност, но продължават да изостават както от ДВГ, така и от EV.


Tesla


За разлика от тях, лоялността се засилва сред купувачите на други електрически марки. Лоялността към типа гориво за електромобилите, които не са на Tesla, се е повишила до 46,4%, спрямо приблизително 45% през 2020, което предполага, че потребителите извън екосистемата на Tesla са по-ангажирани да останат електрически. Като цяло лоялността към марката електромобили също се подобри, като се повиши до 43,5% в сравнение с около 40% през 2021, подкрепена от вълна от по-конкурентни модели.


0 от 500
  • #24
    0 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    До Димов. Поредния Дон Кихот който отрича съществуването на енергийни общности където и да е по света само защото е скаран с комшиите във входа и знае че в техния вход с такова нещо не може да се случи. Кога и дали ще се случи в България и конкретно в входа на Димов, НЕ ЗНАМ. Знам че това е ФАКТ на много места по света. И да МНЕНИЕТО МИ СЕ СМЕНИ ЗАЕДНО С РЕАЛНОСТТА - винаги говоря В МОМЕНТА КОЯ Е НАЙ-ЕВТИНАТА ЕНЕРГИЯ. За газовите турбини ТОГАВА НАЙ-ЕВТИНА БЕШЕ ЕНЕРГИЯТА ОТ ГАЗ. Сега не е.
  • #23
    0 rate up comment 7 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Ти *** ли си, за да не разбереш че в 21-ви и 22 коментар съм ти изброил както държави, така и имената на компаниите които предлагат точно това, за което питаш. Отиваш и проверяваш ФАКТИТЕ И МИ ДОКАЗВАШ ЧЕ ЛЪЖА? ДОТОГАВА СИ ПРОСТО ФУНКЦИОНАЛНО НЕГРАМОТЕН КОЙТО НЕ Е РАЗБРАЛ ФАКТИТЕ.
  • #22
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 месеца )
    Търговията с електроенергия се извършва от лицензирани фирми на едни дебели чичковци и никой няма да те допусне да им ядеш от печалбата.Нашият приятел все още се надява нефелните му идеи да се случат.
  • #21
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Димов ( преди 2 месеца )
    Нашият приятел ми препоръчваше да си сложа микроТЕЦ в мазето и да продавам топла вода и ток на комшиите.Сега го обърна на фотоволтаични навеси с електромобил трафопост за 100 бона,през деня зареждаме през нощта продаваме.После замени електромобила трафопост с батерии.Велики идеи има нашият приятел, титанични бих казал.
  • #20
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Мда ( преди 2 месеца )
    Ти на *** ли се правиш или си такъв? Въпроса ми е има ли държава където ти като краен потребител ще си купиш тока на 1ст/kWh цена "продава" на борсата днес на обяд и довечера ще го продадеш на цена "купува" на борсата? За да е по кратък въпроса - има ли държава където крайния потребител "играе" директно на енергийната борса, без посредника? Да ти кажа ли краткия отговор, без да ти се налага да ползваш Chat GTP? Поне се старай малко да промениш отговорите му, не директно копи/пейст!
  • #19
    0 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Ето поредните ФАКТИ , които изброявам но никакви ФАКТИ ОТ ВАША СТРАНА. Дон Кихот е на кръстоносен поход срещу фактите и единственото което прави е да ги отрича и да обижда всеки който говори с факти. Посочете ми еднас мислена информация или факт който сте написали в мненията?
  • #18
    0 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Примери по света:Скандинавия (Норвегия, Швеция, Финландия) там много домакинства имат договори с доставчици, които препредават директно цената от Nord Pool (скандинавската енергийна борса) плюс малка надбавка. Клиентите имат умни електромери и виждат почасови тарифи.Германия доставчици като Tibber и Awattar, които предлагат т.нар. hourly spot price tariff, вързан към EPEX Spot.Австрия също с Awattar (основана там), където клиентите плащат директно цената от борсата плюс фиксира
  • #17
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Тротинетка енерджи ( преди 2 месеца )
    Яйцеклетки, споделям ви гениалния си план за доживотен доход от фотоволтаици и батерии, с който ще се пенсионирам. Да научите нещо тук. Имам инсталирани 2кВч соларни мощности, купувам 5кВч батерия, 2кВч зареждам от слънцето, 3кВч купувам на 1ст./Квч на обяд, вечер продавам на 48ст/кВч. Чиста печалба за дена ДВА ЛЕВА и ЕДНА СТОТИНКИ! Само да освободят пазара и съм се пенсионирал.
  • #16
    0 rate up comment 6 rate down comment
    . ( преди 2 месеца )
    Разбира се че при гарантирана цена 15 стотинки на киловатчас през нощта няма смисъл да купувам батерия чиято себестойност на цикъл е 10 стотинки. Бях се засилил миналата година да си купувам батерия, въпреки че тогава се без стойността на цикъл беше 15 стотинки, но бяха казали че ще махат нощната тарифа. Разбира се че не е дошло времето за батерии докато плащам ниски цени през нощта, въпреки че както Ви казах би трябвало да плащаме по 70 стотинки в 19:00 в тази вечер.
  • #15
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Хаха ( преди 2 месеца )
    Абе то слънчевата енергия е безплатна,но фотоволтаиците и батериите не са безплатни,а апетита на енергийната мафия е безгрешен.Затова цената на електроенергията върви само нагоре, не съм чувал някога да свалят цената.