Tesla Model 3 е един най-продаваните електрически автомобили в Европа. Тя се движи добре, има впечатляваща производителност и се презарежда удобно благодарение на мрежата от зарядни станции (Superchargers) и предлага оптималната интеграция с навигацията. Информационно-развлекателната система е интуитивна, но донякъде разсейваща, тъй като много функции се управляват от дисплея. Освен това екземпляри преди фейслифта (тези, произведени преди 2023 г.) имат твърдо окачване.

Проблеми със сигурността на шофьора и пътници
През годините Model 3 записа две сервизни акции. Екземплярите, произведени до 2021, имаха дефектни предпазни колани, докато при автомобилите, произведени през последното тримесечие на 2020, страничните въздушни възглавници за главата, поради дефект в монтажа, не можеха да се активират в случай на удар.
Сред сравнително често срещаните неизправности са скоростомерът, който не показва километри в час, но това се решава с актуализация на софтуера. Ако радиото и системата за спешни повиквания продължат да създават проблеми и след нея, това означава, че има спад в мощността на системата за ниско напрежение и че 12 V батерията трябва да бъде сменена.

Хронология
2019 - При пускането на пазара има избор от три версии: задвижване на задните колела с 238 к.с. или двумоторно 4х4 с 351 к.с. (Long Range, с 560 км деклариран среден пробег) или 462 (Performance). Всички имат адаптивен круиз-контрол, двузонов климатик, изцяло LED фарове, автоматично спиране, наблюдение на мъртвата зона, навигация, електрически регулируеми и отопляеми предни седалки и камера за обратно виждане.
2020 - Декларираният среден пробег на версията Long Range със задвижване на четирите колела се увеличава с 20 км, достигайки 580.
2021 - Пробегът според производителя продължава да расте. Прагът от 600 км (614, за да бъдем точни) е надхвърлен с Long Range.
2022 - Мощността на „основната“ версия със задвижване на двете колела Standard Range се повишава до 325 к.с., докато при Performance достига 489 к.с.
2023 - Време е за фейслифт. В допълнение към естетическите промени има по-удобни окачвания и малко по-голям сензорен екран: 15,4-инчов вместо 15-инчов. Предлагат се две версии: задвижване на задните колела с 283 к.с. и Long Range 4x4 с 498 к.с. и 629 км официален среден пробег.
2024 - Дебютира версия Long Range със задно предаване, която обещава среден пробег от 702 км, а спортният вариант Performance се завръща с 460 к.с. и разлики в електрониката и окачването.

Двигатели
• Според производителя единствената версия със задно предаване с мощност 238 к.с. е много бърза - само 5,6 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч. Декларираният среден обхват е 448 км.
• Високият обхват (440 км) и ускорението от 0 до 100 км/ч за 4,7 секунди са основните силни страни на Long Range AWD с мощност 351 к.с. Комфортът, от друга страна, е приличен, като това се дължи на доста твърдото окачване.
• Performance AWD с мощност 489 к.с. предлага характеристики на суперкола – ускорение до 100 км/ч от място за 3,3 секунди и максимална скорост от 261 км/ч. Това е комбинирано с деклариран пробег от 567 км.

Защо „ДА“
• Шофиране: Освен че е пъргав и прецизен между завоите, този седан спринтира като истински спортен автомобил.
• Зареждане: Има специална мрежа, която си комуникира с автомобила и интеграцията с навигацията е оптимална.
• Технология: Автомобилът се актуализира чрез интернет и има много интуитивна мултимедийна система.

Защо „НЕ“
• Комфорт: Екземплярите, произведени преди 2023, имат окачване, което е прекалено твърдо.
• Приборен панел: Таблото и head-up дисплеят липсват и много функции трябва да се управляват от сензорния екран, което води до разсейване.
• Видимост: Дебелите колони и липсата на чистачка на задното стъкло ограничават видимостта назад.

Най-чести повреди
• Неизправностите в помощните средства за шофиране обикновено се отстраняват чрез актуализиране на софтуера. Ако това не е достатъчно, камерите трябва да бъдат калибрирани отново - процедура, която приключва след шофиране за около 40 км. Ако това също не реши проблема, трябва да отидете в сервиза, за да смените контролните блокове.
• Скърцането, идващо от предните окачвания, зависи от източването на отделението за чистачки, което разтваря уплътняващата паста, нанесена върху сферичната става. Проблемът се решава в работилницата чрез нанасяне на нов уплътнителен материал
• Ако дисплеят показва „Ограничена производителност на батерията с високо напрежение“, закарайте колата за сервиз, без да пада нивото на зареждане под 30%. В тази ситуация има твърде много несъответствия между показаната стойност и действителната стойност.

• При автомобилите, произведени до 2021, камерата за обратно виждане може да спре да работи. Причината са свързващите кабели, разположени в канал, закрепен към вратата на багажника, които се повреждат в дългосрочен план. Те трябва да бъдат подменени.
Какво да изберете?
Ниските цени се дължат, както при всички електрически автомобили, на бързата технологична еволюция и спада в цените на новите. Long Range AWD през 2021 струва с 6000 евро повече от сегашния, който може да се похвали със 147 к.с. (и 15 км деклариран пробег) повече.
Версиите 4x4 са най-популярни, особено Long Range. Автомобилите със задно предаване са по-рядко срещани.


7