Автомобилните производители инвестират сериозно в електрически превозни средства, но много от тях продължават да експериментират с водорода като източник на алтернативно гориво. Toyota, например, има 30-годишна история с водорода, като в компанията са убедени, че той ще се превърне в едно от основните задвижвания на бъдещето.

Според Шон Ханли, вицепрезидент на Toyota Australia за продажбите, маркетинга и франчайзинговите операции, именно водородните задвижващи системи ще заменят дизела през следващите десетилетия.
„Дизелът няма да изчезне до края на следващото десетилетие, но след това ще бъде заменен от водорода. В дългосрочен план дизелът няма как да бъде посочен като гориво на бъдещето, защото реалността сочи, че това е бензинът. И мястото на дизела като алтернатива ще бъде заето именно от водородът", коментира Ханли, цитиран от Car Expert.
Топ-мениджърът допълва, че за да стане това, инфраструктурата за зареждане с водород трябва да бъде значително подобрена, като правилните инвестиции ще помогнат за това.

Водородът не е нов източник на гориво. Toyota започва да разработва автомобили с водородни горивни клетки през 90-те години, а историята на водорода се простира в продължение на 200 години до двигателя на Де Риваз от 1807. Това беше двигател с вътрешно горене, който се движеше с комбинация от водород и кислород, а не с бензин.
През XIX век учените експериментират с водородни и примитивни технологии за горивни клетки. Въпреки това, тъй като бензиновите двигатели стават все по-популярни в началото на XX век, изследванията на водорода остават на заден план.
Това обаче не спира изцяло иновациите. През 1966 концернът General Motors представя Electrovan – първият в света водороден автомобил. Проектът започна две години по-рано и в него участваха над 200 инженери. Тя съвпадна с приемането от НАСА на технологията за горивни клетки за космическата програма „Аполо".

Едва през 2014 Toyota представи първия си масово произвеждан водороден горивен автомобил – Mirai. Honda представи FCX Clarity през 2008, като изпревари автомобила на Toyota на пазара, но нито Honda, нито FCV на Toyota се продаваха в голям тираж.
Ограничената инфраструктура и ниският интерес обаче не спират автомобилните производители да инвестират в технологията. BMW пусна следващото си поколение горивна система за горивни клетки по-рано този месец, като компанията планира да започне серийно производство през 2028.


1