Toyota вече е близо до план за серийното производство на водородни "гилзи", които според компанията ще премахнат най-голямата пречка пред навлизането на водородни автомобили - баснословно скъпата инфраструктура за зареждане.
Вместо да носят на борда си собствен скъп резервоар за летливия водород, бъдещите модели с горивна клетка на японците ще ползват заменяеми пълнители - "гилзи". Те ще са компактни до степен да могат да се носят на гръб в раница, и ще могат да се използват не само в автомобила, но и за всякакви други нужди - примерно за захранването на каравана, на готварска печка и т. н.
Технологията е разработена от Woven, дъщерната компания на Toyota, и бе представена пред публика още миналата есен на Japan Mobility Bizweek. Междувременно екипът успя да намали още повече обема и теглото на гилзите. И да измисли множество нови начини за ползването им извън автомобилната област - например за захранването на специално разработената водородна готварска печка от Rinnai Corporation.
Едно от големите препятствия пред навлизането на иначе напълно чистия водород при автомобилите е цената на зарядните станции. Изграждането на една-единствена колонка за зареждане с водород в Европа струва около милион евро, най-вече защото летливият газ трябва да се съхранява под високо налягане или при много ниски температури.
Идеята на Woven и Toyota обаче елиминира нуждата от зарядна инфраструктура. Вместо това водородните пълнители ще се дистрибутират от производителя с камиончета - горе-долу по начина, по който в наши дни се доставя пропан-бутан за домакински нужди. До две години компанията ще започне производство в малки серии за изпитания в полеви условия.