IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Прахът от накладките се оказа по-лош от дизеловите емисии

Преминаването към EV няма да реши всички проблеми със замърсяването

Електрическите автомобили са сочени като ключов инструмент за намаляване на глобалното затопляне, както и за по-чист въздух за дишане. Те обаче може да не са решението на тези проблеми. Нови изследвания сочат, че прахът от спирачките, който се отделя както от електромобили, така и от автомобили с ДВГ, е по-вреден от отделяните от дизеловите двигатели вещества.


вредни емисии


Това е изненадващо, като се има предвид, че електромобилите разчитат в голяма степен на регенеративно спиране, което значително намалява използването на традиционните фрикционни спирачки. Въпреки това, електромобилите също така са значително по-тежки от техните колите с ДВГ (без PHEV), което означава, че когато използват спирачките си, те генерират повече прах на спиране.

Учени от университета в Саутхемптън в Обединеното кралство изследваха ефекта върху белите дробове на емисиите на частици от различни видове спирачни накладки. Един тип подложка имаше нисък метален състав, докато другите три бяха полуметални, органични без азбест и хибридна керамика.


вредни емисии

При тестовете се оказа, че подложките без азбест предизвикват най-големи поражения. Те бяха оценени като дори по-токсични за човешките бели дробове от дизеловите емисии. Според авторите на изследването именно този вид накладки са най-често срещаните в САЩ, защото са евтини, тихи и имат сравнително ниска степен на износване.

Разработени да заменят по-старите подложки, съдържащи азбест, те съдържат медни влакна, които подобряват топлопроводимостта - нещо, което азбестът осигуряваше преди да бъде премахнат от сместа поради връзките му с белодробни заболявания. Също така беше установено, че медният прах в съвременните подложки също е свързан с белодробни заболявания като рак, астма и хронични белодробни заболявания.


вредни емисии


Калифорния и Вашингтон вече приеха закони за намаляване на съдържанието на мед в спирачните накладки. Разпоредбите за емисиите Eвро 7, които влизат в действие през 2026 г., също ще започнат да ограничават емисиите на прах от спирачките, макар че вероятно това ще засегне само новите автомобили, а не частите за вече съществуващите.

В момента има много малко регулации по света, регулиращи емисиите извън ауспуха на превозни средства, включително от гуми, които са друг голям източник на опасни частици. Както споменахме, електромобилите използват регенеративно спиране, но имат и конвенционални фрикционни спирачки, така че произвеждат спирачен прах и обикновено са по-тежки от превозните средства с ДВГ, което означава, че произвеждат още повече замърсяване на гумите.

0 от 500
  • #21
    9 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Митето и дружките му са умни, обаче пропускат, че няма значение дали твърденията в статията са верни или не. Проучвания всеки може да си поръча и цитира за всичко и всичките може да са верни едновременно и най-важно е кой ще "кряка" повече. То и сега като отидеш на ГТП и бензините се водят по-вредни от дизелите, нищо че някои последните димят като че горят стари гуми в ауспусите си. Но вие упорствайте и обяснявайте как "нямате сестра".
  • #20
    8 rate up comment 3 rate down comment
    до 19 ( преди 9 месеца )
    Няма керамични накладки, има керамични дискове. Емисиите не идват от дисковете, без значение дали са от стомана, керамика или стомана с волфрамово покритие.
  • #19
    12 rate up comment 0 rate down comment
    back in black ( преди 9 месеца )
    Специално за корифея гугъл-журналист Петър Захариев: буквален превод от английски pad-подложка, НО в контекста, в който ти работиш, сиреч автомобили, това се превежда "накладка".
  • #18
    6 rate up comment 3 rate down comment
    back in black ( преди 9 месеца )
    Не съм убеден в предимствата на електромобилите пред ДВГ, но тази статия е толкова тенденциозна, че няма накъде повече. Ами като прахът от феродото е вреден, да слагат керамични накладки и това е. Не са по-скъпи от оригиналните накладки и са с много по-дълъг живот и без прахово образуване, или поне по-малко такова.
  • #17
    6 rate up comment 12 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    При автомобилите с ДВГ, теглото непрекъснато расте, а заедно с него растат както емисиите от ауспуха, въпреки по екологичните двигатели, така и фините прахови частици от спирачките и гумите. Още първият ми дизелов автомобил преди 30 години харчеше около 5/100, въпреки че тогава нямаше камери и спокойно си карах с магистрална скорост, въпреки че нямаше и магистрали. Оттогава подобрение няма!
  • #16
    5 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    Ето че отне само час, за да се опровергае тази статия с публикуването на новата - въпреки че електромобилите по принцип не ползват спирачките при спиране, новата система за рекуперация на BMW ще увеличи това спиране с още 25%, което ще рече 25% по-малко фини прахови частици от спирачките.
  • #15
    4 rate up comment 9 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    До 15. От толкова години се опитвам да разбера, дали са повече ВЯРВАЩИ, заради ЛИПСА НА ЗНАНИЯ, защото мразят да ЧЕТАТ, а избягват МИСЛЕНЕТО, защото им причинявало стрес или са повече ЛЪЖЦИ, въпреки, че ЗНАЯТ ИСТИНАТА. ОчевАдно е, че са и двете заедно, но се чудя кое от двете надделява
  • #14
    4 rate up comment 2 rate down comment
    до 4 ( преди 9 месеца )
    Нямаше нужда - ясен си ни, че от малък филтрираш истината, когато ти е неудобна.
  • #13
    7 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Поредната целенасочена дезинформация срещу електромобилите. Накладките им се износват в пъти по-бавно от на ДВГ. Повечето хора продават колата без да са и сменяли накладки нито един път. Оттам-нататък, каквото и да пишат журннааллята, си е чиста измислица. Прахът е същият, но се отделя 5-6-10 пъти по-малко. Регулаторите не са виждали подобни подобрения от въвеждането на филтъра за твърди частици, който ги намаля хиляди пъти. Повечето регулации гонят 5-10% подобрения.
  • #12
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Лъжлив Съби ( преди 9 месеца )
    Рано или късно - както казва Народът, ще Ви "уврът" главите!