IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Прахът от накладките се оказа по-лош от дизеловите емисии

Преминаването към EV няма да реши всички проблеми със замърсяването

Електрическите автомобили са сочени като ключов инструмент за намаляване на глобалното затопляне, както и за по-чист въздух за дишане. Те обаче може да не са решението на тези проблеми. Нови изследвания сочат, че прахът от спирачките, който се отделя както от електромобили, така и от автомобили с ДВГ, е по-вреден от отделяните от дизеловите двигатели вещества.


вредни емисии


Това е изненадващо, като се има предвид, че електромобилите разчитат в голяма степен на регенеративно спиране, което значително намалява използването на традиционните фрикционни спирачки. Въпреки това, електромобилите също така са значително по-тежки от техните колите с ДВГ (без PHEV), което означава, че когато използват спирачките си, те генерират повече прах на спиране.

Учени от университета в Саутхемптън в Обединеното кралство изследваха ефекта върху белите дробове на емисиите на частици от различни видове спирачни накладки. Един тип подложка имаше нисък метален състав, докато другите три бяха полуметални, органични без азбест и хибридна керамика.


вредни емисии

При тестовете се оказа, че подложките без азбест предизвикват най-големи поражения. Те бяха оценени като дори по-токсични за човешките бели дробове от дизеловите емисии. Според авторите на изследването именно този вид накладки са най-често срещаните в САЩ, защото са евтини, тихи и имат сравнително ниска степен на износване.

Разработени да заменят по-старите подложки, съдържащи азбест, те съдържат медни влакна, които подобряват топлопроводимостта - нещо, което азбестът осигуряваше преди да бъде премахнат от сместа поради връзките му с белодробни заболявания. Също така беше установено, че медният прах в съвременните подложки също е свързан с белодробни заболявания като рак, астма и хронични белодробни заболявания.


вредни емисии


Калифорния и Вашингтон вече приеха закони за намаляване на съдържанието на мед в спирачните накладки. Разпоредбите за емисиите Eвро 7, които влизат в действие през 2026 г., също ще започнат да ограничават емисиите на прах от спирачките, макар че вероятно това ще засегне само новите автомобили, а не частите за вече съществуващите.

В момента има много малко регулации по света, регулиращи емисиите извън ауспуха на превозни средства, включително от гуми, които са друг голям източник на опасни частици. Както споменахме, електромобилите използват регенеративно спиране, но имат и конвенционални фрикционни спирачки, така че произвеждат спирачен прах и обикновено са по-тежки от превозните средства с ДВГ, което означава, че произвеждат още повече замърсяване на гумите.

0 от 500
  • #31
    3 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Феродо е марка, а не някаква химична структура.
  • #30
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Турбо ( преди 9 месеца )
    Новият ник на Тесльо да не е антитрол?
  • #29
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Турбо ( преди 9 месеца )
    Съвременните накладки не са от феродо,а от синтетичен материал, който е много по издръжлив.
  • #28
    1 rate up comment 3 rate down comment
    Турбо ( преди 9 месеца )
    Електромобилите са по тежки и е нормално да износват накладките по бързо.Рекуперацията не е пенкилер,не може да се разчита само на нея.
  • #27
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Турбо ( преди 9 месеца )
    Триенето на накладки зависи от стил на шофиране и къде се кара.Един таксиметров шофьор може да свърши комплект накладки за 30000 км в града.Един шофьор който кара извън града и ползва мотора за спирачка, може да изкара с един комплект накладки доста повече.
  • #26
    2 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    До 25 - разбира се че хибрида търка повече накладки. Особено ако си слушал какво обяснявам. Например, че при едно и също тегло на автомобила, по-мощния електромобил обикновено харчи по-малко в града, защото успява да върне повече от енергията обратно в батерията, докато спира С по-голяма мощност. Колко мислиш, че е мощността на този майлд хибрид? И за колко време мислиш, че може да спре автомобила без спирачки? ВЯРАТА и ФИЗИКАТА са коренно различни понятия и науки. Да си говорим за физика?
  • #25
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    Кое търка повече гуми и феродо от накладки, 3 тона електрокар или майлд хибрид?
  • #24
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 9 месеца )
    В градски условия, където опасността от дишане на този прах е най-реална, спирането става почти изцяло с мотор-генератора. Разликата в теглото, например Пежо 308 дизел и електрическо е 323кг. Не е малко, не е и много.
  • #23
    3 rate up comment 5 rate down comment
    до 21 ( преди 9 месеца )
    *** моля ти сЪ, ясно ни е, че за един антиелектрик истината няма никакво значение. Прозрачен си като бистра вода и долу-горе също толкова умен.
  • #22
    4 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 9 месеца )
    До 21. А ти пропускаш, че каквото и да измерват, то ще е повече при автомобилите с ДВГ, защото при тях рекуперация липсва. Ако има глоби спрямо количеството отделени фини прахови частици, то автомобилите с ДВГ ще бъдат глобявани повече и ще поскъпнат повече от електромобилите. Колко пъти да ви обясняват да внимавате какво си пожелавате, защото може да ви се случи. Точно както желаете да си плащате тока за домакинството по 1лв/kWh за да им е гадно на тези с електричките.