Настоящата година ще бъде доста сложна за производителите на plug-in хибридните автомобили (PHEV). От 1 януари влезе в сила новият стандарт „Euro 6e-bis“, който предвижда по-строги тестове за хомологация на plug-in хибридни модели, произведени през 2025.
Целта на новите тестове целта е да се направи разхода на гориво на тези автомобили възможно най-реалистичен, тъй като те почти винаги се рекламират с много ниски стойности - както на емисиите на CO2 и разхода на гориво, но на практика са непостижими.
Досега тестовете за емисии се провеждаха на симулирано разстояние от 800 км, но Euro 6e-bis увеличава това разстояние до 2200 км. За да покаже ефекта, който тази промяна има върху емисиите и разхода на гориво на PHEV при шофиране в реални условия, Международният съвет за чист транспорт (ICCT) анализира производителността на BMW X1 xDrive25e при преработените условия.
Въз основа на новите параметри, емисиите на X1 ще нараснат от около 45 г/км до 96 г/км. Допълнителна актуализация на стандартите за емисии е планирана за 2027, когато ще влезе в сила регламентът „Euro 6e-bis-FCM“. При тези още строги условия, които предвиждат общо разстояние от 4260 км, същото това BMW би трябвало да излъчва около 122 г/км.
Новите тестове ще обхванат всички нови plug-in хибриди, излезли след 1 януари 2025. От 31 декември 2025 обаче новият стандарт ще засегне всички съществуващи plug-in автомобили, включително тези, пуснати на пазара през последните години. Данните за хомологация ще бъдат актуализирани, за да имат еднаква картина и да позволят на шофьорите да направят по-информиран избор.
Последиците за plug-in хибридите
Новите условия за хомологация ще окажат значително въздействие върху привлекателността на тези модели, особено по отношение на стимулите за покупка или данъчните облекчения, предвидени в различни европейски държави.
Последните се основават главно на декларираните емисии на CO2, които досега винаги са били пренебрежимо малки и далеч по-ниски от тези на напълно хибридните и „меките“ хибридни модели. С новите разпоредби плъгините ще бъдат поставени практически на същото ниво като тези два двигателя, докато чисто електрическите двигатели, от друга страна, ще станат най-достъпните от всички, поне ако вземем предвид данните за емисиите.
Сега предстои да се види какви ще бъдат последиците за пазарните стратегии на производителите, които разчитаха в голяма степен именно на PHEV, за да намалят средния CO2 на продадените си автомобили (и по този начин да плащат по-малко глоби на Европейския съюз). В тази връзка трябва да се знае, че през четиригодишния период (2020-2024) ограничението на емисиите на CO2, отделяно от автопарка от регистрирани автомобили, е било 115,1 г/км и че за всеки продаден автомобил, надвишаващ тази стойност, е имало глоба от 95 евро. От 2025 г. тази граница ще бъде намалена до 93,6 г/км.