IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век

Редовият петцилиндров дебютира в седана 100, но дали ще остане в гамата и през 2027 година?

Докато BMW се прочу със своите редови шестцилиндрови двигатели, конкурентът Audi избра много по-нетипична архитектура: редови петцилиндров. Този тип двигател се появи в седана 100, предшественикът на A6, още през 1976 г.


Audi


Тази конфигурация, използвана и до днес в RS3, ще отбележи своята 50-годишнина през 2026-та. По този повод компанията вече започва да подготвя юбилея, макар и датата на тази годишнина да е предмет на дебат. 1976 г. просто съответства на годината на публичното представяне. Доставките на 100 5E, първият модел, използващ петцилиндров двигател на Audi, всъщност започнаха едва през март 1977 г.

Засега не е сигурно дали петцилиндров двигател ще остане в гамата през 2027 г. Audi изглежда не е склонна да адаптира настоящия 2.5 TFSI към предстоящия стандарт за емисии Euro 7 поради недостатъчни продажби. Ако прекратяването на производството на този двигател бъде потвърдено, това няма да е безпрецедентно. Марката вече се отказа от тази конфигурация през 1997 г., след като я използва непрекъснато в продължение на двадесет години. 


Audi


Първоначално 2,2-литров атмосферен, произвеждащ 136 к.с., този двигател приема турбокомпресор през 1979 г., увеличавайки мощността до 170 к.с. Именно през 80-те обаче той достига върха на славата си, благодарение на рали подвизите на Quattro. Отличителният звук, свързан с нечетния брой цилиндри, оставя своя отпечатък върху много зрители край етапите.

Това е особено вярно по време на периода Sport Quattro S1, един от най-бляскавите представители на ерата в Група B. След като тази категория беше забранена след няколко фатални инцидента, петцилиндровият двигател продължи да се отличава отвъд Атлантика, както в изкачването на хълма Пайкс Пийк, така и в шампионата Tran-Am.


Audi


Подобно на задвижването на всички колела, петцилиндровият двигател помогна за изграждане премиум имиджа на Audi, като се възползва от конкурентното си предимство. Той помогна на марката да се превърне в надеждна алтернатива на Mercedes и BMW, нещо, което в началото не изглеждаше даденост. Тази архитектура обаче доказа своята стойност и в серийните модели. Тя дори беше използвана през 1994 г. в първия автомобил на компанията, носещ емблемата RS - комбито Avant RS2 с мощност 315 к.с. 

Използваше се и в много по-масови модели, включително дизелови версии. След скромната версия с атмосферно пълнене, произвеждаща само 70 к.с., която се появи още през 1978 г., 2.5 TDI направи много по-голямо впечатление в края на 80-те, като комбинира директно впръскване и турбокомпресор, за да развие 120 к.с. Рядка комбинация по онова време. Този 2.5 TDI остана до 1997 г. в A6, точно както 2.2 турбобензиновият двигател с 20 клапана на спортния S6.


Audi


Минаха над десет години, до 2009 г., преди петцилиндровият двигател да се завърне в гамата на Audi. Този път той се предлагаше само като бензинов и беше монтиран на TT RS, базиран на второто поколение на тази линия спортни купета и роудстъри. Благодарение на турбокомпресора и директното впръскване, мощността веднага беше налична във версии с 340 к.с. Компактният RS3 скоро щеше да се възползва от същата мощност, докато RS Q3 SUV първоначално трябваше да се задоволи с 310 к.с. Еволюция на този двигател все още оцелява в гамата днес, въпреки че е загубил значително тегло, като премина към алуминий през 2016 г.

Сега, с мощност от 400 к.с., този 2.5 TFSI двигател се сглобява ръчно в завода в унгарския град Гьор и е лишен от каквато и да е хибридна технология. Така той все повече прилича на механичен динозавър, което за съжаление рискува да го изпрати в гроба доста бързо. Кой знае, може би ще се смилят над него или ще бъде възкресен за втори път. В тези времена, когато Chrysler Hemi V8 се завърна неочаквано, феновете на този уникален двигател не губят надежда.


0 от 500