С натиска на Европейския съюз върху автомобилните производители да намалят емисиите, дизеловият двигател постепенно изчезва. Пазарният му дял е спаднал от над 50% в ерата преди „Дизелгейт“ до едва 8% през първите десет месеца на годината. Това поставя дизела на четвърто място сред задвижващите системи, далеч зад хибридите, бензиновите и дори Plug-in хибридите. Да, за първи път в историята PHEV продават повече от дизеловите автомобили на континента.
Но от Audi все още не са готови да се откажат от TDI. Компанията продава автомобили с дизелови двигатели от 1989 и дори спечели осем пъти Льо Ман с TDI състезателен автомобил. Веднъж тя вгради огромен V12 дизелов двигател в суперколата R8, макар че той никога не стигна до производство. През тази година пък в нейната гама влиза нов 3,0-литров V6 с електрически привкус.
Дебютиращ в моделите A6 и Q5, новият шестцилиндров дизелов двигател на Audi съчетава система за мек хибрид с електрически задвижван компресор. Въпреки че Ingolstadt е предлагал 48-волтови дизелови двигатели и преди, това е първият път, когато MHEV хардуерът работи в тандем с електрически задвижван компресор. Устройството е монтирано зад турбокомпресора и интеркулера в пътищата на смукателя.
Когато натиснете педала на газта докрай и турбокомпресорът няма достатъчно енергия, за да работи, всмуканият въздух се насочва към електрически задвижвания компресор. Вече компресиран от турбокомпресора, задвижван от изпускателната система, въздухът се компресира още повече, преди да влезе в горивната камера. Резултатът е по-голям въртящ момент при ниски обороти и практически никакво забавяне на турбокомпресора. Audi дори твърди, че най-новият V6 дизелов двигател предлага реакция, сравнима с тази на електромобил с подобна мощност.
Какви са параметрите
Що се отнася до мощността, 3,0-литровият двигател развива 295 к.с. при 3620 об/мин и 580 Нм от 1500 об/мин. В сравнение с предшественика си, максималното налягане на турбокомпресора от 3,6 бара се достига с почти цяла секунда по-бързо. Компресорното колело също се върти с около 40% по-бързо, достигайки 90 000 об/мин само за 250 милисекунди. Това се превръща в по-остра реакция при потегляне, като автомобилът изминава „с една добра кола повече“ през първите две секунди и половина.
При потегляне, хибридната система добавя временно 24 к.с. и 230 Нм. Впечатляващи цифри, но как се отразяват на пътя? A6 Sedan, оборудван с V6 дизелов двигател, ускорява до 100 км/ч. за 5,2 секунди и достига максимална скорост от 250 км/ч.. Малко по-тежкото комби се нуждае само от една десета повече.
Въпреки че тежи колкото A6 Sedan, Q5 всъщност е по-бърз. Независимо дали изберете SUV с конвенционална форма или по-елегантния Sportback, и двата модела достигат 100 км/ч за пет секунди и имат същата максимална скорост като A6. Колкото и впечатляващо да звучи всичко това, диаграмата, илюстрираща сложността на задвижващия механизъм, ни кара да се притесняваме, че нещо може да се обърка.
Audi V6 TDI EA897evo4
Но Audi твърди, че не трябва да се притесняваме, защото издръжливостта е подобрена в сравнение с предишния V6 дизелов двигател. Освен това, горивната ефективност е по-висока. Но за да бъдем ясни, това не е изцяло нов двигател. Кодовото име „EA897evo4” потвърждава, че това е най-новата версия на дизеловия двигател на Volkswagen Group, представен за първи път през 2010. Той дори задвижваше някои модели на Porsche, преди Zuffenhausen да се откаже напълно от дизела след скандала „Дизелгейт”. Всъщност EA897 беше част от скандала с устройствата за манипулиране на емисиите.
Въпреки това Audi твърди, че този най-нов V6 е най-чистият досега. Той може да работи дори с хидрообработено растително масло - HVO, което намалява емисиите на въглероден диоксид с до 95% в сравнение с конвенционалния дизел. Произведено от употребявано олио и селскостопански странични продукти, HVO вече се използва в дизеловите автомобили, произведени в заводите на Audi в Некарсулм и Инголщат в Германия.
Обикновено бихме очаквали да видим този двигател в A7, но е малко вероятно големият Sportback да получи следващо поколение. Бъдещето на флагмана A8 също е несигурно. Q7 от следващата година и дори по-големият Q9 вероятно ще получат обновения Vэ6 дизелов двигател.


0