IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европа e на кръстопът с EV, след като все повече държави намаляват субсидиите

Следващата година ще бъде решаваща за налагането на електромобилите на пазара

Електрическите превозни средства може да набират популярност в световен мащаб, но пътят към масовото им приемане си остава огромно предизвикателство. В Европа, където стимулите за ЕV в последно време бяха основен двигател на продажбите, няколко държави (и съответно големи пазари) планират да да намалят или преразгледат програмите си за субсидиране през 2025. И това е промяна, която може да попречи на растежа на ЕV на един от ключовите пазари в света.


електромобили


Най-значимите промени ще засегнат Франция. Като част от националния си бюджет за 2025 правителството намалява бюджета на своята програма за субсидиране на електромобили от 1,5 млрд евро на 1 млрд. В момента френските купувачи могат да получат между 4000 и 7000 евро субсидии за електромобили на цена под 47 500 евро. През следващата година помощта ще бъде намалена почти наполовина, като ще падне между 2000 и 4000 евро.

Франция също така оттегля иновативната си програма за лизинг на електромобили. Тази схема, която позволява на домакинствата с ниски доходи да наемат малък EV за 100 евро на месец или по-голям семеен електрически автомобил за 150 евро на месец, се оказа толкова популярна, че трябваше да бъде спряна само два месеца след това стартиране поради огромното търсене. През 2024 програмата получи 650 млн евро финансиране, но през следващата година бюджетът ще бъде намален до 300 млн евро.

Испания също прави промени в своята схема за стимулиране на EV, която има бюджет от 1,55 млрд евро. В момента купувачите получават до 7000 евро за електрически автомобили, 9000 евро за търговски електромобили и допълнителни субсидии за мотоциклети и скутери. От следващата година Испания ще въведе директни плащания за тези стимули, което означава, че клиентите вече няма да се сблъскват със закъснения до две години, за да получат достъп до своите субсидии.

Като цяло намаляването на стимулите за електромобили вече се усещат. Германия - един от най-големите пазари на EV в Европа, отчита рязък спад в продажбите, след като правителството намали субсидиите през декември 2023. Продажбите на EV в страната се сринаха с 69% през август в сравнение с предходната година, след спад от 37% през юли и 16% през юни.

Изследване на Rho Motion отбелязва, че електрическите превозни средства с батерии (BEV) все още са средно със 75% по-скъпи от техните аналози с двигател с вътрешно горене. Затова и субсидиите и данъчните стимули остават най-важните инструменти за стимулиране на приемането на електромобили и за превръщането им в достъпни за повече потребители. И заради намаляването на финансовата подкрепа индустрията вероятно ще се сблъска с много трудна задача - да запази сегашната инерция.


0 от 500
  • #74
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Да, бе, и ТСЛА и Латерната сте скучаещи милионери, дето много ги чувате нещата, пък нямате 1000 кадрата двор да опнете една "печатница за пари", нито може те да са си купите барем по една Тесла. Ама иначе Тесаря щял да извади "едни 200 хил." без проблем. Същите безделници сте като нас, само че ние поне нямаме претенции.
  • #73
    0 rate up comment 2 rate down comment
    TSLA ( преди 1 месец )
    #71 остави хората, обичат да си мрънкат. Да плащат нафта и да им мирише. Защо DHL, Спиди и някои франчове на Еконт минаха на ток? Братчетата на Фитипалди редовно блокираха двигатели и в сервизите по гаранция им викат ааа карали сте ги без масло, 20 бона смяна мотор.
  • #72
    0 rate up comment 2 rate down comment
    TSLA ( преди 1 месец )
    Кому е нужно? "Колко пари ми спестява Tesla Model 3 LR?" е изготвено от финансист. Сметките са ясни: Skoda Superb 2.0 TDI за 5 години излиза с 64362 лева повече от Tesla Model 3 Long Range, която е с 8 години и 192,000 км гаранция. Тоест дотогава си с 80 напред и нова TESLA или с 80 назад и старо TDI.
  • #71
    1 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Едно време като излезе дизеловия двигател всички в БГ го плюеха. А сега ЕА
  • #70
    1 rate up comment 1 rate down comment
    До 70 ( преди 1 месец )
    Ти имаш ли автопарк който да върти по над 1 милион километра на година за да ти се върже сметката? Има ли вече подходящи електрически алтернативи на сегашния ти автопарк, които да са на подобна цена? 180kWp фотоволтаични панели се нуждаят от около 1000 квадрата покрив/навес. Имаш ли на разположение такъв? Ако всички тези условия са изпълнени, мога да инвестирам едни 200 000 лв и няма да ми плащаш тока на 1лв, а само 50 стотинки гарантирани за поне 5 10 години напред. Ти ще пестиш 100 000/год
  • #69
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Значи пак сме бизнесмени и търговци, ама само с "демо сметка". Зарждачките били печатница за пари, фотоцентралите се изплащали за година и после само кешираш 24 години. Явно обаче ти си алтруист и не искаш да си печаташ пари, а просто искаш да научиш света как да го прави. Колко благородно... И практически невъзможно да е вярно!
  • #68
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До 68 ( преди 1 месец )
    Аз имам само една, която вече се изплати. Мисля за втора с батерии. Но 2200 лв за 5,2kWh батерия засега ми се струват много, Като гледам какви са цените в Китай.. догодина ще се падна ли с 1000 лв, А аз за година няма да спестя толкова, така че предпочитам да изчакам. Въпрос на сметки, а не на емоции и мерене на РУКове. Пък и засега комбинацията на батерии и фотоволтаици прави цена 12 стотинки за киловатчас, а нощната е 15 стотинки. Пести се само през деня. Ще има смисъл, ако махнат нощната.
  • #67
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Мите, ти колко изплатени фотоволтаични централи притежаваш днес? Не през 2040г.
  • #66
    0 rate up comment 3 rate down comment
    До 66 ( преди 1 месец )
    Май пропусна че се изплащат на първата година? Фотоволтаиците имат 25 години гаранция, а батериите 10 години или 6000 цикъла което настъпи първо. След 10 години, инвестицията от 200 000 лв в фотоволтаици и батерии ще е спестила 2 милиона от гориво. И то ако не са вдигнали цените на горивото. Цените на тока за следващите 25 години и 25 милиона километра са абсолютно сигурни - безплатно. Кой може да бутне такава икономика? Дай по-добра алтернатива? Синтетични горива? Водород? Въглища? АЕЦ?
  • #65
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Като се изплати инвестицията,батериите и фотоволтаичните панели са за смяна.