IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Европа e на кръстопът с EV, след като все повече държави намаляват субсидиите

Следващата година ще бъде решаваща за налагането на електромобилите на пазара

Електрическите превозни средства може да набират популярност в световен мащаб, но пътят към масовото им приемане си остава огромно предизвикателство. В Европа, където стимулите за ЕV в последно време бяха основен двигател на продажбите, няколко държави (и съответно големи пазари) планират да да намалят или преразгледат програмите си за субсидиране през 2025. И това е промяна, която може да попречи на растежа на ЕV на един от ключовите пазари в света.


електромобили


Най-значимите промени ще засегнат Франция. Като част от националния си бюджет за 2025 правителството намалява бюджета на своята програма за субсидиране на електромобили от 1,5 млрд евро на 1 млрд. В момента френските купувачи могат да получат между 4000 и 7000 евро субсидии за електромобили на цена под 47 500 евро. През следващата година помощта ще бъде намалена почти наполовина, като ще падне между 2000 и 4000 евро.

Франция също така оттегля иновативната си програма за лизинг на електромобили. Тази схема, която позволява на домакинствата с ниски доходи да наемат малък EV за 100 евро на месец или по-голям семеен електрически автомобил за 150 евро на месец, се оказа толкова популярна, че трябваше да бъде спряна само два месеца след това стартиране поради огромното търсене. През 2024 програмата получи 650 млн евро финансиране, но през следващата година бюджетът ще бъде намален до 300 млн евро.

Испания също прави промени в своята схема за стимулиране на EV, която има бюджет от 1,55 млрд евро. В момента купувачите получават до 7000 евро за електрически автомобили, 9000 евро за търговски електромобили и допълнителни субсидии за мотоциклети и скутери. От следващата година Испания ще въведе директни плащания за тези стимули, което означава, че клиентите вече няма да се сблъскват със закъснения до две години, за да получат достъп до своите субсидии.

Като цяло намаляването на стимулите за електромобили вече се усещат. Германия - един от най-големите пазари на EV в Европа, отчита рязък спад в продажбите, след като правителството намали субсидиите през декември 2023. Продажбите на EV в страната се сринаха с 69% през август в сравнение с предходната година, след спад от 37% през юли и 16% през юни.

Изследване на Rho Motion отбелязва, че електрическите превозни средства с батерии (BEV) все още са средно със 75% по-скъпи от техните аналози с двигател с вътрешно горене. Затова и субсидиите и данъчните стимули остават най-важните инструменти за стимулиране на приемането на електромобили и за превръщането им в достъпни за повече потребители. И заради намаляването на финансовата подкрепа индустрията вероятно ще се сблъска с много трудна задача - да запази сегашната инерция.


0 от 500
  • #42
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 16 часа )
    Чичо Кольо, изтрили са ми коментара. Я да те питам какво прочете във форумите на пътешествиници в Австралия и Южна Африка за електроколите? Питам, защото във форума на Тесла не е най-меродавното мнение, навярно сам разбираш. А из форумите на други марки? Нещо по темата с тока?! Няма лошо да има електрически автомобили, но цялото това еко напъване е нещо като от това преди 10 ноември - да ни видят и да ни плеснат един медал... Хората си гонят интереса, екото си гонят бизнеса?!
  • #41
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Турбо ( преди 16 часа )
    Електричката не върши работа на 100% от потребителите.Ще има преразглеждане на забраната на ДВГ след 2035 година.Затова смятам,че само пазарът ще определи колко електрички,бензинови и дизелови автомобили ще се продават.
  • #40
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 16 часа )
    Много сте заблудени пичуи..или не можете да смятате добре, или просто нямате достатъчно пари - палци надолу, да знам ха ха ха. Колкото повече караш, толкова по-изгодно и по-голям смисъл да караш ел кола. Ама вие с вашите 15хил км на година няма смисъл да се напъвате- защо въобще коментирате??? Хайде почвайте хейта.......Защо не си споделим опита, ааа? Кой каква кола кара и колко км минава над година за начало?? Аз съм с Корола хибрид комби 35-40хил км годишно
  • #39
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Лудория ( преди 16 часа )
    За съжаление противопоставянето БРИКС - САЩ, САЩ - Китай, Русия - ЕС, САЩ - ЕС ме клони, че посоката е 40-50% бензинови автомобили, 10% дизелови, 10-20% алтернавни горива (LPG, CNG, биогорива), 10-25% хибриди, под 10% електрически! Как ти звучи като прогноза. Запиши я. Защо - защото цената на батериите няма да падне. Защото електричество трябва на всички, но не е лесно да се разпредели според натоварването. Защото ще има войни, недостиг на вода...
  • #38
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До лудория ( преди 16 часа )
    Не те питам за подробности за 2040 година. Пределно ясно ми е че няма да ми кажеш числата от тотото за януарския тираж на 2040. Питам те ти лично Как си представяш автомобилната промишленост през 2040 година? Какво ще се произвежда тогава? Повече електромобили? Повече хибриди? Или наистина ще се сбъдне мечтата на тинтири, да се кара само синтетично гориво и да са забравени всякакви батерии, защото светът е преминал на чист ДВГ. V6 v8 карбуратор, кой какво си пожелае, защото синтетиката е ЕКО
  • #37
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 16 часа )
    Опа, щях да пропусна, колко е най-скъпата кола с електродвигател? Какво става с хърватския бизнес с електромобили по 2 милиона евро?! А,не ги купуват... странно. Толкова много Ферари, Ламборгини и какво ли още не купуват богаташите, пък не си купуват електрически супер коли. Добре, че хората харесват Ролс Ройс, че да може да боцнете техните продажби за електромобили. Само да спомена, че хората просто купуват РР, дали ще е с бензин или ток, те купуват РР. И дизел да пуснат, пак ще имат продажби!
  • #36
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 34 ( преди 17 часа )
    Това ми е любимата мантра на антиелектриците. Зареждане през нощта за 9 лв, ти осигурява 300-400 км пробег всеки ден. Наистина ли смяташ че на никой българин не са достатъчни и на всеки от тях тези 130 000 км заредени от контакта за година не му стигат? Ами ако добавим още 130 000 километра заредени на работното място, Дали 260 000 км няма да му стигнат? А ако зареди допълнителни 200 км за 10 минути, на отиване и връщане 500 000 км ще му стигнат ли? Ако не стигат, тогава наистина само ДВГ.
  • #35
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 17 часа )
    Ха ха ха ха ха ха ха ха ха ха....сериозно ли бе? Англичанина не кара викаш аааа. Ха ха ха ха ха ха. Аз само до работа и обратно правя 100км всеки ден - в Англия. Почти всяка година ходя веднъж до Шотландия с кола, защото супер много ми харесват The Highlands - 1000км в посока. Колко пътувате/ме в България? Кое е най дългото разстояние което си изминал в една посока в БГ???? Силистра - Петрич няма 620кмХа ха ха ха ха
  • #34
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 17 часа )
    Ако можех да си представя реалистично какво ще е през 2040 година, то тогава през 2040 щях да ви махам от Ролс-а си нейде от Лазурния бряг. Всичко друго са блянове и мечти, както и страхове. Не мисля, че в този форум има много хора с умения да предскажат реалистично бъдещето. То не можеш да предскажеш края на годината, те за след 15 години.
  • #33
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 17 часа )
    Чечо Кольо, вас пък никой не ви спира да си купувате Модел 3, щом е толкова хубава и евтина. Само недейте да ревете, че ви трябват някакви "стимули".