IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Европа e на кръстопът с EV, след като все повече държави намаляват субсидиите

Следващата година ще бъде решаваща за налагането на електромобилите на пазара

Електрическите превозни средства може да набират популярност в световен мащаб, но пътят към масовото им приемане си остава огромно предизвикателство. В Европа, където стимулите за ЕV в последно време бяха основен двигател на продажбите, няколко държави (и съответно големи пазари) планират да да намалят или преразгледат програмите си за субсидиране през 2025. И това е промяна, която може да попречи на растежа на ЕV на един от ключовите пазари в света.


електромобили


Най-значимите промени ще засегнат Франция. Като част от националния си бюджет за 2025 правителството намалява бюджета на своята програма за субсидиране на електромобили от 1,5 млрд евро на 1 млрд. В момента френските купувачи могат да получат между 4000 и 7000 евро субсидии за електромобили на цена под 47 500 евро. През следващата година помощта ще бъде намалена почти наполовина, като ще падне между 2000 и 4000 евро.

Франция също така оттегля иновативната си програма за лизинг на електромобили. Тази схема, която позволява на домакинствата с ниски доходи да наемат малък EV за 100 евро на месец или по-голям семеен електрически автомобил за 150 евро на месец, се оказа толкова популярна, че трябваше да бъде спряна само два месеца след това стартиране поради огромното търсене. През 2024 програмата получи 650 млн евро финансиране, но през следващата година бюджетът ще бъде намален до 300 млн евро.

Испания също прави промени в своята схема за стимулиране на EV, която има бюджет от 1,55 млрд евро. В момента купувачите получават до 7000 евро за електрически автомобили, 9000 евро за търговски електромобили и допълнителни субсидии за мотоциклети и скутери. От следващата година Испания ще въведе директни плащания за тези стимули, което означава, че клиентите вече няма да се сблъскват със закъснения до две години, за да получат достъп до своите субсидии.

Като цяло намаляването на стимулите за електромобили вече се усещат. Германия - един от най-големите пазари на EV в Европа, отчита рязък спад в продажбите, след като правителството намали субсидиите през декември 2023. Продажбите на EV в страната се сринаха с 69% през август в сравнение с предходната година, след спад от 37% през юли и 16% през юни.

Изследване на Rho Motion отбелязва, че електрическите превозни средства с батерии (BEV) все още са средно със 75% по-скъпи от техните аналози с двигател с вътрешно горене. Затова и субсидиите и данъчните стимули остават най-важните инструменти за стимулиране на приемането на електромобили и за превръщането им в достъпни за повече потребители. И заради намаляването на финансовата подкрепа индустрията вероятно ще се сблъска с много трудна задача - да запази сегашната инерция.


0 от 500
  • #54
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До 53 ( преди 6 месеца )
    Разбира се че войните са икономически. Все пак ти описах че и в най-лошия сценарий, ако транспорта е на ток и ти си го произвеждаш сам, си много по-независим от настроенията и стратегиите на останалите нации. Микса на автомобилите който си описал прави Европа напълно зависима от външни икономически сили. Спомни си Какво стана с цените на всички енергоносители през 2022. Дали щеше да се случи, ако всяка държава в Европа беше нетен износител на ток и си го разпределяха помежду си за баланс?
  • #53
    3 rate up comment 1 rate down comment
    До Чичо Кольо ( преди 6 месеца )
    Аз затова ползвам всичките си вещи докато се счупят или станат неизползваеми. Автомобили, техника, дрехи... Та затова съм и най-лошия клиент на повечето магазини. Телефон - докато спре (5-6 години), лаптоп - докато спре(7+), телевизор - докато спре (12+), кола - докато има нужда от такъв ремонт(7+, колите са ми втора употреба, защото нямам гараж и имам ненормални съседи), че е по-евтино да си купя друга...
  • #52
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До лудория ( преди 6 месеца )
    "Лудория ( преди 3 минути )Моите предположения са за Европа. "... Именно де. Пак гледаш от терасата и говориш за световни тенденции. Цените на батериите в световен мащаб ще падат и ще падат и ще падат и ще падат и ще падат, точно както и цените на фотоволтаиците и следователно и на тока. Това което си описал в прогнозите си за 10% електромобили през 2040 е връщане в каменната ера на Европа докато света продължава напред. Какво ти е мнението и за въглищата? Трябва ли да ги върнем и тях?
  • #51
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 6 месеца )
    Протипоставяне между държави не значи войни, още по-малко ядрени. Ако се опиташ да надникнеш в икономическите и политическите медии, има икономическо противопоставяне. Войните, дето сега се водят, са по-скоро за отслабване или изпробване на силите, като някои го играят хитро и оставят други нации да измират. Стискам палци някой да не се самозабрави, поне що се отнася за ядрени оръжия и апокалипсис. Но суровините не са "честно" разпределени, както и умните хора. Та, който има повече...
  • #50
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До чичо Кольо ( преди 6 месеца )
    Ако всичко се произвежда и рециклира с възобновяема енергия и няма горене, 90% от промишлените и транспортните емисии ще отпаднат.
  • #49
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Чичо Кольо ( преди 6 месеца )
    Преди няколко години имаше едно изследване на някъв японски учен, който установи, че ако всеки задържи колата си за поне още една година световното CO2 замърсяване ще намалее с около 3%. Приложите всичко това към абсолютно всяка една вещ която притежавате....Това няма как да работи, разбира се, пътно защото не е в природата на хората, второ защото много компании ще фалират и много хора ще останат без работа. Сложно е!!!! Знаем че всеки иска нещо ново и по-хубаво, нали?
  • #48
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Лудория ( преди 6 месеца )
    Моите предположения са за Европа. Нямам никаква представа, както навярно и бизнесите там, какви са бъдещите планови на президента им. Аз едвам измислих числа за Европа, дето живея и правя нещо из нея, камо ли за целия свят.
  • #47
    0 rate up comment 2 rate down comment
    До лудория ( преди 6 месеца )
    Както виждаш по цени на дребно още днес има смисъл за бизнеса да инвестира в производство съхранение и зареждане на електрически автомобили с голяма печалба. Въпреки и твоите прогнози за апокалипсис, ядрени войни и край на човечеството и връщане в каменната ера, дори тогава една такава система може да продължи да зарежда десетилетия десетки и стотици електромобили, които да са независими от външни доставки. Става и за бизнес днес, става и за апокалипсис. Бензин от къде?
  • #46
    0 rate up comment 1 rate down comment
    До лудория ( преди 6 месеца )
    Всеки може да провери колко може да му струва тока без субсидии Батерия Dyness DH200F с капацитет 215kWh и мощност 100 kW струва 66 000 евро. Ако свържеш към нея 180kW фотоволтаични панели за 50 000 лв, можеш да захранваш 100 киловата зарядни станции , която сама ще си произвежда над 200 000kWh годишно. Ще струва по-малко от 200 000 лв включително зарядните. При левче за киловатчас за първата година и 1 милион километра годишно, си връща инвестицията за първата година. След това безплатно.
  • #45
    0 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 6 месеца )
    Лудория ( преди 15 минути ) "40-50% бензинови автомобили, 10% дизелови, 10-20% алтернавни горива (LPG, CNG, биогорива), 10-25% хибриди, под 10% електрически! " В такъв случай имам допълнителен въпрос. Как си представяш през 2040 китайския автомобилен пазар който в момента представлява 30% от световния, на който още днес само заради него световните продажби на електромобили са над 10%? Смяташ че и продажбите на електромобили в Китай ще намалеят, А в цял свят ще спрат напълно до 2040?