Американският производител Ford вярва, че дните, когато двигателите с вътрешно горене са определяли превозното средство, до голяма степен са зад гърба ни. И това не е само заради електрическите превозни средства, които набират скорост в световен мащаб за сметка на автомобилите с вътрешно горене. Просто, хората вече не се интересуват толкова много, както едно време, от това какво задвижва една кола.
„Интересът съм конвенционалните двигатели намалява и не мисля, че потребителите мислят чак толкова много за това какво задвижва колата им. Едно време именно двигателите определяха едно превозно средство, но това остана в историята“, коментира заместник-председателят на Борда на директорите на компанията Джон Лоулър.
Много хора може да не са съгласни с подобни твърдения, но те са близо истината. Продажбите през 2025 показват, че повечето купувачи имат други приоритети, когато избират ново превозно средство. Независимо дали става въпрос за дизайн, информационно-развлекателни системи или системи за безопасност и асистенция на водача, други фактори сега се класират по-високо от двигателя в процеса на вземане на решения.
Намаляващият интерес към двигателите с вътрешно горене може да се дължи и на все по-строгите регулации за емисиите. Те принуждават повечето автомобилни производители да намалят размера си и с редки изключения - като трицилиндровия GR Yaris или GR Corolla на Toyota, малкият мотор обикновено не предизвиква голямо вълнение. И това показва, че на пазара има много по-малко на брой интересни автомобили, отколкото през 90-те години – ерата, за която Лоулър говори.
Тези дни обаче отдавна са отминали и е малко вероятно да се върнат, особено в Европа, където всички нови автомобили, продавани от 2035 нататък, трябва да бъдат без двигател с вътрешно горене.
Mercedes-AMG C63 е отличен пример за това как спъването на един двигател с вътрешно горене отблъсква купувачите. Хибридната конфигурация може да направи спортния седан по-бърз и по-мощен на теория, но хората все още копнеят за стария V8. Ford държи на осемцилиндровия си двигател в Mustang, но 5,0-литровият агрегат прави колата невъзможна за продажба в Европа, където данъците върху ДВГ с голям работен обем и високи емисии се покачват непрекъснато.
Има и още една причина. SUV-овете са превзели пазара и техните купувачи са по-склонни да се интересуват от други характеристики, отколкото от това, което е под капака. Феновете с бензин в кръвта винаги са били малцинство, но тази ниша се свива с течение на годините. А с предстоящата електрификация, най-лошото може би тепърва предстои за феновете, обичащи двигателите с вътрешно горене.