Шансът една кола да бъде отписана (обявена за „пълна щета“) след като катастрофа се е увеличил с 42% само за 5 години. И основната причина е, че в наши дни автомобилите са все по-сложни от всякога, като това се дължи на стремежа на индустрията да включва все повече технологии за безопасност. Това прави колите по-трудни за ремонт и това кара застрахователите да ги пратят за скрап.
Според ново проучване на новинарския сайт Axios, използващо данни на компанията за глобални анализи LexisNexis Risk Solutions, редица фактори правят по-вероятно от всякога една кола да бъде „тотализарана“, ако попадне в катастрофа. Това обаче води и до увеличаване на застрахователните премии.
Повече автомобилни технологии означава повече отписвания
Според LexisNexis 27% от колите, участвали в произшествия, сега се считат за „катастрофирали“, тоест трябва да бъдат бракувани, което е значителен скок от 2018, когато този процент е бил 19. И това не е единичен случай, тъй като този показател нараства стабилно всяка година, а това предполага, че тенденцията ще се запази.
Също така е важно да се отбележи, че при избухването на пандемията, резервните части станаха по-скъпи, като едновременно с това се увеличиха и сроковете за доставката им. Поскъпнаха и колите под наем, като всичко това доведе до по-високи разходи за застрахователните компании. Това обаче е само част от пъзела.
Техника за безопасност или капан за разходи?
Застрахователните компании отписват автомобили по-бързо от всякога след катастрофи, което накара експерти да обяват, че „в днешно време да сринеш кола е като да сринеш компютър“. Това е доста точна аналогия, особено като вземете предвид, че подмяната на броня сега често означава подмяна на броня, вероятно пълна с радарни, лидарни и ултразвукови сензори. И тези части ги няма при стара Honda Civic.
В същото време изправянето на огънат калник на Toyota Corolla отнема само няколко часа и изисква замяна на някои части, докато днешните превозни средства, натъпкани със сложни технологии, са нещо съвсем различно. И ако се наложи поправка, споменатите компоненти трябва да бъдат заменени, това означава и повторно калибриране, което застрахователят трябва да плати. Толкова за „евтините корекции“ от миналото.
Какво означава това за портфейла на потребителя?
В крайна сметка всичко това допринася за повишаване на застрахователните премии. Axios отчита 15% скок в застрахователните ставки с пълно покритие през 2024 и очаква още 5% увеличение тази година.
Няма съмнение, че колите са по-способни и по-безопасни от всякога. В същото време системите, които ги правят такива, струват на потребителите много. По този начин, когато става дума за безопасност, тя определено има цена при закупуване или лизинг на нов автомобил, оборудван с най-новите технологии.